TY - JOUR T1 - The effect of psych education with using mobile phone on the stress in family caregivers of discharged bipolar patients TT - تاثیر آموزش روانی با تلفن همراه بر استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دوقطبی JF - ijpn JO - ijpn VL - 8 IS - 6 UR - http://ijpn.ir/article-1-1708-fa.html Y1 - 2021 SP - 72 EP - 83 KW - Stress KW - bipolar disorder KW - family Psych education KW - Smartphone N2 - مقدمه: مراقبین بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بعد از ترخیص بیماران اغلب احساس ناتوانی و تجربه اضطراب، افسردگی و استرس دارند. هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش روانی با تلفن همراه بر استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دوقطبی می­باشد. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی دوگروهه با طرح پیش آزمون-پس آزمون است که در سال 1398 در مرکز آموزشی درمانی بهاران زاهدان انجام گرفت. به روش نمونه گیری آسان (در دسترس) انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه برابر کنترل(45) و مداخله(45) تخصیص یافتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه 14 سوالی استرس کوهن بود. برای گروه مداخله، آموزش از طریق تلفن همراه بصورت تلفنی و پیامک یک روز درمیان بمدت 20 روز بعد از ترخیص انجام گردید و برای گروه کنترل هیچگونه آموزشی صورت نگرفت. میزان استرس مراقبین قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازه گیری و مقایسه شد. داده ها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های کای دو، t مستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شد و نیز مقدار p-value<0.05 استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که هر دو گروه از نظر ویژگی­های فردی اجتماعی همگون بودند و میانگین میزان استرس در گروه مداخله در پیش آزمون 70/29 با انحراف معیار 14/7و در گروه کنترل 52/29 با انحراف معیار 14/7 بود. میانگین میزان استرس در گروه مداخله در پس آزمون 12/26 با انحراف معیار 53/6 و در گروه کنترل 65/30 با انحراف معیار 11/7 بود. p-value<0.05 نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تأثیر ارائه آموزش روانی با استفاده از تلفن همراه را در کاهش استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دوقطبی تأیید می‌کند. توصیه می‌شود از این روش درجهت کاهش استرس این افراد استفاده شود. M3 ER -