[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 63-71 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مسأله بر میزان افسردگی دانشجویان پرستاری
سهیلا شمسی خانی، مولود فرمهینی فراهانی ، سیمین شمسی خانی، مرضیه سبحانی
، mfarmahini@arakmu.ac.ir
چکیده:   (21734 مشاهده)
مقدمه: افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که شیوع آن در قشر دانشجویی بیش از 10-46% تخمین زده شده است. به علت وجود تفاوت در مهارت های افراد برای حل مشکلات، میزان افسردگی آنان می تواند با نقص در مهارت های حل مسأله مرتبط باشد. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر مهارت حل مسأله بر میزان افسردگی دانشجویان می باشد. روش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که 57 نفر از دانشجویان پرستاری که دارای خصوصیات نمونه پژوهش بودند، به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و شاهد (27 نفر) تقسیم شدند. برای گروه مداخله، جلسات آموزشی توانایی مهارت حل مسأله در هفت جلسه و دو بار درهفته تشکیل شد، برای گروه شاهد مداخله خاصی اجرا نگردید، سپس مجددا یک هفته بعد تست افسردگی بک برای هر دو گروه ارزیابی شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و تست افسردگی بک بود. داده ها با استفاده از روش های آماری کای اسکوئر و تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره افسردگی دانشجویان گروه مداخله از 8/14 قبل از مداخله به 7/12 بعد از مداخله کاهش یافت. نتایج اختلاف معناداری را در گروه مداخله نشان داد (05/0>p)؛ بدین معنا که با استفاده از آموزش مهارت حل مسأله افسردگی کاهش می‌یابد. این در حالی است که در گروه شاهد، قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0P>) نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان گفت مهارت حل مسئله بر کاهش شدت افسردگی دانشجویان تأثیر مثبت می گذارد و آموزش این مهارت می تواند منجر به ارتقاء سطح سلامت روانی آن ها گردد. بر گزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی مهارت حل مساله در دانشگاه ها در جهت ارتقاء سلامت روان و کاهش شدت افسردگی دانشجویان پیشنهاد می‌گردد
واژه‌های کلیدی: افسردگی، مهارت حل مسأله، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 2651 kb]   (2957 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۲/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۲/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of problem solving training on depression in nursing students. IJPN. 2014; 2 (1) :63-71
URL: http://ijpn.ir/article-1-289-fa.html

شمسی خانی سهیلا، فرمهینی فراهانی مولود، شمسی خانی سیمین، سبحانی مرضیه. بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مسأله بر میزان افسردگی دانشجویان پرستاری. روان پرستاری. 1393; 2 (1) :63-71

URL: http://ijpn.ir/article-1-289-fa.html



دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3731