:: دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 69-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانواده محور بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر سرآمد
مژگان صادقی ، غلامعلی افروز ، لیلا کاشانی وحید* ، سمیرا وکیلی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، l.kashani@srbiau.ac.ir
چکیده:   (1848 مشاهده)

مقدمه: دانش‌آموزان سرآمد به­عنوان یکی از سرمایه­های انسانی جامعه باید مورد توجه نظام تعلیم و تربیت هر جامعه قرار گیرند. این پژوهش با هدف اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانواده­محور بر تنظیم هیجان دانش­آموزان سرآمد انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش نیمه­آزمایشی با پیش­آزمون- پس­آزمون- پیگیری در گروه آزمایش و گواه صورت گرفت. جامعه پژوهش را تمامی دانش­آموزان سرآمد دختر شهر تهران در دامنه سنی 6 تا 8 سال تشکیل دادند. با توجه به جامعه پژوهش سه مدرسه دولتی دخترانه با روش نمونه­گیری تصادفی ساده از بین مدارس ابتدایی دخترانه دولتی منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند، سپس با استفاده از نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه و از طریق روش نمونه­گیری در دسترس، از بین دانش­آموزان دختر، 45 دانش­آموز دختر سرآمدی که هوشبهر بالای 120 داشتند، به­عنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش درمانگرمحور (15 نفر)، آزمایش خانواده­محور (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. سیاهه تنظیم هیجان (شیلد و کیکتی، 1998) ابزار مورد استفاده در این پژوهش بود. برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت به مدت 12 جلسه (یک ماه و نیم) بر روی گروه­های آزمایش انجام شد. داده­های آماری با استفاده از نرم­افزار SPSS-18 و مدل آماری اندازه­گیری مکرر تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با دو رویکرد درمانگرمحور و خانواده­محور بر تنظیم هیجان و بی­ثباتی/منفی­گرایی اثربخش بوده است (01/0>P). همچنین، شدت اثر در مؤلفه تنظیم هیجان، در گروه درمانگرمحور (72/0) و گروه خانواده­محور (70/0) و شدت اثر در مؤلفه بی­ثباتی/ منفی­گرایی، در گروه درمانگرمحور (51/0) و گروه خانواده­محور (75/0) بود که نشان می­دهد در مؤلفه بی­ثباتی/ منفی­گرایی رویکرد خانواده­محور اثربخشی بیشتر و در مؤلفه تنظیم هیجان رویکرد درمانگرمحور اثربخشی بیشتری داشته است.
نتیجه­گیری: می­توان از این برنامه آموزشی به­عنوان یک مداخله اثربخش برای افزایش و یا بهبود تنظیم هیجان کودکان به خصوص کودکان سرآمد استفاده کرد و بهتر است برای بهبود هر مؤلفه در کودکان از رویکردی که اثربخشی بیشتری داشته استفاده شود.

 
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت، خانواده­محور، دانش­آموزان سرآمد.
متن کامل [PDF 401 kb]   (442 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/7 | پذیرش: 1404/1/17 | انتشار: 1404/3/10 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها