[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 24-14 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش فراشناخت و ذهن آگاهی بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران
زهرا ایزدآبادی ، محدثه بلوردی ، زهرا ایمانی گوغری*
دانشکده علوم پزشکی سیرجان ، imanigoghary@yahoo.ca
چکیده:   (3062 مشاهده)
مقدمه: پرستاران نقش اصلی را در ارائه خدمات سلامت دارند بنابراین ارتقای بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی آنان با بهبود عملکرد شغلی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش­های ذهن­آگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران انجام شد.
روش: در این مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون 60 نفر از پرستاران بیمارستان­های سیرجان به طور تصادفی در سه گروه 20 نفره شامل؛ دو گروه مداخله (یک گروه برای آموزش ذهن­آگاهی و دیگر آموزش فراشناخت) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر رفتار اجتماعی و آموزش مهارت­های اجتماعی با رویکرد فراشناخت برای گروه مداخله استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کییز و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر قبل و بعد از مداخله ی آموزشی استفاده گردید. دادها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی آنالیز شدند. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین نمرات در ابعاد بهزیستی اجتماعی در گروه­های مداخله بعد از اجرای آموزش فراشناخت و ذهن­آگاهی افزایش داشت. بیشترین افزایش در گروه­های ذهن­آگاهی و فراشناخت به ترتیب مربوط به خرده مقیاس­های مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی بود. آنالیز کواریانس نشان داد که آموزش­های ذهن­آگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران اثر مثبت داشته است (05/0P<).
نتیجه گیری: آموزش­های ذهن آگاهی و فرا شناخت می­توانند اثرات مفید بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی شاغلین گروه­های شغلی در معرض استرس بالا مانند پرستاران داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: امید به زندگی، بهزیستی اجتماعی، ذهن آگاهی، فراشناخت، پرستاران
متن کامل [PDF 285 kb]   (777 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/3 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10 | انتشار الکترونیک: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadabadi Z, Balvardi M, Imani-goghary Z. Effectiveness of Mindfulness and Metacognition Education on Social Welfare and Life Expectancy of Nurses. IJPN 2020; 8 (5) :14-24
URL: http://ijpn.ir/article-1-1533-fa.html

ایزدآبادی زهرا، بلوردی محدثه، ایمانی گوغری زهرا. اثربخشی آموزش فراشناخت و ذهن آگاهی بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران. روان پرستاری. 1399; 8 (5) :14-24

URL: http://ijpn.ir/article-1-1533-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645