:: دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی واقعیت درمانی نوین با رویکرد مثبت نگر بر رضایت زناشویی زنان
مهسا قانع ، حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف* ، مجید معینی زاده
گروه روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، aghamohammadian@um.ac.ir
چکیده:   (583 مشاهده)
مقدمه: خانواده ازجمله مهم­ترین نهادهای جامعه است که مستلزم ثبات و پایایی ناشی از رضایت زناشویی است. رضایتی که نیازمند مداخلات و آموزش­های تخصصی برای همسران است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی واقعیت درمانی نوین با رویکرد مثبت نگر بر رضایت زناشویی زنان است.
روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه زنانی بود که در سال 1401-1402 به مرکز مشاوره نیروی انتظامی آرامش مشهد، مراجعه کرده­ بودند. ۳۶ نفر به‌صورت در دسترس انتخاب و به ­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنی­ های هر دو گروه آزمایشی، 8 جلسه 2 ساعته آموزش گروهی دریافت کردند درحالی‌که گروه کنترل هیچ نوع مداخله­ ای دریافت نکرد. برای سنجش رضایت زناشویی در پیش‌آزمون و پس­ آزمون، از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره با کمک نرم‌افزار SPSS-26 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد هردو رویکرد واقعیت درمانی نوین و مثبت نگر بر افزایش رضایت زناشویی مؤثر بوده است )P<0/05( ولی به لحاظ میزان اثربخشی تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهشی پیشنهاد می‌شود، از این دو رویکرد به‌عنوان راه­حلی مؤثر برای بهبود رضایت زناشویی مراجعان در مراکز آموزشی، مشاوره خانواده و خدمات روان‌شناختی، استفاده شود.

 
واژه‌های کلیدی: واقعیت درمانی نوین، نظریه انتخاب، روان‌شناسی مثبت نگر، رضایت زناشویی، زنان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/28 | پذیرش: 1404/3/10 | انتشار: 1404/3/10 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها