:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 56-46 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر امیدواری، رضایت از زندگی و نارسایی خلقی نوجوانان دختر بزهکار
غلامرضا ثناگوی محرر ، محمود شیرازی ، سمانه کیا* ، زهرا کرمی مهاجری
گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران ، M_n1245@yahoo.com
چکیده:   (2731 مشاهده)
مقدمه: بزهکاری یک پدیده اجتماعی است و بزهکاران در مقایسه با دیگران بیشتر به اختلال‌های روانشناختی مبتلا می‌شوند. یکی از روش‌های آموزشی نسبتا جدید و برگرفته از موج سوم روان‌درمانی برای کاهش اختلال‌های روانشناختی، آموزش مبتنی بر شفقت است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر امیدواری، رضایت از زندگی و نارسایی خلقی نوجوانان دختر بزهکار انجام شد.
روش کار: روش این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش نوجوانان دختر بزهکار شهر زاهدان در سال 1399 به تعداد 167 نفر بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بودند که پس از بررسی ملاک‌های ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب با روش تصادفی در دو گروه 15 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای بر اساس پکیج گیلبرت (2009) تحت آموزش مبتنی بر شفقت قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های امیدواری (اسنایدر و همکاران، 1991)، رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) و نارسایی خلقی تورنتو (بگبی و همکاران، 1994) بودند. داده‌ها با آزمون‌های خی‌دو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چند‌متغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.
یافته‌ها: بر اساس آزمون خی‌دو گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر سن خودشان و تحصیلات والدین تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0P). علاوه بر آن، نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مبتنی بر شفقت باعث افزایش امیدواری (001/0>, P75/84=F) و رضایت از زندگی (001/0>, P46/81=F) و کاهش نارسایی خلقی (001/0>, P20/65=F) نوجوانان دختر بزهکار شد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر افزایش امیدواری و رضایت از زندگی و کاهش نارسایی خلقی در نوجوانان دختر بزهکار بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگی‌های روانشناختی نوجوانان دختر بزهکار از جمله امیدواری، رضایت از زندگی و نارسایی خلقی آنها می‌توانند از روش آموزش مبتنی بر شفقت در کنار سایر روش‌های آموزشی استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: آموزش مبتنی بر شفقت، امیدواری، رضایت از زندگی، نارسایی خلقی، نوجوانان بزهکار
متن کامل [PDF 262 kb]   (1433 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/21 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/6/10 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها