%0 Journal Article %A Shamsaei, Farshid %A Yaghmaei, Safoura %A Sadeghian, Effat %A Tapak, Leili %T Survey of Stress, Anxiety and Depression in Undergraduate Nursing Students of Hamadan University of Medical Sciences %J Journal of Nursing Education %V 6 %N 3 %U http://ijpn.ir/article-1-1096-fa.html %R %D 2018 %K Depression, Anxiety, Stress, Nursing Students, %X مقدمه: دانشجویان پرستاری در طول تحصیل خود تنش های زیادی را تجربه می کنند که با علائم روانشناختی مانند اضطراب، استرس و افسردگی توام می باشد. هدف از این مطالعه تعیین استرس، اضطراب و افسرگی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان می باشد. روش کار: در این مطالعه توصیفی - مقطعی، 342 دانشجو کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان با روش نمونه گیری سرشماری در سال 1396 وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 21 سوالی سنجش استرس، اضطراب و افسردگی DASS و همچنین پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بود داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافته‌ها: نمونه‌های مورد مطالعه را 165 نفر پسر (2/48%) و 177 (8/51%) دانشجوی دختر تشکیل داده بودند. میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان 11/3 ± 77/21 بود و 52 نفر (2/15%) ترم یک و 220 نفر (3/64%) ساکن خوابگاه بودند. یافته‌ها نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در ابعاد استرس، اضطراب و افسردگی به ترتیب 27/6 ± 39/8، 24/5 ± 99/4 و 22/6 ± 39/5 بود. بر این اساس 9/21 درصد از دانشجویان دارای علائم افسردگی خفیف تا بسیار شدید، 1/16 درصد دارای علائم استرس و 7/28 درصد دارای علائم اضطراب بودند و میزان اضطراب در دختران بیشتر از پسران بود. نتیجه گیری: شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان پرستاری بالاست. برنامه ریزی به منظور ارتقا سلامت روان با هدف پیشگیری و مداخلات درمانی به موقع در دوره تحصیلی دانشجویان پرستاری ضروری می‌باشد. %> http://ijpn.ir/article-1-1096-fa.pdf %P 26-31 %& 26 %! %9 Research %L A-10-41-4 %+ Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran %G eng %@ 2345-2501 %[ 2018