:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1400 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 36-24 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوره کودکی و نشانه‌های شخصیت اسکیزوتایپال: نقش میانجی تجارب تجزیه‌ای و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی
دورنا نبی زاده اصل ، قاسم آهی* ، فاظمه شهابی زاده ، احمد منصوری
دانشگاه آزاد اسلامی ، ahigh1356@yahoo.com
چکیده:   (1814 مشاهده)
مقدمه: صفات اسکیزوتایپال می‌توانند منجر به اختلال در کارکردهای اجتماعی و شخصی شوند و پیش‌درآمد بروز اختلال‌های طیف روان‌پریشی باشند. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تجارب تجزیه‌ای و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی در رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوره کودکی و نشانه‌های شخصیت اسکیزوتایپال انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر ازنظر هدف بنیادی و ازنظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند (5200=N). حجم نمونه 400 نفر بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه آسیب دوران کودکی، مقیاس تجارب تجزیه‌ای، مقیاس تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی و پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال-فرم کوتاه استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL و با کمک روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که تجارب تجزیه‌ای و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی میانجی رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوران کودکی و نشانه‌های شخصیت اسکیزوتایپال هستند. بعلاوه این مدل از برازش مناسبی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر از نقش میانجی تجارب تجزیه‌ای و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی در رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوران کودکی و نشانه‌های شخصیت اسکیزوتایپال حمایت می‌کند. این نتایج بر لزوم توجه به این سازه‌ها و در نظر گرفتن نقش آن‌ها توسط متخصصان، درمانگران و برنامه ریزان به هنگام کار با دانشجویان و به‌طور خاص در مراکز مشاوره‌ای و درمانی تأکید دارد.
واژه‌های کلیدی: اختلال‌های تجزیه‌ای، اختلال شخصیت اسکیزوتایپال، بلاتکلیفی، آسیب‌زا
متن کامل [PDF 339 kb]   (827 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/8 | پذیرش: 1400/6/30 | انتشار: 1400/7/10 | انتشار الکترونیک: 1400/7/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مهر و آبان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها