مقدمه: صفات اسکیزوتایپال میتوانند منجر به اختلال در کارکردهای اجتماعی و شخصی شوند و پیشدرآمد بروز اختلالهای طیف روانپریشی باشند. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تجارب تجزیهای و تحملناپذیری بلاتکلیفی در رابطه بین تجارب آسیبزای دوره کودکی و نشانههای شخصیت اسکیزوتایپال انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر ازنظر هدف بنیادی و ازنظر روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند (5200=N). حجم نمونه 400 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه آسیب دوران کودکی، مقیاس تجارب تجزیهای، مقیاس تحملناپذیری بلاتکلیفی و پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال-فرم کوتاه استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL و با کمک روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تجارب تجزیهای و تحملناپذیری بلاتکلیفی میانجی رابطه بین تجارب آسیبزای دوران کودکی و نشانههای شخصیت اسکیزوتایپال هستند. بعلاوه این مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر از نقش میانجی تجارب تجزیهای و تحملناپذیری بلاتکلیفی در رابطه بین تجارب آسیبزای دوران کودکی و نشانههای شخصیت اسکیزوتایپال حمایت میکند. این نتایج بر لزوم توجه به این سازهها و در نظر گرفتن نقش آنها توسط متخصصان، درمانگران و برنامه ریزان به هنگام کار با دانشجویان و بهطور خاص در مراکز مشاورهای و درمانی تأکید دارد.
Nabizadeh Asl D, ahi Q, Shahabizadeh F, Ahmad M. Relationship between Traumatic Childhood Experiences and Schizotypal Personality Traits: The Mediating Role of Dissociative Experiences and Intolerance of Uncertainty. IJPN 2021; 9 (4) :24-36 URL: http://ijpn.ir/article-1-1765-fa.html
نبی زاده اصل دورنا، آهی قاسم، شهابی زاده فاظمه، منصوری احمد. رابطه بین تجارب آسیبزای دوره کودکی و نشانههای شخصیت اسکیزوتایپال: نقش میانجی تجارب تجزیهای و تحملناپذیری بلاتکلیفی. روان پرستاری. 1400; 9 (4) :24-36