:: دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 82-74 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی ساختاری رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی، قابلیت‌های هوش هیجانی، قدردانی و خوش بینی با بخشش بین فردی در بین دانشجویان پرستاری
لیلا شانه ساززاده* ، محمدعلی نادی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، le_shanesazzadeh@yahoo.com
چکیده:   (3983 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف  الگوی ساختاری رابطه پنج عامل شخصیت، قابلیت­های هوش هیجانی، قدردانی و خوش بینی  با بخشش بین فردی در  دانشجویان پرستاری اجرا شد.
روش کار: پژوهش از نوع  همبستگی و جامعه آماری آن کلیه­­ی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) در سال تحصیلی 95-94 بودند که با استفاده از جدول حجم نمونه کوهن و همکاران (2000)، 274 نفراز طریق روش نمونه گیری طبقه­ای متناسب با سهم جمعیت طبقه در جامعه انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده­ها از پنج  پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت­، قابلیت هوش هیجانی، قدردانی، جهت گیری زندگی، انگیزه­های بین فردی مرتبط با آسیب استفاده شد. داده­ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و الگو سازی معادلات ساختاری  تحلیل شد.
یافته ها: بین پنج عامل شخصیت، قابلیت­های هوش هیجانی و ویژگی­های مثبت روانشناختی(قدردانی و خوش بینی) با بخشش بین فردی رابطه معنا­دار بدست آمد(01/0p<). نتایج الگو سازی  معادله ساختاری اثر مستقیم ویژگی­ شخصیتی پذیرا بودن نسبت به تجارب، سازش پذیری و وظیفه شناسی بر هوش هیجانی و همچنین هوش هیجانی بر قدردانی و خوش بینی و نیز قدردانی بر انتقام را تایید نمود. 
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که ویژگی های شخصیت، قابلیت­های هوش هیجانی، قدردانی و خوش بینی می تواند به رشد و بهبود بخشش بین فردی در دانشجویان پرستاری کمک کند. 
واژه‌های کلیدی: پنج عامل شخصیت، قابلیت های هوش هیجانی، قدردانی، خوش بینی، بخشش بین فردی
متن کامل [PDF 771 kb]   (2598 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/5/2 | انتشار: 1397/8/24 | انتشار الکترونیک: 1397/8/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها