Journal of Nursing Education
روان پرستاری
IJPN
Medical Sciences
http://ijpn.ir
279
admin
2345-2501
2345-2528
7
10.22034/ijpn
14
8888
13
fa
jalali
1393
11
1
gregorian
2015
2
1
2
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر مداخلات روان شناختی بر سلامت روان دانشجویان
Effect of psychological interventions on mental status of female students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
مقدمه: توجه به بهداشت روانی به ویژه در دانشجویان، از اولویت های نظام سلامت می باشد. چرا که آن ها آینده سازان کشور می-باشند و در صورت آسیب به سلامت روانی دانشجویان، عملکرد تحصیلی آنان کاهش می یابد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخلات روان شناختی بر وضعیت سلامت روان دانشجویان دختر مبتلا به اختلالات رفتاری مقیم خوابگاه انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود. 80 نفر (40 مورد مداخله و 40 مورد شاهد) از دانشجویان دختر مقیم در خوابگاه های علوم پزشکی سال 90-89 که بر اساس معیارهای ورود شرایط شرکت در مطالعه را داشتند، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 71 سئوالی MMPI) )Minnesota Multiphasic Personality Inventory بود. پژوهشگران با استفاده از این ابزار داده های مربوط به وضعیت روانی در دو گروه شاهد و مداخله، در دو مرحله قبل و بلا فاصله بعد از مداخلات روان شناختی به صورت گروه درمانی را جمع آوری نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمرات معیارهای بدبینی، جنبههای دفاعی و دروغ سنج قبل و بعد از اجرای مداخلات در دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی دار داشته است (05/0>p) لیکن در سایر معیارهای وضیت روان ، تفاوت معنا دار آماری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش پیشنهاد می گردد پژوهش هایی با این عنوان به طور گسترده تر و با استفاده از ابزارهای گوناگون سنجش سلامت روان انجام شود.
Introduction: The Preservation of health and mental health, especially among students is
important, because they are the future of the country. In the event of damage to the mental
health of students and their academic performance is reduced. This study aimed to determinethe effect of psychological interventions on mental status of female students with behavioral
disorders
Methods: This research was a clinical trial study in 80 female students (40 intervention
and 40 control) were residing in the dormitory of Medical Sciences during 2010-11 which
had the required conditions to enter the study program based on inclusion and exclusion
criteria. The data gathering tools was MMPI (Minnesota Multiphase Personality Inventory)questionnaire had 71 questions that researchers using these tools for mental status in both theintervention and control groups before and after psychological interventions (in Grouptherapy 8 sessions of 45 min) data analysis with SPSS software using descriptive and
inferential statistics was performed.
Results: Finding showed some mental status criterion had an Statistically significant
average difference: the measure of paranoia, aspects of defense and lie detector test criterionin the two intervention and control groups.(p<0/005) However, some measures of mentalstatus showed no statistically significant difference.
Conclusion: Researchers have suggested to do researches however as with a more widely
and using a variety of other assessment tools.
مداخله روان شناختی، سلامت روان، اختلالات رفتاری.
psychological interventions, mental status, behavioral disorders
26
35
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-42&slc_lang=fa&sid=1
Z
Ghazavi
زهرا
قضاوی
Zahra_ghazavi@nm.mui.ac.ir
2790031947532846002321
2790031947532846002321
Yes
center of Care Research Nursing and Midwifery & Department of Psychiatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه روانپرستاری ومرکز تحقیقات پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
F
Taleghani
فریبا
طالقانی
2790031947532846002322
2790031947532846002322
No
Center of Care Research Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
مرکز تحقیقات پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
F
Keshani
فاطمه
کشانی
2790031947532846002323
2790031947532846002323
No
Dental Materials Research Center and Department of Operative Dentistry, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences. Isfahan, Iran.
گروه ترمیمی زیبایی دانشکده دندانپزشکی وعضو مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
F
Keshani
فروز
کشانی
2790031947532846002324
2790031947532846002324
No
, Torabinejad Dental Research Center and Department of Oral and Maxillofacial Pathology, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
گروه آسیب شناسی دهان، فک وصورت دانشکده دندانپزشکی وعضو مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.