:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 103-86 برگشت به فهرست نسخه ها
صلاحیت بالینی روانپرستار: تحلیل مفهوم به روش تکاملی راجرز
عفت شیخ بها ء ا لدین زا د ه ، طاهره اشک تراب* ، اکرم السادات سادات حسینی
استاد گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری ومامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی تهران، ایران ، taherehashk@gmail.com
چکیده:   (4055 مشاهده)
مقدمه: "صلاحیت بالینی" مفهوم پیچیده­ ای است که جهت ارائه مراقبت ایمن برای حرفه پرستاری ضروری می­ باشد. اما باتوجه به اینکه نوع خدمات روان پرستاری با بافت و بستر مراقبت تغییر می­ کند، در مورد تعریف صلاحیت بالینی قطعیت وجود ندارد. ارائه تعریف واضح از صلاحیت بالینی موجب شناسایی اجزای ضروری و موارد کاربرد آن در پژوهش یا بالین شده و امکان ارائه بهترین استاندارد­های مراقبتی را فراهم می ­نماید. هدف مطالعه حاضر، تبیین مفهوم صلاحیت بالینی روان پرستار و شناسایی ویژگیها، پیشایندها و پیامدهای آن می­ باشد.
روش کار: در مطالعه حاضر از روش تحلیل مفهوم بارویکرد تکاملی6مرحله­ای "راجرز استفاده ­گردید. پس از مرور اجمالی متون، کلید­واژ ه­ ها انتخاب و واژه­ های فارسی    و انگلیسی روان پرستاری، صلاحیت ­بالینی، صلاحیت­، دانشجو، پرستاری بصورت مجزا یا ترکیبی در پایگاه­ های اطلاعاتی SID, PubMed ،Archives of psychiatric nursing و IJPN جستجو­ شدند. سپس، با توجه به شواهد، دوره زمانی بین سالهای1980 تا 2018 و بستر حرفه ­ای روانپزشکی­ برای جمع­آوری داده­ ها انتخاب­ شد، از 300 مقاله اصیل، و 2 کتاب اولیه با در نظر­گرفتن معیارهای ورود، 195مقاله حدف و 105 مقاله باقی­ماند. طبق رویکرد راجرز 20% از منابع، در پژوهش لحاظ­ گردید. لغات جایگزین، ویژگی، پیشایند، پیامد تعیین و مفهوم­ سازی انجام­شد.
یافته­ ها: واژه­ های توانایی(85/42%)، کفایت(76/4%)، آمادگی(28/14%،) مهارت(90/61%)، شایستگی(76/4%)، بعنوان جایگزین صلاحیت بکار­ رفته­ اند. دو دسته ویژگی عمومی و اختصاصی شناسایی­ شدند. پیشایندها عبارتنداز: عوامل فردی، و محیطی و سازمانی. پیامد صلاحیت ­بالینی ارتقای کیفیت خدمات ­بهداشتی، کاهش هزینه­ اقتصادی، و توسعه حرفه­ پرستاری است.
نتیجه­ گیری: صلاحیت ­بالینی روان پرستار مشتمل بر دو نوع عمومی و تخصصی، عبارتست از تلفیق مدبرانه و مستمر ارتباط درمانبخش با مهارت تکنیکی، دانش و استدلال بالینی، عواطف و ارزشها متناسب با زمینه  انجام مداخلات روانپرستاری است که عوامل فردی، محیطی  و سازمانی برآن اثر گذارند. تبیین صلاحیت­ بالینی منجر به تعیین معیارهای عملکردی جهت ارزیابی عینی ­تر، تشکیل چارچوبی برای آموزش مبتنی برشاخص و مبنای ارائه گواهی­ صلاحیت می­ شود. تحلیل مجدد مفهوم به روش هیبرید مورد نیاز است.

واژه‌های کلیدی: روانپرستاری، صلاحیت‌بالینی، پرستاری، تحلیل‌مفهوم
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/19 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها