[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 98-88 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی های عصب روان شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص
شهلا عنایت زاده شهرودی ، رمضان حسن زاده* ، سیده علیا عمادیان
استاد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Hsnzadeh@iausari.ac.ir
چکیده:   (2367 مشاهده)
مقدمه: اختلال یادگیری در کودکان بر بسیاری از زمینه­های شناختی و رفتاری تاثیر دارد که نهایتا منجر به کاهش روابط اجتماعی و عدم پیشرفت تحصیلی می­گردد. بنابراین هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی­های عصب روان­شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود.
روش کار: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با سه گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش­آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص دارای پرونده تشخیصی در مرکز اختلال یادگیری در شهر ساری در سال تحصیلی 1399-1398تشکیل دادند. از بین آن­ها تعداد 45 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی در سه گروه 15 نفره جایگزین شدند. برای گروه آزمایش اول پروتکل بازتوانی شناختی پاول (2017) برای کودکان اختلال یادگیری خاص در 8 جلسه ی 45 دقیقه ای، برای گروه آزمایش دوم پروتکل درمانی وستیبولار گانز (1997) با 8 جلسه 45 دقیقه ای انجام شد و برای گروه گواه هیچ مداخله­ای صورت نگرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه ویژگی های عصب روان­شناختی کانرز فرم معلمان بود. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرم افزار spss18 تحلیل شدند.
یافته ها: یافته‌ها نشان داد که بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی­های عصب روان­شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص اثر دارند [001/0≥p]، اما درمان بازتوانی شناختی با میزان اثر 988/0 به نسبت میزان اثر 942/0 بدست آمده از گروه تحریکات وستیبولار اثربخش­تر است [001/0≥p].
نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش تاکیدی بر نقش بیشتر آموزش شناختی به نسبت آموزش حرکتی بر ویژگی­های عصب روانشناختی کودکان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص داشت که می‌تواند تلویحات کاربردی در زمینه بهبود ویژگی­های عصب روان شناختی به درمان­گران و مشاوران با استفاده از روش درمان بازتوانی شناختی ارایه دهد.
                                  
 
 
واژه‌های کلیدی: بازتوانی شناختی، تحریکات وستیبولار، ویژگی‌های عصب روانشناختی
متن کامل [PDF 337 kb]   (1419 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/26 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10 | انتشار الکترونیک: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Enayatzadeh S, Hasanzadeh R, Emadian S O. Comparison of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training and Vestibular Stimulation on Neuropsychological Characteristics of Children with Specific Learning Disorder. IJPN 2020; 8 (4) :88-98
URL: http://ijpn.ir/article-1-1593-fa.html

عنایت زاده شهرودی شهلا، حسن زاده رمضان، عمادیان سیده علیا. مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی های عصب روان شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. روان پرستاری. 1399; 8 (4) :88-98

URL: http://ijpn.ir/article-1-1593-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645