تاثیر آموزش اختصاصی کردن خاطرات در کاهش علائم شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
|
علی کاظمی رضایی ، علیرضا مرادی* ، مهناز شاهقلیان ، محمدحسین عبدالهی ، هادی پرهون |
دانشگاه خوارزمی ، moradi90@yahoo.com |
|
چکیده: (1475 مشاهده) |
مقدمه: مشکلات مربوط به حافظه بهویژه بیشکلیگرایی حافظه شرححال نقش محوری در ایجاد، تداوم و درمان اختلال استرس پس از سانحه دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش اختصاصیکردن خاطرات در کاهش علائم شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام شد.
روشکار: این پژوهش از نوع آزمایشی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه) بوده است. جامعه آماری در این مطالعه شامل تمامی افراد دارای تجربه ترومای زلزله و نشانگان PTSD ساکن شهرستان سرپل ذهاب در سه ماهه اول سال 1401 بود. 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بهصورت نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 6 جلسه 90 دقیقهای، یک روز در هفته تحت آموزش اختصاصی سازی خاطرات قرار گرفت اما برای گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. هر دو گروه (کنترل و آزمایش) قبل و بعد از مداخله و پس از پیگیری یک ماهه به پرسشنامههای مقیاس دشواری در تنظیم هیجان- فرم کوتاه (DERS-16)، مقیاس توجه به اطلاعات مثبت و منفی APNIS)) و مقیاس نقص در کارکردهای اجرایی بارکلی (BDEFS) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 28 استفاده شد.
یافتهها: بین میانگین نمره های پسآزمون گروه مداخله و شاهد تفاوت معنیداری وجود داشت، بدین ترتیب که آموزش اختصاصی کردن خاطرات به طور معناداری منجر به کاهش بدتنظیمیهیجانی منفی، سوگیری توجه و نارسایی بازداری در گروه مداخله شد (05/0>P)، همچنین در مرحله پیگیری یک ماهه این تفاوت حفظ شده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده، استفاده از درمانهای گروهی همچون برنامه آموزش اختصاصیکردن خاطرات اثرات مثبتی بر کاهش بدتنظیمیهیجانی منفی، سوگیری توجه و نارسایی بازدرای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بر جای میگذارد. لذا بهعنوان یک مداخله موثر جهت کاهش مشکلات شناختی و هیجانی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه توصیه میشود.
|
|
واژههای کلیدی: اختصاصی کردن خاطرات، اختلال استرس پس از سانحه، بدتنظیمی هیجانی، سوگیری توجه، نارسایی بازداری. |
|
متن کامل [PDF 359 kb]
(1046 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/6/8 | انتشار: 1401/6/31 | انتشار الکترونیک: 1401/6/31
|
|
|
|