|
بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانواده محور بر تنظیم هیجان دانشآموزان دختر سرآمد
|
مژگان صادقی ، غلامعلی افروز ، لیلا کاشانی وحید* ، سمیرا وکیلی  |
| دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، l.kashani@srbiau.ac.ir |
|
|
چکیده: (1848 مشاهده) |
مقدمه: دانشآموزان سرآمد بهعنوان یکی از سرمایههای انسانی جامعه باید مورد توجه نظام تعلیم و تربیت هر جامعه قرار گیرند. این پژوهش با هدف اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانوادهمحور بر تنظیم هیجان دانشآموزان سرآمد انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری در گروه آزمایش و گواه صورت گرفت. جامعه پژوهش را تمامی دانشآموزان سرآمد دختر شهر تهران در دامنه سنی 6 تا 8 سال تشکیل دادند. با توجه به جامعه پژوهش سه مدرسه دولتی دخترانه با روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین مدارس ابتدایی دخترانه دولتی منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند، سپس با استفاده از نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه و از طریق روش نمونهگیری در دسترس، از بین دانشآموزان دختر، 45 دانشآموز دختر سرآمدی که هوشبهر بالای 120 داشتند، بهعنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش درمانگرمحور (15 نفر)، آزمایش خانوادهمحور (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. سیاهه تنظیم هیجان (شیلد و کیکتی، 1998) ابزار مورد استفاده در این پژوهش بود. برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت به مدت 12 جلسه (یک ماه و نیم) بر روی گروههای آزمایش انجام شد. دادههای آماری با استفاده از نرمافزار SPSS-18 و مدل آماری اندازهگیری مکرر تحلیل شد.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با دو رویکرد درمانگرمحور و خانوادهمحور بر تنظیم هیجان و بیثباتی/منفیگرایی اثربخش بوده است (01/0>P). همچنین، شدت اثر در مؤلفه تنظیم هیجان، در گروه درمانگرمحور (72/0) و گروه خانوادهمحور (70/0) و شدت اثر در مؤلفه بیثباتی/ منفیگرایی، در گروه درمانگرمحور (51/0) و گروه خانوادهمحور (75/0) بود که نشان میدهد در مؤلفه بیثباتی/ منفیگرایی رویکرد خانوادهمحور اثربخشی بیشتر و در مؤلفه تنظیم هیجان رویکرد درمانگرمحور اثربخشی بیشتری داشته است.
نتیجهگیری: میتوان از این برنامه آموزشی بهعنوان یک مداخله اثربخش برای افزایش و یا بهبود تنظیم هیجان کودکان به خصوص کودکان سرآمد استفاده کرد و بهتر است برای بهبود هر مؤلفه در کودکان از رویکردی که اثربخشی بیشتری داشته استفاده شود.
|
|
| واژههای کلیدی: تنظیم هیجان، برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت، خانوادهمحور، دانشآموزان سرآمد. |
|
|
متن کامل [PDF 401 kb]
(442 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/7 | پذیرش: 1404/1/17 | انتشار: 1404/3/10 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10
|
|
|
|
|
|