[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 38-24 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته روان‌پرستاری در ایران و واینه آمریکا: یک مطالعه تطبیقی
صفورا یغمایی ، حسن بابا محمدی* ، منیر نوبهار
مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران. ، babamohammady2007@gmail.com
چکیده:   (1807 مشاهده)
مقدمه: آموزش پرستاری در رشته­های مختلف از جمله روان­پرستاری به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی در دهه­های اخیر در جهان و همچنین در ایران با سرعت زیادی درحال توسعه و گسترش است. مقایسه برنامه درسی رشته­ی روان­پرستاری ایران با برنامه درسی کشورهای پیشرو می­تواند در درک نقاط ضعف و قوت برنامه کنونی و ارائه­ی راهکارهایی برای بهبود آن مفید باشد. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته روان­پرستاری در ایران و واینه آمریکا انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در نیمه دوم سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان با روش چهار مرحله­ای بردی شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفت.
یافته­ ها: مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد بهداشت روان در هر دو محیط دارای شباهت­ها و تفاوت­هایی است. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد روان­پرستاری در ایران ملاکی و در امریکا هنجاری می­باشد. در هیچ یک از دانشگاه ها اهداف اختصاصی رشته تعریف نشده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت روان در ایران بدون پرداخت هزینه و کاملا حضوری و در امریکا با پرداخت هزینه و به دو صورت حضوری و نیمه حضوری با بستر مناسب آموزش های غیر حضوری و مبتنی بر شواهد می­باشد.
نتیجه گیری: رشته کارشناسی ارشد بهداشت روان به دلیل نیازهای در حال رشد بیماران با اختلال روانی و افزایش ابتلا به این اختلالات در جامعه­ی کنونی و ماهیت پیچیده مداخلات بهداشت روان و نیازها و انتظارات دانشجویان، نیاز به بررسی و بهبود در زمینه­های شرایط پذیرش دانشجو، تعریف جایگاه واقعی و نقش فارغ التحصیلان، تبیین اهداف اختصاصی رشته و بازنگری در شیوه­های آموزشی و ورود شیوه های آموزشی نوین دارد.
واژه‌های کلیدی: روان­پرستاری، ‌ برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد، ‌ ایران، واینه، مطالعه تطبیقی
متن کامل [PDF 292 kb]   (778 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/15 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghmaei S, Babamohamadi H, Nobahar M. Comparison of Master’s Curriculum of Psychiatric Nursing in Iran and the Wayne University, USA: A Comparative Study. IJPN 2021; 9 (3) :24-38
URL: http://ijpn.ir/article-1-1807-fa.html

یغمایی صفورا، بابا محمدی حسن، نوبهار منیر. مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته روان‌پرستاری در ایران و واینه آمریکا: یک مطالعه تطبیقی. روان پرستاری. 1400; 9 (3) :24-38

URL: http://ijpn.ir/article-1-1807-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645