:: دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 38-24 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته روان‌پرستاری در ایران و واینه آمریکا: یک مطالعه تطبیقی
صفورا یغمایی ، حسن بابا محمدی* ، منیر نوبهار
مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران. ، babamohammady2007@gmail.com
چکیده:   (1830 مشاهده)
مقدمه: آموزش پرستاری در رشته­های مختلف از جمله روان­پرستاری به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی در دهه­های اخیر در جهان و همچنین در ایران با سرعت زیادی درحال توسعه و گسترش است. مقایسه برنامه درسی رشته­ی روان­پرستاری ایران با برنامه درسی کشورهای پیشرو می­تواند در درک نقاط ضعف و قوت برنامه کنونی و ارائه­ی راهکارهایی برای بهبود آن مفید باشد. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته روان­پرستاری در ایران و واینه آمریکا انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در نیمه دوم سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان با روش چهار مرحله­ای بردی شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفت.
یافته­ ها: مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد بهداشت روان در هر دو محیط دارای شباهت­ها و تفاوت­هایی است. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد روان­پرستاری در ایران ملاکی و در امریکا هنجاری می­باشد. در هیچ یک از دانشگاه ها اهداف اختصاصی رشته تعریف نشده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت روان در ایران بدون پرداخت هزینه و کاملا حضوری و در امریکا با پرداخت هزینه و به دو صورت حضوری و نیمه حضوری با بستر مناسب آموزش های غیر حضوری و مبتنی بر شواهد می­باشد.
نتیجه گیری: رشته کارشناسی ارشد بهداشت روان به دلیل نیازهای در حال رشد بیماران با اختلال روانی و افزایش ابتلا به این اختلالات در جامعه­ی کنونی و ماهیت پیچیده مداخلات بهداشت روان و نیازها و انتظارات دانشجویان، نیاز به بررسی و بهبود در زمینه­های شرایط پذیرش دانشجو، تعریف جایگاه واقعی و نقش فارغ التحصیلان، تبیین اهداف اختصاصی رشته و بازنگری در شیوه­های آموزشی و ورود شیوه های آموزشی نوین دارد.
واژه‌های کلیدی: روان­پرستاری، ‌ برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد، ‌ ایران، واینه، مطالعه تطبیقی
متن کامل [PDF 292 kb]   (787 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/15 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها