مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته روانپرستاری در ایران و واینه آمریکا: یک مطالعه تطبیقی
|
صفورا یغمایی ، حسن بابا محمدی* ، منیر نوبهار |
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران. ، babamohammady2007@gmail.com |
|
چکیده: (1830 مشاهده) |
مقدمه: آموزش پرستاری در رشتههای مختلف از جمله روانپرستاری به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی در دهههای اخیر در جهان و همچنین در ایران با سرعت زیادی درحال توسعه و گسترش است. مقایسه برنامه درسی رشتهی روانپرستاری ایران با برنامه درسی کشورهای پیشرو میتواند در درک نقاط ضعف و قوت برنامه کنونی و ارائهی راهکارهایی برای بهبود آن مفید باشد. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته روانپرستاری در ایران و واینه آمریکا انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در نیمه دوم سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان با روش چهار مرحلهای بردی شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفت.
یافته ها: مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد بهداشت روان در هر دو محیط دارای شباهتها و تفاوتهایی است. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد روانپرستاری در ایران ملاکی و در امریکا هنجاری میباشد. در هیچ یک از دانشگاه ها اهداف اختصاصی رشته تعریف نشده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت روان در ایران بدون پرداخت هزینه و کاملا حضوری و در امریکا با پرداخت هزینه و به دو صورت حضوری و نیمه حضوری با بستر مناسب آموزش های غیر حضوری و مبتنی بر شواهد میباشد.
نتیجه گیری: رشته کارشناسی ارشد بهداشت روان به دلیل نیازهای در حال رشد بیماران با اختلال روانی و افزایش ابتلا به این اختلالات در جامعهی کنونی و ماهیت پیچیده مداخلات بهداشت روان و نیازها و انتظارات دانشجویان، نیاز به بررسی و بهبود در زمینههای شرایط پذیرش دانشجو، تعریف جایگاه واقعی و نقش فارغ التحصیلان، تبیین اهداف اختصاصی رشته و بازنگری در شیوههای آموزشی و ورود شیوه های آموزشی نوین دارد. |
|
واژههای کلیدی: روانپرستاری، برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد، ایران، واینه، مطالعه تطبیقی |
|
متن کامل [PDF 292 kb]
(787 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/15 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10
|
|
|
|