[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) ::
جلد 4 شماره 6 صفحات 1-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش گروهی مهارتهای ارتباطی با رویکرد مذهبی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر
زهرا احمدی بنی، علیرضا امینی، طیبه مهرابی ، اسدالله شریف پور لاطانی، رضا قاسمی
کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، mehrabi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (1074 مشاهده)

مقدمه: سازگاری اجتماعی با محیط‌های مختلف از جمله محیط دانشگاه نیاز به مهارت‌های خاصی دارد. عقیده بر این است که ارتقای مهارت‌های ارتباطی در بهبود و سلامت روانشناختی افراد مؤثر می‌باشد. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که بین سازگاری اجتماعی افراد و باورها و اعمال مذهبی رابطه معناداری وجود دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای ارتباطی با رویکرد مذهبی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر ساکن در خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.

روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود. 38 نفر از دانشجویان خوابگاه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. آموزش مهارتهای ارتباطی با رویکرد مذهبی برای 4 هفته داده شد و پرسشنامه سازگاری اجتماعی توسط هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. جهت تجزیه وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی واستنباطی (تی مستقل، آنالیز واریانس) استفاده شد.

یافته‌ها: آزمون t مستقل نشان داد میانگین نمره سازگاری اجتماعی قبل از انجام مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نداشت (66/0 = P). این در حالی است که میانگین نمره سازگاری در گروه آزمون بلافاصله بعد از مداخله (006/0 = P) و یک ماه بعد از مداخله (005/0 = P) به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بوده است. همچنین آزمون آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری نشان داد که در گروه کنترل میانگین نمره سازگاری اجتماعی بین سه زمان تفاوت معناداری نداشت (92/0 = P).

نتیجه گیری: آموزش گروهی مهارت‌های ارتباطی با رویکرد مذهبی سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه را افزایش داد پس می‌توان جهت افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان خوابگاه از آموزش مهارتهای ارتباطی بارویکرد مذهبی استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: آموزش گروهی مهارتهای ارتباطی با رویکرد مذهبی، سازگاری اجتماعی، دانشجویان دختر
متن کامل [PDF 392 kb]   (322 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.21859/ijpn-04062


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi Beni Z, Amini A, Mehrabi T, Sharifpour Latani A, Ghasemi R. The Effect of Group Teaching Communication Skills with a Religious Approach on Social Adjustment in Female Students. IJPN. 2017; 4 (6) :1-7
URL: http://ijpn.ir/article-1-480-fa.html
احمدی بنی زهرا، امینی علیرضا، مهرابی طیبه، شریف پور لاطانی اسدالله، قاسمی رضا. تأثیر آموزش گروهی مهارتهای ارتباطی با رویکرد مذهبی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر. روان پرستاری. 1395; 4 (6) :1-7

URL: http://ijpn.ir/article-1-480-fa.html

دوره 4، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 799 queries by yektaweb 3503