صلاحیت بالینی روانپرستار: تحلیل مفهوم به روش تکاملی راجرز
|
عفت شیخ بها ء ا لدین زا د ه ، طاهره اشک تراب* ، اکرم السادات سادات حسینی |
استاد گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری ومامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی تهران، ایران ، taherehashk@gmail.com |
|
چکیده: (4055 مشاهده) |
مقدمه: "صلاحیت بالینی" مفهوم پیچیده ای است که جهت ارائه مراقبت ایمن برای حرفه پرستاری ضروری می باشد. اما باتوجه به اینکه نوع خدمات روان پرستاری با بافت و بستر مراقبت تغییر می کند، در مورد تعریف صلاحیت بالینی قطعیت وجود ندارد. ارائه تعریف واضح از صلاحیت بالینی موجب شناسایی اجزای ضروری و موارد کاربرد آن در پژوهش یا بالین شده و امکان ارائه بهترین استانداردهای مراقبتی را فراهم می نماید. هدف مطالعه حاضر، تبیین مفهوم صلاحیت بالینی روان پرستار و شناسایی ویژگیها، پیشایندها و پیامدهای آن می باشد.
روش کار: در مطالعه حاضر از روش تحلیل مفهوم بارویکرد تکاملی6مرحلهای "راجرز استفاده گردید. پس از مرور اجمالی متون، کلیدواژ ه ها انتخاب و واژه های فارسی و انگلیسی روان پرستاری، صلاحیت بالینی، صلاحیت، دانشجو، پرستاری بصورت مجزا یا ترکیبی در پایگاه های اطلاعاتی SID, PubMed ،Archives of psychiatric nursing و IJPN جستجو شدند. سپس، با توجه به شواهد، دوره زمانی بین سالهای1980 تا 2018 و بستر حرفه ای روانپزشکی برای جمعآوری داده ها انتخاب شد، از 300 مقاله اصیل، و 2 کتاب اولیه با در نظرگرفتن معیارهای ورود، 195مقاله حدف و 105 مقاله باقیماند. طبق رویکرد راجرز 20% از منابع، در پژوهش لحاظ گردید. لغات جایگزین، ویژگی، پیشایند، پیامد تعیین و مفهوم سازی انجامشد.
یافته ها: واژه های توانایی(85/42%)، کفایت(76/4%)، آمادگی(28/14%،) مهارت(90/61%)، شایستگی(76/4%)، بعنوان جایگزین صلاحیت بکار رفته اند. دو دسته ویژگی عمومی و اختصاصی شناسایی شدند. پیشایندها عبارتنداز: عوامل فردی، و محیطی و سازمانی. پیامد صلاحیت بالینی ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی، کاهش هزینه اقتصادی، و توسعه حرفه پرستاری است.
نتیجه گیری: صلاحیت بالینی روان پرستار مشتمل بر دو نوع عمومی و تخصصی، عبارتست از تلفیق مدبرانه و مستمر ارتباط درمانبخش با مهارت تکنیکی، دانش و استدلال بالینی، عواطف و ارزشها متناسب با زمینه انجام مداخلات روانپرستاری است که عوامل فردی، محیطی و سازمانی برآن اثر گذارند. تبیین صلاحیت بالینی منجر به تعیین معیارهای عملکردی جهت ارزیابی عینی تر، تشکیل چارچوبی برای آموزش مبتنی برشاخص و مبنای ارائه گواهی صلاحیت می شود. تحلیل مجدد مفهوم به روش هیبرید مورد نیاز است.
|
|
واژههای کلیدی: روانپرستاری، صلاحیتبالینی، پرستاری، تحلیلمفهوم |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/12/19 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10
|
|
|
|