fa
jalali
1396
2
1
gregorian
2017
5
1
5
1
online
1
fulltext
fa
بررسی سبکهای فرزندپروری زنان شاغل در بیمارستان و برخی متغیرهای مرتبط در بیمارستانهای منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1393
Study of Parenting Styles of Females Working in Hospitals Affiliated to Isfahan University of Medical Sciences and Related Variables during Year 2014
مقدمه: شیوههای فرزندپروری والدین از مهمترین و بنیادیترین عوامل شکل گیری شخصیت کودکان میباشد که متأثر از عوامل مختلفی ازجمله وضعیت اجتماعی، اقتصادی و تجارب شغلی والدین و غیره میباشد. لذا باتوجه به ویژگیهای شغلی زنان شاغل در بیمارستان، پژوهش حاضر به منظور بررسی سبکهای فرزندپروری زنان شاغل در بیمارستان و برخی متغیرهای مرتبط با آن در بیمارستانهای منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1393 انجام گردید.
روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی میباشد که درآن تعداد 202 نفر از زنان شاغل در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان در سال 1393 که کودک 11-1 ساله داشتند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مناسب از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان بالاترین میانگین نمره را در سبک فرزندپروری اقتدارمنطقی کسب نمودند (2/4 ± 4/32)، و پایینترین میانگین مربوط به سبک استبدادی بود (6 ± 78/16). از میان متغیرهای مورد بررسی، سن، سابقه کار و تعداد فرزند با نمره سبک فرزندپروری سهلگیرانه رابطه معکوس داشت همچنین بین تحصیلات و نمره سبک فرزندپروری سهلگیرانه رابطه مستقیم وجود داشت.
نتیجه گیری: با توجه به ویژگیهای شغلی کار در بیمارستان و همچنین نقش اساسی مادران در پرورش فرزندان ضروری است علاوه بر آموزش و ارتقاء مهارتهای فرزندپروری، تسهیلات و اقدامات لازم در زمینه تعدیل حجم و ساعات کاری زنان شاغل در بیمارستان صورت پذیرد.
Introduction: Parenting styles, as the most important and most fundamental factor shaping children's personality, are influenced by many factors including social, economic, and occupational experiences of parents. Considering job characteristics of females working in hospitals, this study aimed at investigating the parenting styles of females working in hospitals affiliated to Isfahan University of Medical Sciences and some relevant variables during year 2014.
Methods: This was a correlational cross-sectional study, in which 202 females working in hospitals of Isfahan and having children with an age range of 1 to 11, were selected by convenience sampling method. All participants completed the questionnaire of demographic features and also Baumrind’s parenting style questionnaire. The information was analyzed based on descriptive and analytical statistic methods and also using the SPSS software Version 20.
Results: The results revealed that participants received the highest average score in authoritative parenting style (32.4 ± 4.2), and the lowest in the authoritarian style (16.78 ± 6). Among the studied variables, age and number of children were negatively correlated with permissive parenting style score, and education level was positively correlated with permissive parenting style score. Other variables, however, were not significantly correlated with the parenting styles.
Conclusions: Considering the job characteristics of females and the essential role of mothers in raising children, it is necessary to adjust working hours of females, in addition to training and promoting parenting skills and facilities.
Parenting, Working Females, Hospital
فرزندپروری, زنان شاغل, بیمارستان
1
6
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-763-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/12/20
1395/9/30
2017/02/4
1395/11/16
Zahra
Karimi
Islamic Azad University of Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran
زهرا
کریمی
0031947532846007547
0031947532846007547
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
Shayesteh
Salehi
Islamic Azad University of Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran
شایسته
صالحی
sh.salehi@khuisf.ac.ir
0031947532846007548
0031947532846007548
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
fa
اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و ناگویی هیجانی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
Effectiveness of Group Therapy Based on Acceptance and Commitment on Cognitive Emotion Regulation and Alexithymia of Patients with Type 2 Diabetes
مقدمه: دیابت نوع دو یکی از شایعترین بیماریهای مزمن است که محدودیتهای زیادی برای بیماران و خانوادههای آنان ایجاد میکند. از این رو بهبود ویژگیهای روانشناختی این افراد مورد توجه بسیاری از درمانگران قرار گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و ناگویی هیجانی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمونو با گروه کنترلبود. جامعه پژوهش همه بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اهواز در سال 1394 بودند. در مجموع 30 بیمار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروهمساوی (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. گروهها پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان Garnefski et al. و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو Bagby et al. را به عنوانپیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادههابا روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (Mancova) و به کمک نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد در مرحله پس آزمون بین میانگینهای تنظیم شناختی هیجان و ناگویی هیجانی گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر روش گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معناداری باعث افزایش تنظیم شناختی هیجان و کاهش ناگویی هیجانی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو شد (01/0 > P).
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و ناگویی هیجانی توصیه میشود مشاوران، درمانگران و روانشناسان بالینی از روش مذکور برای افزایش تنظیم شناختی هیجان و کاهش ناگویی هیجانی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استفاده کنند.
Introduction: Type 2 diabetes is the most common chronic disease that creates a lot of restrictions for patients and their families. Hence promotion of psychological characteristics of this group has been considered by many therapists. This study aimed at investigating the effect of group therapy based on acceptance and commitment on cognitive emotion regulation and alexithymia of patients with type 2 diabetes.
Methods: The present research was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The population of the research included all patients with type 2 diabetes that had referred to health care centers of Ahvaz city, during year 2015. Overall, 30 patient were selected through available sampling method and randomly assigned to 2 equal groups (each group consisted of 15 people). The experimental group took part in eight 90-minute sessions of group therapy based on acceptance and commitment and the control group was placed on the waiting list. Groups completed the Garnefski et al. cognitive emotion regulation questionnaire and Bagby et al. Toronto alexithymia scale as a pre-test and post-test. Data were analyzed by Multivariate Analysis of Covariance (MONCOVA) method and using the SPSS-21 software.
Results: The findings showed that there was a significant difference between the averages of cognitive emotion regulation and alexithymia of experimental and control groups in the post-test stage. On the other hand, the method of group therapy based on acceptance and commitment significantly led to an increase in cognitive emotion regulation and decrease in alexithymia of patients with type 2 diabetes (P < 0.01).
Conclusions: According to the effect of group therapy based on acceptance and commitment on cognitive emotion regulation and alexithymia, it is suggested for counselors, therapists, and clinical psychologists to use the mentioned method to increase cognitive emotion regulation and decrease alexithymia of patients with type 2 diabetes.
Group Therapy, Acceptance and Commitment, Cognitive Emotion Regulation, Alexithymia, Type 2 Diabetes
گروه درمانی, پذیرش و تعهد, تنظیم شناختی هیجان, ناگویی هیجانی, دیابت نوع دو
7
14
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-787-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/12/202017/01/7
1395/10/18
2017/02/42017/04/24
1396/2/4
Leyla
Darvish Baseri
Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
لیلا
درویشباصری
0031947532846007549
0031947532846007549
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
Zahra
DashtBozorgi
Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
زهرا
دشتبزرگی
zahradb2000@yahoo.com
0031947532846007550
0031947532846007550
No
دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
fa
اثربخشی روش شناختی رفتاری متمرکز بر تروما بر رشد پس از سانحه در کودکان آزاردیده
Effectiveness of Trauma-Focused Behavioral Method on Post-Traumatic Growth among Abused Children
مقدمه: کمک به کودکان آزاردیده به منظور رسیدن به رشد پس از سانحه مساله مهمی است، میتوان با استفاده ازروان درمانی بهاین کودکان کمک نمودتا مولفههای مثبت روانی را تجربه نمایند، بر این اساس این مطالعه با هدف تعیین تاثیرروش شناختی رفتاری متمرکز بر ترومابر رشد پس از سانحه کودکان آزاردیده انجام شد.
روش کار: این پژوهش از مطالعات نیمه تجربی دوگروه قبل و بعد بود، که در آن 26 نفر از کودکان آزاردیده مراجعه کننده به مراکز سازمان بهزیستی اهواز در سال 1395 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، این افراد به شکل تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله روش شناختی رفتاری متمرکز بر تروما در 10 جلسه هفتگی اجرا شد. دادها از طریق پرسشنامه رشد پس از سانحه کیلمر و همکاران، جمع آوری و با استفاده از آزمون تی مستقل و زوجی در سطح معنی داری 05/0 تحلیل شدند.
