مقدمه: دانشجویان بهویژه پرستاران در زمینه سازگاری اجتماعی مشکلات فراوانی دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشجویان پرستاران انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. تعداد 122 نفر از دانشجویان پرستاری در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 99-1398 با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به پرسشنامههای سازگاری اجتماعی ، فرمکوتاهپرسشنامهنظمجوییشناختیهیجان و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام و نرمافزار آماری SPSS-24 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین واردشده در مدل رگرسیون، حمایت خانوادگی و راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان، نقش معناداری در پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشجویان پرستاران دارند و این دو متغیر درمجموع توانستند 49/0 از واریانس متغیر سازگاری اجتماعی پرستاران را تبیین کنند. نتیجه گیری: شناخت عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی پرستاران، امکان پیشبینی و برنامهریزی متناسب جهت کمک به تامین بهداشت روانی آنان را فراهم و از شیوع ناراحتیهای روانی- اجتماعی جلوگیری میکند. با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، با آگاهی از نقش اساسی حمایتهای خانوادگی و مهارتهای تنظیم هیجان در سازگاری اجتماعی، میتوان با درنظر گرفتن این متغیرها در برنامههای آموزشی و اتخاذ راهبردهای مناسب جهت ارتقای آنها، سازگاری اجتماعی دانشجویان پرستاران را در محیطها و موقعیتهای زندگی شغلی و خانوادگی بهبود بخشید.
kazemi rezaei A, Mohammadi M, Tajikesmaili A, Pishgahi B. The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies and Perceived Social Support in Predicting the Social Adjustment of Nursing Students. IJPN 2020; 8 (2) :76-85 URL: http://ijpn.ir/article-1-1534-fa.html
کاظمی رضایی علی، محمدی مریم، تاجیک اسمعیلی عزیزالله، پیشگاهی بهناز. نقش راهبردهای تنظیم شناختیِ هیجان و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشجویان پرستاری. روان پرستاری. 1399; 8 (2) :76-85