Journal of Nursing Education
روان پرستاری
IJPN
Medical Sciences
http://ijpn.ir
279
admin
2345-2501
2345-2528
7
10.22034/ijpn
14
8888
13
fa
jalali
1399
1
1
gregorian
2020
4
1
8
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی درمان ترکیبی پذیرش و تعهد و تراپلی و درمان پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی کودکان افسرده
Comparison of the effectiveness of combination of acceptance and commitment therapy with theraplay and acceptance and commitment therapy on quality of life in depressed children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<b>مقدمه</b>: افسردگی در بسیاری از جنبه های زندگی کودک تأثیر می گذارد و بازی کودکان یکی از شرایطی است که در آن می توان رفتار کودکان را بهتر درک کرد و علاوه بر این سبب بهبود تعهد شناختی بیشتر در رفتار کودک می گردد. بنابراین هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان ترکیبی پذیرش و تعهد و تراپلی و درمان پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی کودکان افسرده انجام شد.<br>
<strong>روش کار:</strong> روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی کودکان مبتلا به اختلال افسردگی 8 تا 12 ساله شهر اصفهان به همراه مادران­شان در سال 1398 بودند. از بین آن­ها تعداد 45 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی در سه گروه 15 نفره جایگزین شدند. برای گروه آزمایش اول پروتکل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد توسط هیز و همکاران در 10 جلسه 60 دقیقه ای، برای گروه آزمایش دوم پروتکل ترکیبی پذیرش و تعهد و تراپلی محقق ساخته در 10 جلسه 60 دقیقه ای استفاده شد و برای گروه کنترل مداخله­ای صورت نگرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر با نرم افزار <span dir="LTR">spss18</span> تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته ها:</strong> یافتهها نشان داد که درمان ترکیبی پذیرش و تعهد و تراپلی و درمان پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی کودکان اثر دارد [001/0≥<span dir="LTR">p</span>]، که سبب افزایش کیفیت زندگی در ابعاد عملکرد جسمانی، عملکرد عاطفی، عملکرد اجتماعی، عملکرد تحصیلی و کیفیت زندگی کلی شده است، اما درمان ترکیبی پذیرش و تعهد و تراپلی اثربخش­تر از درمان اختصاصی درمان پذیرش و تعهد است [001/0≥<span dir="LTR">p</span>].<br>
<strong>نتیجه گیری</strong>: یافتههای این پژوهش میتواند تلویحات کاربردی در زمینه بهبود عملکرد جسمانی، عاطفی، اجتماعی و تحصیلی در جهت بهبود کیفیت زندگی کودکان افسرده به درمانگران با استفاده از روش ترکیبی درمان پذیرش و تعهد و تراپلی ارایه دهد.<br>
<strong>Introduction</strong>: Depression affects many aspects of a child's life, and children's playing is one of the conditions in which children's behavior can be better understood, as well as improving their cognitive commitment to the child's behavior. Therefore, the purpose of this study was to compare of effectiveness of combination of acceptance and commitment therapy with theraplay and acceptance and commitment therapy on quality of life in depressed children.<br>
<strong>Methods</strong>: The research method was semi-experimental with pretest, posttest and follow-up. The statistical population of this study consisted of all children with depressive disorder aged 8-12 years old in Isfahan city with their mothers in 2019. 45 people were selected by available method and randomly assigned to three groups of 15 people. For the first experimental group, the acceptance and commitment-based therapy protocol of Hayes et al in 10 sessions and 60 minute, For the second experimental group, the combined of acceptance and commitment therapy with theraplay protocol researcher-made in 10 sessions 60 minute were used and no intervention was made for the control group. The instrument used was the Child Quality of Life Questionnaire. Data were analyzed using repeated measurement analysis with spss18 software.<br>
<strong>Results</strong>: Results showed that combination of acceptance and commitment therapy with theraplay and Acceptance and Commitment Therapy were effective on depressive symptoms in depressed children [p≤0.001], which has increased the quality of life in terms of physical performance, emotional performance, social performance, academic performance and overall quality of life. But combination of acceptance and commitment therapy with theraplay is better [p≤0.001].<br>
<strong>Conclusion</strong>: The Results of this study can provide practical implications for improving physical, emotional, social and educational performance in order to improve the quality of life of depressed children to therapists using a combined method of combination of acceptance and commitment therapy with theraplay.<br>
درمان پذیرش و تعهد, کیفیت زندگی, افسردگی
Acceptance and Commitment Therapy, Quality of life, Depression
106
118
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1512-1&slc_lang=fa&sid=1
manijeh
Jamshidi
منیژه
جمشیدی
maijeh.jamshidi2017@yahoo.com
27900319475328460010255
27900319475328460010255
No
Department of educational science and psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
دانشجوی دکترای روان شناسی عمومی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
Felor
Khayatan
فلور
خیاطان
F.Khayatan@yahoo.com
27900319475328460010256
27900319475328460010256
Yes
Department of educational science and psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
عضو هیئت علمی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
Asghar
Aghaie
اصغر
آقایی
senkh.1754@gmail.com
27900319475328460010257
27900319475328460010257
No
Department of educational science and psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان [خوراسگان]، اصفهان، ایران.