یافتهها: پس از انجام روش شناختی رفتاری متمرکز بر تروما میانگین رشد پس از سانحه در گروه مداخله از (24/2 ± 76/6) به (49/3 ± 23/17) افزایش یافت، که نشانه افزایش معنی دار رشد پس از سانحه در این گروه بود (003/0 > P). در حالیکه در گروه کنترل این میزان قبل و پس از انجام مداخله (93/1 ± 30/7) به (93/1 ± 30/9) اختلاف معناداری نداشت (06/0 < P).
نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد روش شناختی رفتاری متمرکز بر تروما میتواند رشد پس از سانحه را در کودکان آزاردیده افزایش دهد.
Introduction: Helping abused children, to enable them to achieve post-traumatic growth, is of great importance. It is possible to help this group of children using psychotherapy to enable them to experience positive psychological components. On this basis, the current article aimed at examining the effectiveness of trauma-focused behavioral methodology on post-traumatic growth among abused children.
Methods: This was a quasi-experimental study conducted on 2 control and intervention groups with pre- and post-design, in which 26 abused children referred to Ahvaz Welfare Organization in 2017 were selected using the accessible sampling method. The participants were randomly categorized to 2 groups, including intervention and control. For the intervention group, trauma-focused behavioral methodology was performed during 10 weekly sessions. The data were collected using Post-Traumatic Growth Inventory devised by Kilmer et al., and then analyzed using independent and pair-wise t test at a significance level of 0.05%.
Results: Following the trauma-focused behavioral methodology, the post-traumatic growth in the intervention group increased from 6.76 ± 2.24 to 17.23 ± 3.49, indicating significant post-traumatic growth in this group (P < 0.003). In contrast, in the control, this value was not significantly different before and following the intervention, i.e. it increased from 7.30 ± 1.93 to 9.30 ± 1.93 (P > 0.06).
Conclusions: The current research indicated that trauma-based behavioral methodology could increase post-traumatic growth among abused children.
Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy, Post-Traumatic Growth, Abused Children
درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما, رشد پس از سانحه, کودکان آزاردیده
15
21
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-791-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/12/202017/01/72017/01/12
1395/10/23
2017/02/42017/04/242017/05/24
1396/3/3
safora
salemi
University of Shahid Chamran Ahvaz, Ahvaz, Iran
صفورا
سالمی
0031947532846007551
0031947532846007551
No
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
abdolzahra
naami
University of Shahid Chamran Ahvaz, Ahvaz, Iran
عبدازهرا
نعامی
naamiadbul@yahoo.com
0031947532846007552
0031947532846007552
Yes
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
yadolah
zargar
University of Shahid Chamran Ahvaz, Ahvaz, Iran
یداله
زرگر
0031947532846007553
0031947532846007553
No
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
iran
davodi
University of Shahid Chamran Ahvaz, Ahvaz, Iran
ایران
داودی
0031947532846007554
0031947532846007554
No
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
fa
بررسی تأثیر مدل مراقبت مشارکتی بر حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی سالمندان
The Effect of Collaborative Care Model on Social Support and General Self-Efficacy of the Elderly
مقدمه: سالمندی در قرن حاضر به دلیل افزایش امید به زندگی و کم شدن میزان تولد در دنیا، به یک پدیده مهم و جهانی تبدیل شده است. سالمندی باعث تغییراتی در میزان حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی میشود. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مدل مراقبت مشارکتی بر حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی سالمندان شهر ایلام انجام شد.
روش کار: کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده حاضر با داشتن گروههای آزمون و کنترل در فاصلههای زمانی اندازه گیری قبل از مداخله، یک، دو و سه ماه بعد از انجام مداخله بر روی سالمندان شهر ایلام در سال 1395 انجام شد. تعداد 80 نفر از سالمندان به روش تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون (40 نفر) و شاهد (40 نفر) قرار داده شدند. سپس آموزشهای مبتنی بر مدل مراقبت مشارکتی در 5 جلسه 90-60 دقیقهای و در 3 ماه اجرا گردید. مدل مراقبت مشارکتی شامل مراحل انگیزش، آماده سازی، درگیری سازی و ارزشیابی میباشد. دادهها با استفاده از پرسشنامه حمایت اجتماعی دوک (Duke Social Support Scale) و پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی عمومی (GSE) جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم ازار SPSS20 انجام گردید.
