:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 47-41 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بین راهبردهای مقابله‌ای با استرس تحصیلی دانشجویان پرستاری
مهری غفوری ، مسعود حجازی* ، محمدرضا شیخی
استادیار، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، Masod1357@yahoo.com
چکیده:   (4214 مشاهده)
مقدمه: اثرات استرس برسلامت دانشجویان، به توانایی مقابله آنها بستگی دارد. دراین میان نقش منابع روان شناختی فرد در رؤیایی با استرس حائز اهمیت است. بر این اساس مطالعه با هدف بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله‌ای با استرس تحصیلی دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضرتوصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین (300 نفر) تشکیل می‌دادند که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 164 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های مقابله با شرایط پر استرس اندلر و پارکر (1990)، استرس تحصیلی گادزلا (1991) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه‌ی 22) و با روش رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که تعداد بالایی از دانشجویان پرستاری دارای میزان استرس متوسطی بودند (7/92 درصد). همچنین، بین راهبردهای مقابله‌ای با استرس تحصیلی دانشجویان پرستاری رابطه مثبت معنادار وجود داشت (01/0P<). دانشجویان در مواجهه با استرس، راهبردهای مقابله‌ای هیجان مدار و اجتنابی را بیشتر از راهبردهای مقابله‌ای مسئله مدار به کار می‌بردند.
نتیجه گیری: با عنایت به نتایج این مطالعه، به علت محدود بودن بکارگیری راهبردهای مسئله مدار در مقابله با استرس‌های تحصیلی در دانشجویان پرستاری، آموزش روش‌های مقابله‌ای مؤثر به دانشجویان پرستاری پیشنهاد می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: استرس، راهبردهای مقابله با استرس، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 1006 kb]   (1988 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/23 | انتشار: 1398/6/24 | انتشار الکترونیک: 1398/6/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها