اثربخشی آموزش فراشناخت و ذهن آگاهی بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران
|
زهرا ایزدآبادی ، محدثه بلوردی ، زهرا ایمانی گوغری* |
دانشکده علوم پزشکی سیرجان ، imanigoghary@yahoo.ca |
|
چکیده: (3078 مشاهده) |
مقدمه: پرستاران نقش اصلی را در ارائه خدمات سلامت دارند بنابراین ارتقای بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی آنان با بهبود عملکرد شغلی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزشهای ذهنآگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران انجام شد.
روش: در این مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون 60 نفر از پرستاران بیمارستانهای سیرجان به طور تصادفی در سه گروه 20 نفره شامل؛ دو گروه مداخله (یک گروه برای آموزش ذهنآگاهی و دیگر آموزش فراشناخت) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر رفتار اجتماعی و آموزش مهارتهای اجتماعی با رویکرد فراشناخت برای گروه مداخله استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کییز و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر قبل و بعد از مداخله ی آموزشی استفاده گردید. دادها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی آنالیز شدند. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین نمرات در ابعاد بهزیستی اجتماعی در گروههای مداخله بعد از اجرای آموزش فراشناخت و ذهنآگاهی افزایش داشت. بیشترین افزایش در گروههای ذهنآگاهی و فراشناخت به ترتیب مربوط به خرده مقیاسهای مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی بود. آنالیز کواریانس نشان داد که آموزشهای ذهنآگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران اثر مثبت داشته است (05/0P<).
نتیجه گیری: آموزشهای ذهن آگاهی و فرا شناخت میتوانند اثرات مفید بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی شاغلین گروههای شغلی در معرض استرس بالا مانند پرستاران داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: امید به زندگی، بهزیستی اجتماعی، ذهن آگاهی، فراشناخت، پرستاران |
|
متن کامل [PDF 285 kb]
(783 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/3 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10 | انتشار الکترونیک: 1399/9/10
|
|
|
|