:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 75-63 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آسیب پذیری ادراک شده بر راهبردهای مقابله ای دانشجویان در موقعیتهای استرس زا: ارزیابی مدل باور سلامتی
ابراهیم مسعودنیا*
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، masoudnia@guilan.ac.ir
چکیده:   (15469 مشاهده)
مقدمه: شناخت عوامل روانی و اجتماعی اثرگذار بر واکنش های افراد نسبت به عوامل و موقعیت های استرس زا، اهمیت چشمگیری در مدیریت و کنترل استرس در مراحل آغازین و پیشگیری از برآیندهای منفی آن دارد. مطالعه حاضر با هدف شناخت و تعیین رابطه بین آسیب پذیری ادراک شده و راهبردهای مقابله ای دانشجویان در چارچوب مدل باور سلامتی انجام شده است. روش ها: این مطالعه با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شد. داده های مطالعه حاضر، از 373 نفر از دانشجویان دانشگاه یزد که با روش نمونه گیری سهمیه ای تصادفی، از هفت گروه آموزشی انتخاب شده بودند، و در خرداد ماه 1390 گردآوری شد. مقیاس راهبردهای مقابله ای و مقیاس آسیب پذیری ادراک شده ابزار اندازه گیری این مطالعه بودند. یافته ها: همبستگی منفی معناداری میان آسیب پذیری ادراک شده و جستجوی حمایت اجتماعی (001/0 >p ، 354/0- = r)، میان آسیب پذیری ادراک شده و ارزیابی مجدد/ سازگاری (001/0 >p ، 333/0 = r)، و مقابله هیجان مدار (001/0 >p ، 213/0 = r) مشاهده شد. تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی، نشان داد که متغیر آسیب پذیری ادراک شده 6/16 درصد از واریانس متغیر راهبردهای مقابله ای را تبیین نمود. نتیجه گیری: افراد با سطح آسیب پذیری ادراک شده پایین، استفاده بالاتری از راهبردهای مقابله ای معطوف به حل مساله داشتند و افراد با سطح آسیب پذیری شدید استفاده بالاتری از راهبردهای مقابله ای هیجان محور را نشان دادند.
واژه‌های کلیدی: استرس، راهبردهای مقابله ای، آسیب پذیری ادراک شده، دانشجویان
متن کامل [PDF 383 kb]   (3706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/7/13 | انتشار: 1394/7/23 | انتشار الکترونیک: 1394/7/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها