TY - JOUR T1 - Clinical competence of psychiatric nurse: A concept analysis in Rodgers` evolutionary method TT - صلاحیت بالینی روانپرستار: تحلیل مفهوم به روش تکاملی راجرز JF - ijpn JO - ijpn VL - 8 IS - 2 UR - http://ijpn.ir/article-1-1523-fa.html Y1 - 2020 SP - 86 EP - 103 KW - Psychiatric nurse KW - Clinical competence KW - Nursing KW - Concept analysis N2 - مقدمه: "صلاحیت بالینی" مفهوم پیچیده­ ای است که جهت ارائه مراقبت ایمن برای حرفه پرستاری ضروری می­ باشد. اما باتوجه به اینکه نوع خدمات روان پرستاری با بافت و بستر مراقبت تغییر می­ کند، در مورد تعریف صلاحیت بالینی قطعیت وجود ندارد. ارائه تعریف واضح از صلاحیت بالینی موجب شناسایی اجزای ضروری و موارد کاربرد آن در پژوهش یا بالین شده و امکان ارائه بهترین استاندارد­های مراقبتی را فراهم می ­نماید. هدف مطالعه حاضر، تبیین مفهوم صلاحیت بالینی روان پرستار و شناسایی ویژگیها، پیشایندها و پیامدهای آن می­ باشد. روش کار: در مطالعه حاضر از روش تحلیل مفهوم بارویکرد تکاملی6مرحله­ای "راجرز استفاده ­گردید. پس از مرور اجمالی متون، کلید­واژ ه­ ها انتخاب و واژه­ های فارسی و انگلیسی روان پرستاری، صلاحیت ­بالینی، صلاحیت­، دانشجو، پرستاری بصورت مجزا یا ترکیبی در پایگاه­ های اطلاعاتی SID, PubMed ،Archives of psychiatric nursing و IJPN جستجو­ شدند. سپس، با توجه به شواهد، دوره زمانی بین سالهای1980 تا 2018 و بستر حرفه ­ای روانپزشکی­ برای جمع­آوری داده­ ها انتخاب­ شد، از 300 مقاله اصیل، و 2 کتاب اولیه با در نظر­گرفتن معیارهای ورود، 195مقاله حدف و 105 مقاله باقی­ماند. طبق رویکرد راجرز 20% از منابع، در پژوهش لحاظ­ گردید. لغات جایگزین، ویژگی، پیشایند، پیامد تعیین و مفهوم­ سازی انجام­شد. یافته­ ها: واژه­ های توانایی(85/42%)، کفایت(76/4%)، آمادگی(28/14%،) مهارت(90/61%)، شایستگی(76/4%)، بعنوان جایگزین صلاحیت بکار­ رفته­ اند. دو دسته ویژگی عمومی و اختصاصی شناسایی­ شدند. پیشایندها عبارتنداز: عوامل فردی، و محیطی و سازمانی. پیامد صلاحیت ­بالینی ارتقای کیفیت خدمات ­بهداشتی، کاهش هزینه­ اقتصادی، و توسعه حرفه­ پرستاری است. نتیجه­ گیری: صلاحیت ­بالینی روان پرستار مشتمل بر دو نوع عمومی و تخصصی، عبارتست از تلفیق مدبرانه و مستمر ارتباط درمانبخش با مهارت تکنیکی، دانش و استدلال بالینی، عواطف و ارزشها متناسب با زمینه انجام مداخلات روانپرستاری است که عوامل فردی، محیطی و سازمانی برآن اثر گذارند. تبیین صلاحیت­ بالینی منجر به تعیین معیارهای عملکردی جهت ارزیابی عینی ­تر، تشکیل چارچوبی برای آموزش مبتنی برشاخص و مبنای ارائه گواهی­ صلاحیت می­ شود. تحلیل مجدد مفهوم به روش هیبرید مورد نیاز است. M3 ER -