Journal of Nursing Education
روان پرستاری
IJPN
Medical Sciences
http://ijpn.ir
279
admin
2345-2501
2345-2528
7
10.22034/ijpn
14
8888
13
fa
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
5
2
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و حمایت سازمانی ادراک شده با اشتیاق شغلی پرستاران
Investigating the Relationship between Psychological Capital and Perceived Organizational Support with Work Engagement among Nurses
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p>مقدمه: امروزه بررسی عوامل پیش بینی کننده و مرتبط با اشتیاق شغلی پرستاران (نقطه مقابل فرسودگی شغلی)، به عنوان حالت ذهنی مثبت بادوام و موثر بر کیفیت زندگی کاری پرستاران از اهمیت زیادی برخوردار است. در همین راستا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و حمایت سازمانی ادراک شده با اشتیاق شغلی پرستاران بود.</p>
<p>روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه پرستاران بیمارستان آیت الله طالقانی تهران در سال 1396بودند. نمونه پژوهش 180 نفر از پرستاران بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از مقیاس اشتیاق شغلی و پرسشنامه های سرمایه روانشناختی و حمایت سازمانی ادراک شده استفاده شد. اطلاعات جمعآوریشده با آزمونهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) تجزیهوتحلیل شدند.</p>
<p>یافتهها: تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین سرمایه روانشناختی و حمایت سازمانی ادراک شده با اشتیاق شغلی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 > P). علاوه براین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه روانشناختی و حمایت سازمانی ادراک شده 32 درصد از واریانس اشتیاق شغلی تبیین می کند و قادر بهپیشبینی اشتیاق شغلی میباشند (001/0 > P).</p>
<p>نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت سرمایه های روانشناختی و حمایت سازمانی ادراک شده در پیش بینی اشتیاق شغلی پرستاران بود. مطابق با یافته های این پژوهش، بکارگیری برنامه هایی جهت افزایش سرمایه رواشناختی پرستاران و حمایت سازمانی از آنها، می تواند موجب بهبود و ارتقای اشتیاق شغلی پرستاران شود.</p>
<p></p>
<p><strong>Introduction:</strong> Today, the study of predictors of nurses' work engagement (the opposite of burnout) as a positive mindset and an effective factor in the nurses' quality of work life is very important. The aim of this study was to investigate the relationship between psychological capital and perceived organizational support with work engagement of the nurses in one public hospital.</p>
<p><strong>Methods:</strong> In this descriptive correlational study, the study population included all nurses in Ayatollah Taleghani Hospital, Tehran, in 2017. The sample consisted of 180 nurses who were selected using the convenience sampling method. Measurement tools included the work engagement scale and psychological capital and perceived organizational support questionnaires. The data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis).</p>
<p><strong>Results:</strong> Pearson correlation analyses showed that there was a significant positive relationship between psychological capital and perceived organizational support with work engagement (P < 0.01). Also, the results of the regression analysis showed that psychological capital and perceived organizational support had a significant role in explaining the variance in work engagement and could predict work engagement (P < 0.001).</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> The findings of the present study show the importance of the role of psychological capital and perceived organizational support in predicting nurses’ work engagement. So, implementation of programs to enhance nurses' psychological capital and increase perceived organizational support can be helpful to improve and increase work engagement.</p>
<p></p>
اشتیاق شغلی, سرمایه روانشناختی, حمایت سازمانی ادراک شده
Work Engagement, Psychological Capital, Perceived Organizational Support
45
51
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-854-1&slc_lang=fa&sid=1
hamid
hashem matoori
حمید
هاشم مطوری
h.matoori@gmail.com
181549424
2790031947532846007597
Yes
Department of Psychology and Education, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران