TY - JOUR T1 - the effect of family-based Model education with telephone follow-up on drug Adherence and re-hospitalization of patients with mental disorders TT - تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی خانواده محور همراه با پیگیری تلفنی بر تبعیت دارویی و بستری مجدد بیماران مبتلا به اختلالات روانی JF - ijpn JO - ijpn VL - 9 IS - 1 UR - http://ijpn.ir/article-1-1620-fa.html Y1 - 2021 SP - 19 EP - 31 KW - Mental disorder KW - family empowerment KW - family-centered education KW - telephone follow-up N2 - مقدمه : تبعیت دارویی نقش مهمی در کاهش بستری مجدد بیماران مبتلا به اختلالات روانی دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر توانمندسازی خانواده محور همراه با پیگیری تلفنی بر تبعیت دارویی و بستری مجدد بیماران مبتلا به اختلالات روانی بود. روش کار: این مطالعه مداخله ای بر روی 66 بیمار مبتلا به اختلالات روانی و یکی از اعضای خانواده آنها انجام شد. واحدهای مورد پژوهش با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه تبعیت دارویی مدانلو. مداخله شامل 8 جلسه آموزشی بر اساس الگوی توانمندسازی خانواده محور همراه با 3 ماه پیگیری تلفنی بود. تبعیت دارویی و تعداد بستری های مجدد قبل و بعد از مداخله سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمونهای تی مستقل، کای دو، ویلکاکسون، و نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: دو گروه مطالعه از نظر متغیرهای تاثیرگزار بر نتایج همگن بودند. 3 ماه بعد از انجام مداخله، نتایج نشان داد که در گروه مداخله تبعیت دارویی افزایش یافته و آزمون آماری تی مستقل این اختلاف را معنی دار نشان داد( 0001/0 P < ). از نظر دفعات بستری مجدد نیز نتایج نشان داد که در گروه مداخله، دفعات بستری مجدد کاهش یافت و آزمون آماری ویلکاکسون این اختلاف را معنی دار نشان داد( 0001/0 P < ). نتیجه گیری: توانمندسازی از طریق آموزش، خانواده را قادر می سازد که در مدیریت بیماری عضو مبتلای خود نقش موثرتری را ایفاء کند. بکارگیری پیگیری تلفنی پس از مداخله آموزشی به اثربخشی و تداوم تاثیر آن کمک زیادی خواهد کرد. M3 ER -