[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 64-53 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19
ساناز کردانی ، زهرا دشت‌بزرگی*
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، zahradb2000@yahoo.com
چکیده:   (1455 مشاهده)
مقدمه: پاندمی کووید-19 بر سلامت پرستاران به‌عنوان یکی از اعضای اصلی تیم‌های مراقبت و درمان تاثیر زیادی داشت. هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران بیمارستان شفا شهر اهواز در دوران پاندمی کووید-19 در سال 1400 بودند که تعداد 40 پرستار از آنها با توجه به ملاک‌های ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی با کمک قرعه‌کشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) با روش آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش ماند. داده‌ها با فرم کوتاه سیاهه اضطراب سلامت (سالکوسکیس و همکاران، 2002)، سیاهه احساس خوشبختی (لنتز، 2010) و خرده‌مقیاس سازگاری بهداشتی (بل، 1961) گردآوری و با آزمون‌های خی‌دو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-19 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر جنسیت، تأهل و تحصیلات تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0P>). دیگر یافته‌ها نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر باعث کاهش اضطراب سلامت، افزایش احساس خوشبختی و بهبود سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 شد (001/0>P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده تاثیر روش آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر بر بهبود ویژگی‌های روانشناختی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19 بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگی‌های روانشناختی به‌ویژه بهبود اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی می‌توانند از روش آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر در کنار سایر روش‌های آموزشی موثر استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر، اضطراب سلامت، احساس خوشبختی، سازگاری بهداشتی، پرستاران، کووید-19.
متن کامل [PDF 277 kb]   (467 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/11 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1401/6/31 | انتشار الکترونیک: 1401/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kardani S, DashtBozorgi Z. The Effect of Positive Mindfulness Education on Health Anxiety, Feeling of Happiness and Health Adjustment of Nurses in During the Covid-19 Pandemic. IJPN 2022; 10 (3) :53-64
URL: http://ijpn.ir/article-1-2037-fa.html

کردانی ساناز، دشت‌بزرگی زهرا. تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی مثبت‌نگر بر اضطراب سلامت، احساس خوشبختی و سازگاری بهداشتی پرستاران در دوران پاندمی کووید-19. روان پرستاری. 1401; 10 (3) :53-64

URL: http://ijpn.ir/article-1-2037-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645