Journal of Nursing Education
روان پرستاری
IJPN
Medical Sciences
http://ijpn.ir
279
admin
2345-2501
2345-2528
7
10.22034/ijpn
14
8888
13
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
4
3
online
1
fulltext
fa
پیشبینی میزان نگرانی بر اساس نشخوار فکری و باورهای فراشناختی
Prediction of the Amount of Worrying Based on Meta-Cognitive Beliefs and Rumination in Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> نگرانی یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که کنشوری فرد در حوزههای مختلف تحصیلی، شغلی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد. این تحقیق با هدف پیشبینی نگرانی بر اساس نشخوار فکری و باورهای فراشناختی در دانشجویان دانشگاه کردستان انجام گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار</strong><strong>:</strong> در این پژوهش که به روش همبستگی انجام گرفت. تعداد 143 نفر از دانشجویان دانشگاه کردستان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و وارد مطالعه شدند. از سه پرسشنامه نشخوار فکری، باورهای فراشناختی و نگرانی به عنوان ابزار جمعآوری دادهها استفاده شد. نشخوار فکری و باورهای فراشناختی به عنوان متغیرهای پیشبین و نگرانی متغیر ملاک در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری با روش گام به گام (<span dir="LTR">Stepwise</span>) تجزیه و تحلیل شدند.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که بین نشخوار فکری و نگرانی در دانشجویان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (0/01> <span dir="LTR">P</span>). همچنین بین تمام عوامل باورهای فراشناختی به جز خودآگاهی شناختی با نگرانی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (0/01> <span dir="LTR">P</span>). این عوامل در مجموع 40 درصد از واریانس نگرانی را تبیین کردند. ضرایب تحلیل رگرسیون برای ترکیب خطی متغیرهای باورهای فراشناختی و نشخوار فکری با نگرانی در سطح کمتر از 0/001معنیدار بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری:</strong> نشخوار فکری و باورهای فراشناختی با میزان نگرانی دانشجویان در ارتباط است، بنابراین درمانگران و مشاوران میتوانند برای کاهش نگرانی افراد، کاهش نشخوار فکری و باورهای فراشناختی آنها را در دستور کار خود قرار دهند.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p></p>
<p><strong>Introduction:</strong> Worrying is one of the anxiety disorders that influences a person's functioning in different areas of education, employment and society. The purpose of this study was to predict the level of worrying based on rumination and meta-cognitive beliefs in students of Kurdistan University.</p>
<p><strong>Methods:</strong> In this research, which was done with the correlation method, 143 students were selected and subjected to the study by means of random cluster sampling. Three questionnaires regarding rumination, meta-cognitive beliefs and worrying were used as means of data collection. In this research, rumination and meta-cognitive beliefs were considered as predictors and worrying was considered a dependent variable. The data were analyzed by R Pearson correlation coefficient and multiple regressions analyzes.</p>
<p><strong>Results:</strong> The results of the study revealed that there is a significant positive relationship between rumination and worrying (P < 0.01). Also, a significant positive relationship was obtained amongst all factors of meta-cognitive beliefs, except self-cognitive beliefs and worrying (P < 0.01). These factors could account for 40% of the variation in the level of worrying. Regression coefficients with stepwise method for linear combination of meta-cognitive beliefs and rumination with worrying was significant in the levels of less than 0.001.</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> Rumination and metacognitive beliefs are correlative with student's level of worrying, therefore therapists and counselors should concentrate on reducing people’s level of worrying, reducing rumination and metacognitive beliefs.</p>
<p></p>
نشخوار فکری, باورهای فراشناختی, دانشجویان
Rumination, Meta-Cognitive Beliefs, Students
51
57
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-105&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Zemestani
مهدی
زمستانی
m.zemestani@uok.ac.ir
2790031947532846007437
2790031947532846007437
Yes
University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
Tahereh
Mehrabian
طاهره
محرابیان
2790031947532846007438
2790031947532846007438
No
University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
Mahsa
Mosalman
مهسا
مسلمان
2790031947532846007439
2790031947532846007439
No
University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
دانشگاه کردستان، سنندج، ایران