:: دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 85-74 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی مهارت های جرأت ورزی بر فاکتورهای مرتبط با بهداشت روانی دانش آموزان
اناهیتا خدابخشی کولایی ، مراد مهرارا ، علی نویدیان* ، لیلی مصلی نژاد
، alinavidian@gmail.com
چکیده:   (57796 مشاهده)
مقدمه: برخورداری از مهارت های قاطعیت، راهبردهایی را برای حل تعارضات، ارتباط قاطعانه و توسعه ارتباط در محیط های کاری و زندگی فردی فراهم می سازد. این مطالعه با هدف تعیین اثر بخشی آموزش گروهی مهارت های جرأت ورزی بر ابراز وجود و عزت نفس دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی انجام شد. روش: این مطالعه به روش نیمه تجربی انجام شد. که به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد بود. نمونه های پژوهش مشتمل بر 30 دانش آموز پسر پایه سوم راهنمایی خرم آباد بودند که در سال تحصیلی 1392- 1391 مشغول به تحصیل بودند که به طور نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. ابزار های سنجش این پژوهش پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه ابراز وجود Assertiveness Self Report Inventory (ARSI) بودند. گروه آزمایش 8 جلسه اموزش مهارت قاطعیت را به صورت هفتگی دریافت نمود . جهت آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS v.16 آزمون تی استیودنت و آزمون کوواریانس (آنکوا) استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحلیل فرضیه ها با استفاده از روش آماری,کوواریانس نشان داد که آموزش گروهی مهارت های جرأت ورزی باعث افزایش ابراز وجود و عزت نفس دانش آموزان می شود (001/0p< ). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، آموزش مهارت های اجتماعی چون مهارت های جرات ورزی در دانش آموزان توصیه می شود تا زمینه پیشگیری از اختلالات روانی رفتارهای پرخطر و ارتقاء بهداشت روانی جامعه جوان کشور فراهم گردد.
واژه‌های کلیدی: جرأت ورزی، بهداشت روان، ابراز وجود، آموزش
متن کامل [PDF 5118 kb]   (6249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/1/2 | پذیرش: 1393/1/25 | انتشار: 1393/1/25 | انتشار الکترونیک: 1393/1/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها