[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 27-33 برگشت به فهرست نسخه ها
پیگیری روند تأثیر آموزش روانی خانواده محور برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی
ناصر حاجی آقایی، محمدرضا شیخی ، رضا ضیغمی، محمود علیپور
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران ، mmsheikhi1@yahoo.com
چکیده:   (1536 مشاهده)
مقدمه: عودهای مکرر علائم و بستری شدن متعدد بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تأثیرات زیادی بر هزینه‌های درمانی خانواده‌های این بیماران و نظام سلامت می‌گذارد. این مطالعه باهدف پیگیری روند نه‌ماهه تأثیر آموزش روانی برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی روی 100 بیمار مبتلابه اسکیزوفرنی بستری، درسال 1396 در شهر قزوین انجام شد. بیماران به شکل تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل از قرار هر گروه 50 بیمار تقسیم شدند. در گروه آزمون جلسات آموزش روانی خانواده، با حضور مراقب اصلی، در 8 جلسه برگزار شد. جهت پیگیری میزان عود و شدت علائم بیماران از پرسشنامه PANSS که یکی از ابزارهای سنجش شدت علائم و عود بیماری می‌باشد، استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش 23 و آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون‌های آنالیز واریانس، Chi-Square، آزمون t زوجی و مستقل تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: بیشترین تأثیر در کاهش شدت علائم گروه آزمون در ماه پنجم بود که شدت علائم به‌طور میانگین 16/8 امتیاز کاهش پیدا کرد که این رابطه معنی‌دار بود (001/0 = P). در ماه ششم شدت علائم گروه آزمون نسبت به ماه قبل به‌طور میانگین یک امتیاز افزایش پیدا کرد، تا ماه هشتم امتیاز شدت علائم تقریباً ثابت شد و در ماه نهم 36/0 امتیاز افزایش پیدا کرد. نتایج نشان داد بین آموزش روانی و عود بیماری اسکیزوفرنی به‌جز ماه اول در تمامی ماه‌ها رابطه معنی‌داری وجود داشت.
نتیجه گیری: باتوجه به پیگیری روند نه‌ماهه، آموزش روانی بر کاهش شدت علائم و عود اسکیزوفرنی می‌تواند مؤثر باشد. با توجه به یافته‌های این پژوهش بهتر است هر شش ماه آموزش‌ها تکرار شوند.

 
واژه‌های کلیدی: اسکیزوفرنیا، عود، خانواده
متن کامل [PDF 397 kb]   (639 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۸
فهرست منابع
1. 1. Omranifard V, Yari A, Kheirabadi GR. Effect of needs‑assessment‑based psychoeducation forfamilies of patients with schizophrenia on quality of life of patients and their families. Journal of Education and Health Promotion. 2014;3(1):1-6.
2. 2. Maffei Cv, Görges F, Kissling W, Schreiber W. Using films as a psychoeducation tool for patients with schizophrenia: a pilot study using a quasi-experimental pre-post design. BMC Psychiatry. 2015;15(93):1-11.
3. 3. Dashtbozorgi B, Ghadirian F, Khajeddin N, Karami K. Effect of Family Psychoeducation on the Level of Adaptation and Improvement of Patients with Mood Disorders. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2009;15(2):193-200.
4. 4. Sadock Bj. Synopsis of Psychiatry. 2, editor2015.
5. 5. Dorud N, Akbarfahimi M, Ashayeri H. Comparison of work activities of daily living in patients with schizophrenia and normal individuals matched. Journal of Modern Rehabilitation. 2011;5(3):51-5.
6. 6. Mohammadi MR, Rahgozar M. The epidemiology of psychiatric disorders in Semnan Semnan Journal of Medical Sciences. 2006;5(1):1-16.
7. 7. Mehdi R, leila c, masod k. Application of recurrent events in determining the risk factors of schizophrenia. Razi Journal of Medical Sciences. 2013;19(99):7-11.
8. 8. Sadock B, Sadock V, Ruiz P. Kaplan & Sadock\'s Comprehensive Textbook of Psychiatry. 9, editor2007.
9. 9. Robinson DG, Woerner MG, Ma.J J. Predictors of Treatment Response From a First Episode of Schizophrenia or Schizoaffective Disorder. Am J Psychiatry 1999;156(4):544-48. [PMID]
10. 10. Sabooni P, Eftekhari S, karimlou I. The effect of risk factors on the severity of psychotic symptoms during the first transitional model. Razi Journal of Medical Sciences. 2013;20(116):1-8.
11. 11. HUI CL. Relapse in Schizophrenia. Medical Bulletin. 2011;16(5):8-9.
12. 12. Spencer E, Birchwood M, McGovern D. Management of first-episode psychosis. Advances in Psychiatric Treatment. 2001;7(2):133-40. [DOI:10.1192/apt.7.2.133]
13. 13. Domínguez-Martinez T, Maria Luisa Rascon-Gasca. Effects of Family-to-Family Psychoeducation Among Relatives of Patients With Severe Mental Disorders in Mexico City Psychiatric Services. 2017;68(4):415-8. [PMID]
14. 14. Sharif F, Shaygan M, Mani A. Effect of a psycho-educational intervention for family members on caregiver burdens and psychiatric symptoms in patients with schizophrenia in shiraz-iran. European Psychiatry. 2012;27(1):1-6. [DOI:10.1016/S0924-9338(12)75472-X]
15. 15. Claxton M, Onwumere J, Fornells-Ambrojo M. Do Family Interventions Improve Outcomes in Early Psychosis? A Systematic Review and Meta-Analysis. Front Psychol. 2017;8(371):36-41. [DOI:10.3389/fpsyg.2017.00371]
16. 16. Caqueo-Urízar A, Miranda c. An updated review on burden on caregivers of schizophrenia patients. Psicothema. 2014;26(2):235-43. [PMID]
17. 17. sabooni p, eftekhari s, karimlou l. The effect of risk factors on the severity of psychotic symptoms during the first transitional model. Razi Journal of Medical Sciences. 2013;20(116):1-8.
18. 18. Navidian A, Pahlavanzadeh S, Yazdani M. The Effectiveness of Family Training on Family Caregivers of Inpatients with Mental Disorders. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2010;16(2):99-106.
19. 19. Bhattacharjee D, Ra AK, Singh NK. Psychoeducation: A Measure to Strengthen Psychiatric Treatment Delhi psychiatry journal 2011;14(1):33-9.
20. 20. kashani F, pashasharif H. The impact of family psychoeducation (Atkinson and rational coia) on the general health of families with children with schizophrenia. Thoughts and behavior. 2010;5(17):65-76.
21. 21. Doval N, Sharma E, Agarwal M, Nischal A. Experience of Caregiving and Coping in Caregivers of Schizophrenia. Clin Schizophr Relat Psychoses. 2016;2(18):132-8. [DOI:10.3371/csrp.DOSH.123015]
22. 22. L.Videbeck S. Psychiatric Mental Health Nursing. 7, editor2017.
23. 23. Atkinson J, Coia D. Families coping with schizopherenia : A practitioners guide to family groups. British Journal of General Practice. 1995;45(401):695-979.
24. 24. Leucht S, M.Kane J, Kissling W. What Does the PANSS Mean. Elsevier. 2005;79(5):231-38. [DOI:10.1016/j.schres.2005.04.008]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haji Aghaei N, Sheikhi M R, Zeighami R, Alipour M. Follow up of the Impact of Family-Centered Psychoeducation Based on Atkinson and Coia's Model on the Relapse and Severity of Symptoms in Schizophrenia. IJPN. 2017; 5 (4) :27-33
URL: http://ijpn.ir/article-1-996-fa.html

حاجی آقایی ناصر، شیخی محمدرضا، ضیغمی رضا، علیپور محمود. پیگیری روند تأثیر آموزش روانی خانواده محور برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی. روان پرستاری. 1396; 5 (4) :27-33

URL: http://ijpn.ir/article-1-996-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3792