Journal of Nursing Education
روان پرستاری
IJPN
Medical Sciences
http://ijpn.ir
279
admin
2345-2501
2345-2528
7
10.22034/ijpn
14
8888
13
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
4
4
online
1
fulltext
fa
مشکلات خلقی-رفتاری کودکان زودرس در سنین مدرسه
Mood and Behavioral Problems in School-Aged Preterm Children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> تولد زودرس میتواند تأثیر سوئی بر تکامل رشدی، شناختی، خلقی و رفتاری کودک داشته باشد، در این راستا پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی میزان نشانههای اختلالات خلقی و اضطرابی و هم چنین اختلالات رفتاری شامل مشکلات بیش فعالی/کمبود توجه، مشکلات نافرمانی مقابلهای و مشکلات سلوک در کودکان زودرس و سررس مقطع ابتدایی انجام شده است.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار</strong><strong>:</strong> در این مطالعه از روش پژوهشی علی-مقایسهای استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل سیاهه ی رفتاری کودک (<span dir="LTR">CBCL</span>) و پرسشنامه ی سوابق زایمانی توسط 400 دانش آموز یک مدرسه ی پسرانه و یک مدرسه ی دخترانه که به شکل در دسترس انتخاب شدند، برای والدین آنها ارسال گردید. 260 پرسشنامه توسط والدین تکمیل و به مدرسه ارجاع شد. از بین 215 پرسشنامهای که به طور کامل تکمیل شده بود، 27 کودک زودرس (11 دختر و 16 پسر) و 27 کودک سررس (11 دختر و 16 پسر) از نظر سن و جنس همتا شدند و دادههای به دست آمده با روشهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (<span dir="LTR">MANOVA</span>) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات مشکلات خلقی، اضطرابی، بیش فعالی/کمبود توجه، نافرمانی مقابلهای و سلوک در گروه زودرس نسبت به گروه سررس بیشتر است و بر اساس آزمون تحلیل واریانس چند متغیری، دو گروه از این نظر اختلاف معنیداری داشتند (0/01= <span dir="LTR">P</span>).</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کودکان زودرس از نشانههای بیشتر اختلالات خلقی و رفتاری رنج میبرند. این نشانهها در مورد اکثر این کودکان در حد بالینی نبود اما نسبت به گروه کنترل تفاوت قابل ملاحظهای داشت که نشان می دهد تولد زودرس به دلیل تاثیرگذاری بر مکانیزم های زیربنایی مؤثر بر رشد مغزی میتواند در درازمدت پیامدهای روانشناختی را تحت تأثیر قرار دهد.</p>
<p align="center"></p><p dir="RTL"></p>
<p><strong>Introduction:</strong> Preterm birth has been associated with a high frequency of developmental disturbances and risk for long-term cognitive, affective and behavioral problems. Therefore, the goal of this study was to compare the level of mood disorders and anxiety symptoms, as well as behavioral disorders including hyperactivity/attention deficit problems, and oppositional defiant problems, and to compare the conduct problems between preterm and term children at elementary-school age.</p>
<p><strong>Methods:</strong> The research had a causal-comparative approach. Of the 260 of 400 parents who responded, 215 had full reports on Child Behavioral Checklist and obstetric conditions questionnaire; 27 preterm children were compared with term counterparts, who were paired according to gender and age. Data were analyzed using SPSS (version 20), descriptive statistics and multiple-way analysis of variance (MANOVA).</p>
<p><strong>Results:</strong> The results of this study showed that, children who were born preterm had significantly higher levels of affective disorder, anxiety disorder, attention-deficit/hyperactivity disorder, oppositional defiant disorder and conduct disorder scores compared with the controls.</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> Preterm birth is associated with affective and behavioral problems. Together with the results of our study, these findings suggest that mechanisms linking early environment with later-life susceptibility to clinical outcomes might include mechanisms leading to shorter gestation age.</p>
تولد زودرس, اختلالات خلقی و اضطرابی, اختلال بیش فعالی/کمبودتوجه, اختلال نافرمانی مقابلهای, اختلال سلوک
Preterm, Affective Disorder, Anxiety Disorder, Attention Deficit, Oppositional Defiant Disorder, Conduct Disorder
26
32
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-115&slc_lang=fa&sid=1
Zorieh
Abbasi
ذریه
عباسی
zo_ab_69@yahoo.com
2790031947532846007463
2790031947532846007463
Yes
University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Mansur
Bayrami
منصور
بیرامی
2790031947532846007464
2790031947532846007464
No
University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Abbas
Bakhshipour
عباس
بخشی پور رودسری
2790031947532846007465
2790031947532846007465
No
University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران