TY - JOUR JF - ijpn JO - IJPN VL - 8 IS - 2 PY - 2020 Y1 - 2020/6/01 TI - The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies and Perceived Social Support in Predicting the Social Adjustment of Nursing Students TT - نقش راهبردهای تنظیم شناختیِ هیجان و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش‌بینی سازگاری اجتماعی دانشجویان پرستاری N2 - مقدمه: دانشجویان به­ویژه پرستاران در زمینه سازگاری اجتماعی مشکلات فراوانی دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش­بینی سازگاری اجتماعی دانشجویان پرستاران انجام شد. روش­ کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. تعداد 122 نفر از دانشجویان پرستاری در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 99-1398 با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به پرسشنامه­های سازگاری اجتماعی ، فرم کوتاه پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک‌شده پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون آماری رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام و نرم­افزار آماری SPSS-24 استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که از بین متغیرهای پیش­بین واردشده در مدل رگرسیون، حمایت خانوادگی و راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان، نقش معناداری در پیش­بینی سازگاری اجتماعی دانشجویان پرستاران دارند و این دو متغیر درمجموع توانستند 49/0 از واریانس متغیر سازگاری اجتماعی پرستاران را تبیین کنند. نتیجه ­گیری: شناخت عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی پرستاران، امکان پیش­بینی و برنامه­ریزی متناسب جهت کمک به تامین بهداشت روانی آنان را فراهم و از شیوع ناراحتی­های روانی- اجتماعی جلوگیری می­کند. با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، با آگاهی از نقش اساسی حمایت­های خانوادگی و مهارت­های تنظیم هیجان در سازگاری اجتماعی، می­توان با درنظر گرفتن این متغیرها در برنامه­های آموزشی و اتخاذ راهبردهای مناسب جهت ارتقای آن­ها، سازگاری اجتماعی دانشجویان پرستاران را در محیط­ها و موقعیت­های زندگی شغلی و خانوادگی بهبود بخشید. SP - 76 EP - 85 AU - kazemi rezaei, ali AU - Mohammadi, Maryam AU - Tajikesmaili, Azizullah AU - Pishgahi, Behnaz AD - Kharazmi University KW - Cognitive emotion regulation KW - social support KW - social adjustment KW - nurses UR - http://ijpn.ir/article-1-1534-fa.html ER -