[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 25-16 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط هوش هیجانی با انگیرش تحصیلی و تعیین فاکتورهای پیش بینی کننده آنها در نمونه‌ای از دانشجویان علوم پزشکی
محمدعلی سلیمانی ، سعید پهلوان شریف ، یاسمن پورموسی ، آمنه یعقوب زاده*
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران ، a.yaghoobzadeh@yahoo.com
چکیده:   (6431 مشاهده)

مقدمه: هوش هیجانی یکی از موضوع‌های اساسی در حیطه روانشناسی است که بر جنبه‌های مختلف زندگی از قبیل پیشرفت تحصیلی نقش بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی با انگیرش تحصیلی و تعیین فاکتورهای پیش‌بینی کننده آن در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.

روش کار: در این مطالعه توصیفی- همبستگی (دی تا اسفند ماه 1394)، 402 نفر از دانشجویان از 5 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای در مطالعه شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری-گریوز و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی والرند جمع‌آوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های توصیفی و تحلیلی از جمله ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون چندگانه در نرم افزار آماری 22SPSS  استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معنی‌داری بین هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان وجود دارد (0/01> P، 0/464= r). علاوه بر این، زنان دانشجو انگیزش موفقیت بالاتری نسبت به مردان را گزارش کردند. نتایج حاصل از مدل رگرسیون چندگانه نشان داد که هوش هیجانی به طور مثبت و معنی‌داری انگیرش تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند (0/01> P، 0/464= β). هیچ کدام از متغییرهای زمینه-ای مورد بررسی نتوانستند هوش هیجانی را پیش‌بینی کنند.

نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی ارتباط وجود دارد. از این رو برنامه‌ریزی صحیح و ارائه خدمات آموزشی مناسب به منظور افزایش هوش هیجانی و در نتیجه تقویت انگیزش موفقیت لازم به نظر می‌رسد.

واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، انگیزش تحصیلی، دانشجو
متن کامل [PDF 753 kb]   (2608 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/4 | پذیرش: 1395/11/4 | انتشار: 1395/11/4 | انتشار الکترونیک: 1395/11/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani M A, Pahlevan Sharif S, Poormoosa Y, Yaghoobzadeh A. The Relationship between Emotional Intelligence and Academic Motivation and Determination of Their Predictive Factors Among a Sample of Medical Students. IJPN 2017; 4 (4) :16-25
URL: http://ijpn.ir/article-1-883-fa.html

سلیمانی محمدعلی، پهلوان شریف سعید، پورموسی یاسمن، یعقوب زاده آمنه. بررسی ارتباط هوش هیجانی با انگیرش تحصیلی و تعیین فاکتورهای پیش بینی کننده آنها در نمونه‌ای از دانشجویان علوم پزشکی. روان پرستاری. 1395; 4 (4) :16-25

URL: http://ijpn.ir/article-1-883-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645