:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 31-19 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی خانواده محور همراه با پیگیری تلفنی بر تبعیت دارویی و بستری مجدد بیماران مبتلا به اختلالات روانی
زهرا اسکندری ، بهمن دشت بزرگی* ، احمد فخری ، سید محمود لطیفی
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، bahnurse@ajums.ac.ir
چکیده:   (2020 مشاهده)
مقدمه  : تبعیت دارویی نقش مهمی در کاهش بستری مجدد بیماران مبتلا به اختلالات روانی دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر توانمندسازی خانواده محور همراه با پیگیری تلفنی بر تبعیت دارویی و بستری مجدد بیماران مبتلا به اختلالات روانی بود.
روش کار: این مطالعه مداخله ای بر روی 66 بیمار مبتلا به اختلالات روانی و یکی از اعضای خانواده آنها انجام شد. واحدهای مورد پژوهش با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه تبعیت دارویی مدانلو. مداخله شامل 8 جلسه آموزشی بر اساس الگوی توانمندسازی خانواده محور همراه با 3 ماه پیگیری تلفنی بود. تبعیت دارویی و تعداد بستری های مجدد قبل و بعد از مداخله سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمونهای تی مستقل، کای دو، ویلکاکسون، و نرم افزار آماری SPSS نسخه 22  استفاده شد.
 یافته ها: دو گروه مطالعه از نظر متغیرهای تاثیرگزار بر نتایج همگن بودند. 3 ماه بعد از انجام مداخله، نتایج نشان داد که در گروه مداخله تبعیت دارویی افزایش یافته و آزمون آماری تی مستقل این اختلاف را معنی دار نشان داد( 0001/0 P < ). از نظر دفعات بستری مجدد نیز نتایج نشان داد که در گروه مداخله، دفعات بستری مجدد کاهش یافت و آزمون آماری ویلکاکسون این اختلاف را معنی دار نشان داد( 0001/0 P < ).
نتیجه گیری: توانمندسازی از طریق آموزش، خانواده را قادر می سازد که در مدیریت بیماری عضو مبتلای خود نقش موثرتری را ایفاء کند. بکارگیری پیگیری تلفنی پس از مداخله آموزشی به اثربخشی و تداوم تاثیر آن کمک زیادی خواهد کرد.
واژه‌های کلیدی: اختلال روانی، توانمند سازی خانواده، آموزش خانواده محور، پیگیری تلفنی
متن کامل [PDF 315 kb]   (965 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/3 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10 | انتشار الکترونیک: 1400/2/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها