AU - Nabizadeh Asl, Dorna AU - ahi, qasem AU - Shahabizadeh, Fatemeh AU - Ahmad, Mansouri TI - Relationship between Traumatic Childhood Experiences and Schizotypal Personality Traits: The Mediating Role of Dissociative Experiences and Intolerance of Uncertainty PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijpn JN - ijpn VO - 9 VI - 4 IP - 4 4099 - http://ijpn.ir/article-1-1765-fa.html 4100 - http://ijpn.ir/article-1-1765-fa.pdf SO - ijpn 4 AB  - مقدمه: صفات اسکیزوتایپال می‌توانند منجر به اختلال در کارکردهای اجتماعی و شخصی شوند و پیش‌درآمد بروز اختلال‌های طیف روان‌پریشی باشند. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تجارب تجزیه‌ای و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی در رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوره کودکی و نشانه‌های شخصیت اسکیزوتایپال انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر ازنظر هدف بنیادی و ازنظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند (5200=N). حجم نمونه 400 نفر بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه آسیب دوران کودکی، مقیاس تجارب تجزیه‌ای، مقیاس تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی و پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال-فرم کوتاه استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL و با کمک روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که تجارب تجزیه‌ای و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی میانجی رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوران کودکی و نشانه‌های شخصیت اسکیزوتایپال هستند. بعلاوه این مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر از نقش میانجی تجارب تجزیه‌ای و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی در رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوران کودکی و نشانه‌های شخصیت اسکیزوتایپال حمایت می‌کند. این نتایج بر لزوم توجه به این سازه‌ها و در نظر گرفتن نقش آن‌ها توسط متخصصان، درمانگران و برنامه ریزان به هنگام کار با دانشجویان و به‌طور خاص در مراکز مشاوره‌ای و درمانی تأکید دارد. CP - IRAN IN - Assistant professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Birjand LG - eng PB - ijpn PG - 24 PT - Research YR - 2021