یافتهها: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که قبل از مداخله بین حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی سالمندان گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (5/0 < P) اما بعد از اجرای مداخله، سالمندان گروه آزمون در ماههای دوم و سوم بعد از انجام مداخله از حمایت احتماعی بالاتر و در ماههای اول تا سوم بعد از انجام مداخله از خودکارآمدی عمومی بالاتری برخوردار بودند (5/0 > P). همچنین در هیچ کدام از ماههای اندازه گیری قبل و بعد از انجام مداخله، بین حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی سالمندان گروه کنترل تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (5/0 < P).
نتیجه گیری: با توجه به اینکه اجرای مدل مراقبت مشارکتی باعث افزایش میزان حمایت اجتماعی و خودکارآمدی عمومی سالمندان شده بود، بنابراین اجرای این مداخله پرستاری در ارائه مراقبتهای بالینی به سالمندن توصیه میگردد.
Introduction: Worldwide increase in life expectancy and decrease in birth rate has turned population aging into a global phenomenon. Aging changes the person’s need for social support and their general self-efficacy. This study measured the effect of collaborative care model on social support and general self-efficacy of the elderly in the city of Ilam.
Methods: This quasi-experimental study was conducted in 2016 with control and intervention groups consisting of the elderly residing in Ilam. For this purpose, 80 subjects selected by simple random sampling, were assigned to one control group (n = 40) and one intervention group (n = 40). For the intervention group, five 60- to 90-minute education sessions based on collaborative care model were held over the course of 3 months. Collaborative care model consists of the stages of motivation, preparation, engagement, and evaluation. Measurements were made before the intervention, and one, two and three months after the intervention, using the Duke Social Support Scale and the General Self-Efficacy Scale. Data analysis was performed using the SPSS 20 software.
Results: Before the intervention, there was no significant difference between social support and general self-efficacy scores of control and intervention groups (P > 0.5); however, after the intervention, the intervention group showed an increased social support score during months 2 and 3 and an increased general self-efficacy score during months 1, 2, and 3 post intervention (P < 0.5). Also, none of the measurements made before and after the intervention showed a statically significant difference between social support and general self-efficacy in the control group (P > 0.5).
Conclusions: Given the positive effect of collaborative care model on social support and general self-efficacy of elderly, the use of such nursing interventions in the clinical care of the elderly is recommended.
Collaborative Care Model, Elderly, Social Support, General Self-Efficacy
مدل مراقبت مشارکتی, سالمند, حمایت اجتماعی, خودکارآمدی عمومی
22
29
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-629-6&slc_lang=fa&sid=1
2016/12/202017/01/72017/01/122016/12/14
1395/9/24
2017/02/42017/04/242017/05/242017/05/24
1396/3/3
Milad
Borji
Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
میلاد
برجی
bori_milad@yahoo.com
0031947532846007555
0031947532846007555
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
Minoo
Motaghi
Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
مینو
متقی
minoo534@gmail.com
0031947532846007556
0031947532846007556
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
fa
مشاوره گروهی با استفاده از تکنیکهای گشتالتی بر روحیه و احساس تنهایی سالمندان ساکن آسایشگاه
The Efficacy of Group Counseling by Using Gestalt Techniques on Morale and Loneliness of Older Adults Living in Nursing Homes
مقدمه: با توجه به رشد جامعه سالمندی و شیوع مشکلات روانشناختی در سالمندان آسایشگاهی، توجه به روشهای روان درمانی ضروری است. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی گشتالت درمانی به شیوه گروهی بر احساس تنهایی و روحیه سالمندان ساکن آسایشگاه است.
