Journal of Nursing Education
روان پرستاری
IJPN
Medical Sciences
http://ijpn.ir
279
admin
2345-2501
2345-2528
7
10.22034/ijpn
14
8888
13
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
8
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی های عصب روان شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص
Comparison of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training and Vestibular Stimulation on Neuropsychological Characteristics of Children with Specific Learning Disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div>
<div>
<div id="_com_5" uage="JavaScript">مقدمه: اختلال یادگیری در کودکان بر بسیاری از زمینه­های شناختی و رفتاری تاثیر دارد که نهایتا منجر به کاهش روابط اجتماعی و عدم پیشرفت تحصیلی می­گردد. بنابراین هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی­های عصب روان­شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود.<br>
روش کار: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با سه گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش­آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص دارای پرونده تشخیصی در مرکز اختلال یادگیری در شهر ساری در سال تحصیلی 1399-1398تشکیل دادند. از بین آن­ها تعداد 45 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی در سه گروه 15 نفره جایگزین شدند. برای گروه آزمایش اول پروتکل بازتوانی شناختی پاول (2017) برای کودکان اختلال یادگیری خاص در 8 جلسه ی 45 دقیقه ای، برای گروه آزمایش دوم پروتکل درمانی وستیبولار گانز (1997) با 8 جلسه 45 دقیقه ای انجام شد و برای گروه گواه هیچ مداخله­ای صورت نگرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه ویژگی های عصب روان­شناختی کانرز فرم معلمان بود. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرم افزار spss18 تحلیل شدند.<br>
یافته ها: یافتهها نشان داد که بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی­های عصب روان­شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص اثر دارند [001/0≥p]، اما درمان بازتوانی شناختی با میزان اثر 988/0 به نسبت میزان اثر 942/0 بدست آمده از گروه تحریکات وستیبولار اثربخش­تر است [001/0≥p].<br>
نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش تاکیدی بر نقش بیشتر آموزش شناختی به نسبت آموزش حرکتی بر ویژگی­های عصب روانشناختی کودکان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص داشت که میتواند تلویحات کاربردی در زمینه بهبود ویژگی­های عصب روان شناختی به درمان­گران و مشاوران با استفاده از روش درمان بازتوانی شناختی ارایه دهد.<br>
<br>
<br>
</div>
<div id="_com_1" uage="JavaScript"></div></div>
<div></div></div>
<strong>Introduction</strong>: Learning disabilities in children affect many cognitive and behavioral areas, which ultimately lead to reduced social relationships and a lack of academic achievement. Therefore, this study aimed to investigate the effectiveness of cognitive rehabilitation training and vestibular stimulation on neuropsychological characteristics of children with a specific learning disorder.<br>
<strong>Methods</strong>: The research method was semi-experimental with pre and post-test for two groups of experimental and control. The statistical population of this study consisted of all female students with special learning disorders with a diagnostic file in the Center for Learning Disabilities in Sari in the academic year of 2020. Of these, 45 were selected by the available method and randomly assigned to three groups of 15 individuals. For the first experimental group, the Powell (2017) Cognitive Rehabilitation Protocol for Children with Special Learning Disabilities was performed in 8 sessions of 45 minutes, for the second experimental group, the protocol of vestibular stimulation of Ganz (1997) was performed with 8 sessions of 45 minutes and no intervention was performed for the control group. The instrument used was the Teachers' Neuropsychological Characteristics Questionnaire. Data were analyzed using a multivariate analysis of covariance with spss18 software.<br>
<strong>Results</strong>: The findings showed that cognitive rehabilitation and vestibular stimulation affect the neuropsychological characteristics of children with specific learning disabilities [p≤0.001], but cognitive rehabilitation treatment with an effect of 0.988 is more effective then the effect of 0.942 was obtained from the vestibular stimulation group [p≤0.001].<br>
<strong>Conclusion</strong>: The findings of this study emphasized the role of cognitive education rather than motor education on the neuropsychological characteristics of children with special learning disabilities, which can provide practical implications to therapists and counselors for the treatment of pediatric neuropsychological characteristics.<span dir="RTL"></span>
بازتوانی شناختی, تحریکات وستیبولار, ویژگیهای عصب روانشناختی
cognitive rehabilitation, vestibular stimulation, neuropsychological characteristics
88
98
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1584-1&slc_lang=fa&sid=1
Shahla
Enayatzadeh
شهلا
عنایت زاده شهرودی
enayat4521@gmail.com
27900319475328460016722
27900319475328460016722
No
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
Ramezan
Hasanzadeh
رمضان
حسن زاده
Hsnzadeh@iausari.ac.ir
27900319475328460016723
27900319475328460016723
Yes
استاد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
Seyedeh Olia
Emadian
سیده علیا
عمادیان
emadia@iausari.ac.ir
27900319475328460016724
27900319475328460016724
No
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران