بررسی رابطهی طرحوارههای ناسازگار اولیه و نشخوار خشم دانشجویان بر حسب جنس.
|
فاطمه محرابی نیا ، محمد مهدی شمسایی* |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرگز، بندرگز، ایران ، m.m.shamsaee@gmail.com |
|
چکیده: (5541 مشاهده) |
مقدمه: طرحوارههای ناسازگار اولیه یکی از ویژگیهای مهم روانشناختی است و یکی از مهمترین متغیرهای مرتبط با طرحوارههای ناسازگار اولیه نشخوار خشم میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی طرحوارههای ناسازگار اولیه و نشخوار خشم دانشجویان انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعهی مورد مطالعه از تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد واحد ساری تشکیل شده است که در سال تحصیلی 95-94 در رشتههای مختلف و مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل میباشند. در این میان 378 دانشجو (184 دختر و 194 پسر) از بین 3 دانشکده و 5 گروه تحصیلی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پس از اخذ مجوزهای مربوطه، پرسشنامههای طرحواره یانگ (YSQ) به منظور سنجش طرحوارههای ناسازگار اولیه و نشخوار فکری خشم (FARS) به منظور سنجش نشخوار خشم به دانشجویان ارائه گردید. همهی دانشجویان به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند و هر زمان که تمایلی به شرکت در آزمون نداشتند میتوانستند از پژوهش خارج شوند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین حوزههای طرحواره ناسازگار اولیه و زیر مقیاسهای نشخوار خشم همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که بریدگی و طرد، محدودیتهای مختل و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری به شیوهی مثبت پیشبینی کنندهی نشخوار خشم بودند. آزمون t مستقل نشان داد بین دانشجویان دختر و پسر در طرحواره ناسازگار اولیه تفاوت معنادار وجود داشت و در نشخوار خشم تفاوت معنادار وجود نداشت.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که طرحوارههای ناسازگار اولیه درصد بالایی از تغییرات نشخوار خشم را پیشبینی میکند و بین دو جنس در طرحوارههای ناسازگار اولیه تفاوت معنادار وجود دارد؛ بنابراین متخصصان سلامت روان و پژوهشگران، خصوصاً در مراکز مشاوره و درمان دانشجویی میتوانند در درمان مشکلات دانشجویان این یافتهها را مدنظر داشته باشند.
|
|
واژههای کلیدی: طرحواره ناسازگار اولیه، نشخوار خشم، دانشجویان، جنسیت |
|
متن کامل [PDF 433 kb]
(2711 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/9/30 | پذیرش: 1396/12/27 | انتشار: 1396/12/27 | انتشار الکترونیک: 1396/12/27
|
|
|
|