روش کار: طرح پژوهشی حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پس آزمون- پیش آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل زنان سالمند ساکن آسایشگاه شهر تهران بود. با استفاده از چک لیست ملاکهای ورود و خروج و اجرای آزمون کوتاه شناختی و با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 28 نفر از سالمندان ساکن آسایشگاه کهریزیک انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. اما در ادامه، تحقیق با پدیده افت و ریزش آزمودنیها مواجه شد که نهایتاً حجم نمونه در این پژوهش به 20 نفر و در هر گروه به 10 نفر تقلیل یافت. مقیاس احساس تنهایی و سنجش روحیه فیلادلفیا (Philadelphia Geriatric Center Morale Scale PGC) برای دو گروه اجرا شد. جلسات گشتالت درمانی برای گروه مداخله به صورت هفتگی در ده جلسه 90 دقیقهای و در 6 هفته برگزار گردید. پس از جمع آوری دادههای پس آزمون، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
یافتهها: نتایج بدست آمده از مقایسه میانگین نمرات پس آزمون پرسشنامههای روحیه و احساس تنهایی در دو گروه با کنترل کردن اثر پیش آزمون حاکی از این است که پس از شرکت در جلسات مشاوره گروهی با استفاده از تکنیکهای گشتالتی، نمره کلی روحیه و احساس تنهایی سالمندانی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، به ترتیب (0005/0 > P، 479/135 = (15، 1)F) و (0005/0 > P، 85/65 = (14، 1)F). با آنهایی که در گروه کنترل جایگزین بودند، تفاوت معناداری داشته است.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مشاوره گروهی با استفاده از تکنیکهای گشتالتی باعث کاهش احساس تنهایی و بهبود روحیه سالمندان ساکن آسایشگاه میگردد. استفاده از این روش درمانی با هدف اجرای بهبود وضعیت روانشناختی سالمندان، توصیه میشود.
Introduction: Considering the growing elderly population and their psychological problems, it seems that providing counseling and psychological interventions for this group, who live in nursing homes is a vital need. This study aimed at determining-the efficacy of group counseling by using gestalt techniques on morale and loneliness of elderly, who live in nursing homes.
Methods: This was a semi-experimental study with pre-posttest design and control group. Samples consisted of all elderly females living in nursing homes of Tehran. According to the inclusion/ exclusion criteria and Abbreviated Mental test, 28 individuals, who were living in Kahrizak nursing home, were selected through convenience sampling and randomly assigned to 2 equal groups. However, during the intervention, there were some drop out and finally the number of samples was reduced to n = 20 samples, 10 samples in each group. Loneliness Scale and Philadelphia Geriatric Center Morale Scale was administered to both groups. Gestalt therapy sessions for the Experimental group were administered in 10 sessions (every session 90 minutes) for 6 weeks. The post-test data was collected after the last session and analyzed using MANCOVA.
Results: Comparing post test results in loneliness and morale total scores in experimental and control groups and controlling pre-test effect, showed significant differences in the 2 groups (F1, 15 = 135.479, P < 0.0005) and (F1, 14) = 65.85, P < 0.0005).
Conclusions: Results showed that group counseling using Gestalt techniques may reduce loneliness and improve morale state in elders who live in nursing home. Using this technique is suggested as a way to improve the mental health of elders. Keywords: Gestalt therapy; Loneliness; Morale; Elders; Nursing home.
Gestalt Therapy, Loneliness, Mood, Elderly
گشتالت درمانی, احساس تنهایی, روحیه, سالمندان آسایشگاهی
30
38
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-472-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/12/202017/01/72017/01/122016/12/142015/05/15
1394/2/25
2017/02/42017/04/242017/05/242017/05/242017/05/24
1396/3/3
Sedigheh
Momeni
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
صدیقه
مومنی
somayh.momeni@yahoo.com
0031947532846007557
0031947532846007557
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Mahshid
Foroughan
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
مهشید
فروغان
m_foroughan@yahoo.com
0031947532846007558
0031947532846007558
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Seyed Jalal
Yonesi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
سید جلال
یونسی
dolatshahee@yahoo.com
0031947532846007559
0031947532846007559
Yes
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Behrouz
Doladtshahe
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
بهروز
دولتشاهی
0031947532846007560
0031947532846007560
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
fa
بررسی ارتباط بین حمایت اجتماعی وسلامت عمومی درمراقبین خانوادگی بیماران روانی
The Relationship between Social Support and General Health in Family Caregivers of Patients with Mental Illnesses
مقدمه: مراقبین خانوادگی از بیماران روانی از استرسهای زیادی رنج میبرند، سطح متوسط تا بالایی از ناتوانی را تجربه می-کنند و اغلب کمکهای ناکافی حرفهای از سوی تیم سلامت روان دریافت میکنند. عملکرد مؤثر این خانوادهها ممکن است تحت تأثیر فاکتورهای متعدد روانی-اجتماعی قرار گیرد. این مطالعه با هدف تعیین سلامت عمومی مراقبین خانوادگی بیماران روانی و بررسی ارتباط آن با حمایت اجتماعی از این مراقبین انجام گردید.
روش کار: در این مطالعه همبستگی 199 مراقب خانوادگی بیماران روانی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی فرشچیان شهر همدان در سال 1395 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامههای مشخصات جمعیت شناختی، حمایت اجتماعی فیلیبس و سلامت عمومی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد حمایت اجتماعی در 7/ 45 درصد آزمودنیها نامطلوب و سلامت عمومی در 9/89 درصد ضعیف بود. رابطه معناداری بین این دو متغیر وجود داشت (001/0 = P). بعد مداخلات دوستان نامطلوبتر از سایر ابعاد حمایت اجتماعی بود. بعد سلامت زندگی فردی ضعیفتر از سایر ابعاد سلامت عمومی بود. مداخلات حمایتی از ابعاد سلامت عمومی، بیشترین ارتباط را با حمایت اجتماعی داشت (001/0 = P).
نتیجه گیری: وضعیت سلامت عمومی مراقبین با حمایت اجتماعی ارتباط داشت. بنابراین تغییر سیاست گذاریها با هدف افزایش حمایت اجتماعی به ویژه برای مراقبین بیماران روانی میتواند باعث ارتقاء سلامت و رفاه آنان گردد.
Introduction: The families of caregivers of patients with mental illnesses have numerous stresses, experience moderate to high burden, and often receive inadequate professional support from the mental health team. Effective family functioning in these families may be influenced by a variety of psychosocial factors. The purpose of this study was to investigate the relationship between social support and general health in family caregivers of patients with mental illnesses.
Methods: In this correlational study, 199 family caregivers of patients with mental illnesses were selected by convenience sampling from Farshchian Psychiatry Hospital in Hamedan, during year 2015. The data were collected using demographic, Fillips Social Support, and General Health questionnaires. Data were analyzed by descriptive and spearman regression correlation.
Results: the results indicated that social support in 45.7% of the subjects was undesirable and general health in 89.9% was weak. There was a significant relationship between these 2 variables (P = 0.001). The friends interfering domain was more undesirable than the other domains of social support. Individual life health domain was weaker than other domains of general health. The supportive interfering domain from the general health domains had the greatest correlation with social support (P = 0.001).
Conclusions: General health was related to social support. Thus, altering the policies with the objective of increasing social support, especially for the family of caregivers of patients with mental illnesses, could result in the promotion of their health and well-being.
Social Support, Public Health, Family Caregivers
حمایت اجتماعی, سلامت عمومی, مراقبین خانوادگی
40
46
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-41-3&slc_lang=fa&sid=1
2016/12/202017/01/72017/01/122016/12/142015/05/152016/12/5
1395/9/15
2017/02/42017/04/242017/05/242017/05/242017/05/242017/04/24
1396/2/4
Fasrhid
Shamsaei
Hamadan University of Medical sciences, Hamadan, Iran
فرشید
شمسایی
shamsaei68@yahoo.com
0031947532846007561
0031947532846007561
No
دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران
Zahra
Mahmoodi
Hamadan University of Medical sciences, Hamadan, Iran
زهرا
محمودی
zm_mrs@yahoo.com
0031947532846007562
0031947532846007562
No
دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران
Fatemeh
Cheraghi
Hamadan University of Medical sciences, Hamadan, Iran
فاطمه
چراغی
f_cheraghi@yahoo.com
0031947532846007563
0031947532846007563
Yes
دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران
Mohammad
Haghighi
Hamadan University of Medical sciences, Hamadan, Iran
محمد
حقیقی
haghighi@umsha.ac.ir
0031947532846007564
0031947532846007564
No
دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران
fa
اثربخشی واقعیت درمانی به شیوه گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر کیفیت زندگی افراد پرخاشگر
The Effectiveness of Group Reality Therapy Based on Choice Theory on Quality of Life in People with Aggression
مقدمه: یکی از مشکلاتی که در جامعه مورد توجه قرار گرفته است، پرخاشگری میباشد که بر کیفیت زندگی تأثیر دارد. یکی از سؤالهای اساسی این است که چگونه میتوان پرخاشگری را کاهش داد. برهمین اساس، هدف مطالعه حاضر بررسی اثر بخشی واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر کیفیت زندگی افراد پرخاشگر بود.
