بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر افزایش سازگاری زناشویی زوجین دچار تعارض زناشویی
|
زهرا ولی پور شیخی ، فضلالله میردریکوند* |
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران ، mirfazlolah@yahoo.com |
|
چکیده: (4536 مشاهده) |
مقدمه: ناسازگاری زناشویی یکی از مشکلات جدی در تعاملات زوجین محسوب میشود که در خیلی از موارد به عنوان علت طلاق و خشونت خانوادگی در نظر گرفته میشود. هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر افزایش سازگاری در زوجین دچار تعارض زناشویی بود.
روش کار: در این تحقیق از طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی استفاده شدهاست. . با توجه به شدت مشکلات مراجعین به دفاتر وکالت و با هدف بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر این جامعه دچار بحران ، نمونه این پژوهش شامل کلیه زوجینی دچار تعارض زناشویی مراجعه کننده به دفاتر وکالت شهر خرم آباد در فاصله زمانی خرداد تا مهر 1396 بودند، زوجین 8 جلسه، 2 ساعته تحت آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) بود که طی دو بار قبل از اعمال مداخله و پس از انجام آن توسط آزمودنیها تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده گردید.
یافتهها: نتایج حاکی از افزایش قابل توجه نمرات سازگاری زناشویی نسبت به خط پایه بود. این افزایش در خرده مولفههای سازگاری شامل، ابرازمحبت، همبستگی دونفری، توافق دونفری و رضایت دونفری نیز کاملا مشهود و معنادار بود.
نتیجه گیری: آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش سازگاری زناشویی زوجین دچار تعارض زناشویی میگردد، در نتیجه استفاده از این روش مداخله در افزایش سازگاری زناشویی زوجین و کاهش مشکلات زناشویی موثر میباشد و کاربرد از آن برای متخصصان توصیه شده وهمچنین همکاری دفاتر وکالت و مراکز دادگاهی با مراکز مشاوره به منطور جلوگیری از طلاق که که تبعات جبران ناپذیری را به دنبال دارد پیشنهاد می ردد.
|
|
واژههای کلیدی: تنظیم هیجان، سازگاری زناشویی، تعارض زناشویی |
|
متن کامل [PDF 947 kb]
(2770 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/19 | انتشار: 1398/2/25 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25
|
|
|
|