:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 79-65 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه تاثیر درمان راه حل مدار و مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک بر اختلالات رفتاری دانش آموزان دوره متوسطه
مهناز مرتضوی مهریزی* ، فاطمه معاذاللهی ، محدثه فلاح زاده ، زهرا صفری
دانشگاه شهید باهنر کرمان ، mortazavi@uk.ac.ir
چکیده:   (2358 مشاهده)

مقدمه: دوره نوجوانی همراه با چالش­های متعددی است که از جمله آنها به مشکلات رفتاری اشاره شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه تاثیر درمان راه حل مدار و مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک بر اختلالات رفتاری دانش­آموزان دوره متوسطه بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون–پس آزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دوره متوسطه اول و دوم دارای مشکلات رفتاری ناحیه دو آموزش و پرورش کرمان در سال تحصیلی 1402-1403 بودند. 45 دانش آموز از جامعه مذکور غربال و به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به شیوه کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش(مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک و درمان راه حل مدار) 15 نفر و یک گروه کنترل(15 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمع آوری داده شامل فهرست مشکلات رفتار کودک آخنباخ(CBCL) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بُنفرونی با نرم افزار SPSS-26  استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که درمان راه حل مدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات درون سازی شده(اضطراب، افسردگی، گوشه گیری و شکایت جسمانی) و برون سازی شده(رفتار قانون شکنانه و رفتار پرخاشگرانه) اثربخش بوده و موجب کاهش این مشکلات شده است. همچنین نتایج نشان داد که درمان راه حل مدار در مقایسه با آموزش تعامل والد-کوک اثربخشی بیشتری در کاهش مشکلات درونی­سازه شده و مشکلات برون سازی شده داشته است (05/0 P<).
نتیجه گیری: نتیجه­گیری مطالعه حاضر نشان داد که درمان راه حل مدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات رفتاری نوجوانان تاثیر داشته  و می­توان از این رویکردها در بهبود مشکلات رفتاری آنها استفاده نمود.



 
واژه‌های کلیدی: درمان راه حل مدار، مداخله مبتنی بر تعامل والد/کودک، اختلالات رفتاری، نوجوانان
متن کامل [PDF 313 kb]   (686 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/28 | پذیرش: 1403/7/10 | انتشار: 1403/7/10 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها