مقایسه اثربخشی آموزش گروهی واقعیت درمانی نوین با رویکرد مثبت نگر بر رضایت زناشویی زنان
|
مهسا قانع ، حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف* ، مجید معینی زاده  |
گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، aghamohammadian@um.ac.ir |
|
چکیده: (583 مشاهده) |
مقدمه: خانواده ازجمله مهمترین نهادهای جامعه است که مستلزم ثبات و پایایی ناشی از رضایت زناشویی است. رضایتی که نیازمند مداخلات و آموزشهای تخصصی برای همسران است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی واقعیت درمانی نوین با رویکرد مثبت نگر بر رضایت زناشویی زنان است.
روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه زنانی بود که در سال 1401-1402 به مرکز مشاوره نیروی انتظامی آرامش مشهد، مراجعه کرده بودند. ۳۶ نفر بهصورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنی های هر دو گروه آزمایشی، 8 جلسه 2 ساعته آموزش گروهی دریافت کردند درحالیکه گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکرد. برای سنجش رضایت زناشویی در پیشآزمون و پس آزمون، از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره با کمک نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد هردو رویکرد واقعیت درمانی نوین و مثبت نگر بر افزایش رضایت زناشویی مؤثر بوده است )P<0/05( ولی به لحاظ میزان اثربخشی تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهشی پیشنهاد میشود، از این دو رویکرد بهعنوان راهحلی مؤثر برای بهبود رضایت زناشویی مراجعان در مراکز آموزشی، مشاوره خانواده و خدمات روانشناختی، استفاده شود.
|
|
واژههای کلیدی: واقعیت درمانی نوین، نظریه انتخاب، روانشناسی مثبت نگر، رضایت زناشویی، زنان |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/28 | پذیرش: 1404/3/10 | انتشار: 1404/3/10 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10
|
|
|
|