تأثیر مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی در نوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع یک
|
افروز حمیدی ، فریبا حسنی* ، فرناز کشاورزی ارشدی ، فایق یوسفی |
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز. ، Hassani.fariba@gmail.com |
|
چکیده: (2162 مشاهده) |
مقدمه: دیابت، یک بیماری مزمن و متضمن خطر بالای ناتوانی و مرگ است که علاوه بر عوارض جسمی، برخی مشکلات روانشناختی به ویژه افسردگی و کاهش سرمایه روانشناختی نیز در افراد مبتلا به دیابت شایع است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی در نوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع یک بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی همراه با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی نوجوانان 14-16 ساله مبتلا به دیابت نوع یک شهر سنندج در سال 1398 بودند. نمونه آماری 30 نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک بود که به روش هدفمند انتخاب و به روش تصادفی (قرعه کشی) در گروه واقعیت درمانی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس سرمایه روان شناختی لوتانز و مقیاس افسردگی بک- 2 استفاده شد. گروه آزمایش در طی هشت جلسهی 90 دقیقهای مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی را دریافت کرد، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیــل واریانس آمیخته در نرم افزار SPSS نسخه 25 تحلیــل شــدند.
یافته ها: نتایج اثرات درون گروهی نشان داد که مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی موجب افزایش سرمایه روان شناختی (18/268= F)؛ و کاهش افسردگی (23/149= F)؛ نوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع شده است (05/0 > P). نتاج اثرات بین گروهی نشان داد که در گروه مداخله میزان سرمایه روان شناختی در شرکت کنندههای گروه آزمایش نسبت به شرکت کنندههای گروه کنترل افزایش و افسردگی در شرکت کنندههای گروه آزمایش نسبت به شرکت کنندههای گروه کنترل کاهش یافته است (05/0 > P).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی مؤثر بوده، لذا توصیه از این روش به روان شناسان بالینی جهت افزایش سلامت روانشناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع یک پیشنهاد می گردد.
|
|
واژههای کلیدی: مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی، سرمایه روان شناختی، افسردگی، دیابت نوع یک |
|
متن کامل [PDF 296 kb]
(696 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/11/17 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/4/10 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10
|
|
|
|