روش کار: این مطالعه یک طرح شبه آزمایشی با پیش-پس آزمون دارای گروه کنترل بود. شرکت کنندگان در دو گروه جایگزین شدند، گروه آزمایش ده جلسه واقعیت درمانی دریافت کرد ولی گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه پرخاشگری AQ بودند.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که در گروه مداخله کیفیت زندگی افزایش معنی داری نسبت به گروه کنترل دارد و همچنین نتایج تحلیل کواریانس نشان میدهد که با کنترل پیش آزمون نتایج پس آزمون برای متغیرهای ارتباطات اجتماعی و روحی روانی از زیر مقیاسهای کیفیت زندگی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود دارد.
نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده میتوان بیان کرد که واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر روی افراد پرخاشگری، به دلیل تاکیدی بر کنترل درونی، بهبود ارتباطات و ارضا مؤثر نیازها دارد میتواند باعث افزایش کیفیت زندگی گردد.
Introduction: One problem that has recently gained growing attention in the society is aggression, as it can significantly affect the quality of life. In this regard, a major concern is how to curb aggression. Accordingly, the primary goal of this study was to investigate the effectiveness of group reality therapy based on choice theory on quality of life in aggressive people.
Methods: It was a quasi-experimental study with a pre/post-test design and a control group. Participants were assigned to two groups. The experimental group had 10 sessions of reality therapy, while the control group did not receive any instruction in this regard. The main research instruments were quality of life inventory and aggression questionnaire (AQ).
Results: The results of data analysis showed a significant increase in the quality of life of subjects in the intervention group compared to the control group. In addition, the results of ANCOVA showed that controlling the pre-test and post-test results for variables of social and psychological communication as subscales of quality of life, made a significant difference between the two groups.
Conclusions: According to the results, it could be concluded that group reality therapy, due to its emphasis on internal locus of control, improved communication and effective satisfaction of needs, which can enhance quality of life in people with aggression.
Reality Therapy, Quality of Life, Aggression
واقعیت درمانی, کیفیت زندگی, پرخاشگری
47
53
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-558-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/12/202017/01/72017/01/122016/12/142015/05/152016/12/52015/11/1
1394/8/10
2017/02/42017/04/242017/05/242017/05/242017/05/242017/04/242017/05/24
1396/3/3
Seyedeh Maryam
Moshirian Farahi
Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
سیده مریم
مشیریان فراحی
maryam.moshirian@stu.um.ac.ir
0031947532846007573
0031947532846007573
No
دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Seyed Mohammad Mahdi
Moshirian Farahi
Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
سیدمحمدمهدی
مشیریان فراحی
moshirianfarahi@stu.um.ac.ir
0031947532846007574
0031947532846007574
No
دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Hamid Reza
Aghamohammadian Sharbaf
Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
حمیدرضا
آقا محمدیان شعرباف
aghamohammadian@um.ac.ir
0031947532846007575
0031947532846007575
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Zohreh
Sepehri Shamloo
Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
زهره
سپهری شاملو
z.s.shamloo@um.ac.ir
0031947532846007576
0031947532846007576
No
دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
fa
تأثیر مدیریت تنش به شیوه شناختی رفتاری بر استرس شغلی و روشهای سازگاری روان پرستاران
The Impact of Cognitive Behavioral Stress Management on Job Stress and Coping Strategies in Psychiatric Nursing
مقدمه: پرستاران شاغل در بخش روانپزشکی مرتب با محرکهای استرس آور رو به رو هستند که منجر به عوارض جسمی، روانی و رفتاری شده و بر کیفیت مراقبت از بیماران تأثیر میگذارد. آموزش میتواند در به کارگیری شیوههای مؤثر سازگاری کمک نماید. هدف این پژوهش تعیین تأثیر مدیریت استرس به شیوه شناختی_ رفتاری بر استرس شغلی و روشهای سازگاری پرستاران بخش روانپزشکی میباشد.
روش کار: این پژوهش نیمه تجربی در سال 1395 انجام شد.39 نفر از پرستاران بخشهای روانپزشکی بیرجند وارد مطالعه شدند. نمونه گیری در دسترس بود. گروه آزمون به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری را دریافت کردند. پرسشنامههای استرس شغلی و روشهای سازگاری با استرس در سه مرحله پیش آزمون و پس آزمون و 2 ماه بعد از آموزش تکمیل شد. دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمونهای آماری مجذور کای، تی مستقل، تی زوج و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 05/0 ≥ P تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بیشترین استرس پرستاران نگرانی از آینده و پیامدها و روش سازگاری استفاده شده نگرش مثبت به شغل بود. مقایسه میانگین نمره کل استرس قبل از مداخله 88/0 ± 79/1 و بعد از مداخله 82/0 ± 50/1 و پیگیری دو ماه بعد 60/0 ± 69/1 تفاوت معنی دار داشت (001 /0 >P ).
نتیجه گیری: آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی_ رفتاری در کاربرد روشهای کارآمد سازگاری و کاهش استرس پرستاران میتواند مفید باشد.
Introduction: Psychiatric nurses are regularly faced with stressful stimuli that lead to physical, psychological and behavioral symptoms; this affects the quality of patient care. Training can help us to apply effective coping strategies. The aim of this study was to determine the impact of cognitive behavioral stress management training on job stress and psychiatric nurses’ coping strategies.
Methods: This quasi-experimental study was carried out in 2016 by 39 nurses in the Psychiatric Ward of Imam Reza Hospital in Birjand. Convenience sampling method was used. The experimental group received eight sessions (each 90 minutes) of cognitive behavioral therapy training. Both experimental and control groups filled in two questionnaires (job stress DCL and coping methods PNMCQ) before, just after and two months after the intervention. The data were analyzed using SPSS version 19, chi-squared test, independent samples t-test, paired samples t-test and Pearson’s correlation coefficient, with a significance level of P ≤ 0.05.
Results: Most of the stressed nurses were worried about future outcomes and methods used to adapt a positive attitude to job stress. Comparisons of the mean total score of stress were as follows: before the study 1.79 ± 0.88, after the study 1.50 ± 0.82, and follow-up 1.69 ± 0.6; they showed a significant difference (P < 0.001).
Conclusions: Cognitive behavioral stress management training is useful to apply effective compatible ways and reduce nurses’ stress levels.
Cognitive Behavioral Intervention, Job Stress, Coping, Nurse, Psychiatric
مداخلات شناختی_رفتاری, استرس شغلی, سازگاری, پرستار, روانپزشکی
54
63
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-809-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/12/202017/01/72017/01/122016/12/142015/05/152016/12/52015/11/12017/02/6
1395/11/18
2017/02/42017/04/242017/05/242017/05/242017/05/242017/04/242017/05/242017/04/29
1396/2/9
Tahereh
rahimzadeh feyzabad
Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
طاهره
رحیم زاده فیض آباد
psychiatric.nursing93@gmail.com
0933746946
0031947532846007569
No
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
Ahmad
NASSIRI
Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
احمد
نصیری
ah_nasiri@nm.mui.ac.ir
5239220621
0031947532846007570
Yes
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
Thayebeh
KHAZAIE
Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
طیبه
خزاعی
thayebehk@yahoo.com
3620996687
0031947532846007571
No
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
kolsum
KHAZAIE
Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
کلثوم
خزاعی
khazaeigoli@gmail.com
0653076452
0031947532846007572
No
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران