مقدمه: اختلال پرخوری افراطی با مشکلات زیادی از جمله مشکلات جسمی و روانشناختی همراه است. کاهش کیفیت زندگی یکی از مولفههایی است که شامل ابعاد سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیطی است که در اثر پرخوری افراطی کاهش مییابد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش سبک زندگی با رویکرد تئوری انتخاب بر افزایش کیفیت زندگی زنان با اختلال پرخوری افراطی انجام شد.
روش کار: این مطالعه با رویکرد کمّی و به روش نیمه آزمایشی و با بکارگیری طرح پیشآزمون– پسآزمون– پیگیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری متشکل از تمام زنان دچار اضافه وزن و چاقی مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهری اردکان در سال 1398 بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و گواه) جایگزین شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پاسخ دادند. گروه آزمایش مداخله آموزش سبک زندگی با رویکرد تئوری انتخاب را در 9 جلسه 5/1 ساعته و هر هفته دو جلسه دریافت کردند، در صورتی که گروه گواه هیچ گونه مداخلهای را طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت ننمودند. در پایان نیز دادههای پژوهش با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و در سطح معنیداری 05/0 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات کیفیت زندگی و ابعاد آن (سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیطی) گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پسآزمون افزایش معناداری پیدا کرده و این افزایش در مرحله پیگیری نسبتاً ثابت مانده است (001/>p).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، مداخله آموزش سبک زندگی با رویکرد تئوری انتخاب باعث بهبود کیفیت زندگی زنان با اختلال پرخوری افراطی شد. بنابراین آموزش سبک زندگی با رویکرد تئوری انتخاب میتواند مداخلهای ارزنده در راستای کاهش مشکلات زنان با اختلال پرخوری افراطی به شمار آید.
entezari meybodi M R, mohammadi M, naziri G, aminimanesh S. The Effectiveness of Life Style Education with the Choice Theory Approach to Increasing the Quality of Life of Women with Extreme Binge Eating Disorder.. IJPN 2020; 8 (1) :72-81 URL: http://ijpn.ir/article-1-1478-fa.html
انتظاری میبدی محمدرضا، محمدی مسعود، نظیری قاسم، امینی منش سجاد. اثربخشی آموزش سبک زندگی با رویکرد تئوری انتخاب بر افزایش کیفیت زندگی زنان با اختلال پرخوری افراطی. روان پرستاری. 1399; 8 (1) :72-81