fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
5
4
online
1
fulltext
fa
ارتباط سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی با سلامت عمومی پرستاران در بیمارستانهای دولتی غرب مازندران
The Relationship between Social Capital and Organizational Citizenship Behavior with Nurses' General Health in Governmental Hospitals of West Mazandaran
مقدمه: سلامت عمومی یکی از ویژگیهای مهم روانشناختی است و مهمترین متغیرهای مرتبط با سلامت عمومی پرستاران شامل سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی میباشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی با سلامت عمومی پرستاران انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه پرستاران بیمارستانهای دولتی غرب مازندران در سال 1395 بودند که از میان آنان 200 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای سلامت عمومی، سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 و با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گامبهگام تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی با سلامت عمومی پرستاران ارتباط منفی و معنادار وجود داشت. با توجه به اینکه نمره بالا در پرسشنامه سلامت عمومی بهمعنای داشتن سلامت عمومی پایین است. بنابراین با افزایش سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی میزان سلامت عمومی پرستاران افزایش مییابد. همچنین متغیرهای مذکور توانستند 7/33 درصد از تغییرات سلامت عمومی پرستاران را پیشبینی کنند که سهم رفتار شهروندی سازمانی بیشتر از سرمایه اجتماعی بود (01/0 > P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میشود برنامهریزان، مشاوران و درمانگران به نشانههای متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه اجتماعی توجه کرده و بر اساس آنها برنامههای مناسبی برای بهبود سلامت عمومی پرستاران طراحی و اجرا کنند.
Introduction: General health is one of the important psychological characteristics. The most important variables related to nurses' general health include social capital and organizational citizenship behavior. The present study aimed to investigate the relationship between social capital and organizational citizenship behavior with nurses' general health.
Methods: This descriptive, analytical and correlational study was conducted on all nurses of governmental hospitals in west Mazandaran in 2016. Two hundred nurses were selected by the stratified random sampling method and completed the questionnaires of general health, social capital and organizational citizenship behavior. Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression models with a step by step model by the SPSS 19 software.
Results: The results showed a negative significant relationship between social capital and organizational citizenship behavior with the nurses' general health. The high score in the general health questionnaire was meant as low in general health. Thus, by increasing social capital and organizational citizenship behavior, the general health of nurses will increase. Also, the variables were able to predict 33.7% of changes in general health of nurses. The share of organizational citizenship behavior was greater than social capital (P < 0.01).
Conclusions: It is suggested that planners, counselors, and therapists take care about the signs of the variables of organizational citizenship behavior and social capital, and then design and implement appropriate programs to improve the general health of nurses.
General Health, NursesSocial Capital, Organizational Citizenship Behavior
سلامت عمومی, پرستاران, سرمایه اجتماعی, رفتار شهروندی سازمانی
1
7
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-843-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/4
1396/2/14
2017/10/10
1396/7/18
Flora
Rahimaghaee
Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
فلورا
رحیم آقایی
frahimaghaee@gmail.com
0031947532846007211
0031947532846007211
No
واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
Fatemeh
Hoveida
Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
فاطمه
هویدا
fatemehhoveida@yahoo.com
0031947532846007212
0031947532846007212
No
واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
Khadijeh
Hatamipour
Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
خدیجه
حاتمی پور
kh_hatamipour@yahoo.com
0031947532846007213
0031947532846007213
Yes
واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
fa
مقایسه سیستمهای مغزی رفتاری، تنظیم شناختی هیجان و نارساییهای شناختی در بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی، اختلال افسردگی اساسی و افراد بهنجار
Comparison of Brain/Behavioral Systems, Cognitive Emotion Regulation and Cognitive Failures in Patients with Schizophrenia Disorder, Major Depression Disorder and Normal Individuals
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری، سبکهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان و نارساییهای شناختی در بیماران مبتلا به اختلالات اسکیزوفرنی و افسردگی، و افراد بهنجار صورت گرفت.
روش کار: روش پژوهش توصیفی و از نوع علی-مقایسهای بود که جامعه آماری آن شامل کلیه بیماران مرد مبتلا به اختلالات اسکیزوفرنی و افسردگی (65 بیمار) بیمارستانهای ایثار و فاطمی شهر اردبیل در بهار سال 1395 بود. نمونه پژوهش 30 بیمار اسکیزوفرنیک و 30 بیمار افسرده بود که به روش کلشماری انتخاب شده و با 30 فرد بهنجار مقایسه شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری کارور و وایت (BAS/BIS)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (CER)، و پرسشنامه نارساییهای شناختی (CFQ) برادبنت و همکاران استفاده شد. دادههای بهدست آمده با روشهای آماری خیدو، تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی LSD با SPSS-18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که گروه بهنجار حساسیت سیستم فعالسازی بیشتر و حساسیت سیستم بازداری کمتری از بیماران اسکیزوفرن و افسرده دارند (05/0 > P)، اما بین بیماران اسکیزوفرن و افسرده تفاوتی در حسایت سیستمهای فعالسازی و بازداری وجود ندارد (05/0 < P). افراد بهنجار بیشتر از سبکهای تنظیم هیجان مثبت، و بیماران اسکیزوفرنیک و افسرده نیز بیشتر از سبکهای تنظیم هیجان منفی استفاده میکنند (05/0 > P). درنهایت بیماران اسکیزوفرنیک نارساییهای شناختی بیشتری از بیماران افسرده دارند، و بیماران افسرده نیز نسبت به افراد بهنجار دچار نارسایی شناختی میباشند (05/0 > P).
نتیجه گیری: این یافتهها نشان میدهند که سیستمهای مغزی/رفتاری، تنظیم هیجان و نارساییهای شناختی احتمالاً نقش مهمی در آسیبشناسی اختلالات اسکیزوفرنی و افسردگی دارند و میتوانند اهداف درمانی مهمی در درمان و توانبخشی این بیماران باشند.
Introduction: This study aimed to compare the inhibition/activation behavioral systems, positive and negative cognitive emotion regulation strategies and cognitive failures in patients with schizophrenia disorder, depression disorder and normal individuals.
Methods: The method was a descriptive and causal-comparative study and the statistical population included all male patients (n=65) with schizophrenia and depression in Isar and Fatemi Hospitals in Ardabil city in 2016. Thirty schizophrenic patients and 30 depressed patients were sampled by the census method and were compared with 30 normal subjects. Data were collected using the Carver and White’s behavioral inhibition and activation questionnaire (BIS/BAS), Garnefski’s cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) and cognitive failures questionnaire (CFQ). Then, the data were analyzed using chi-square, multivariate analysis of variance and LSD by the SPSS18 software.
Results: The results showed that normal subjects had more sensitivity than depressed and schizophrenic patients in a behavioral activation system and also both depressed and schizophrenic patients had more sensitivity than normal people in a behavioral inhibition system (P < 0.05). However, no significant difference was found between depressed and schizophrenic patients in a behavioral activation system and behavioral inhibition system sensitivity (P > 0.05). In the emotion regulation strategy, normal people used adaptive emotion regulation, and depressed and schizophrenic patients used maladaptive emotion regulation styles. Finally, schizophrenia patients had cognitive failures more than depressed patients, and depressed patients had deficits more than normal people (P < 0.05).
Conclusions: These findings show that brain/behavioral systems, emotion regulation and cognitive failures play an important role in pathology of schizophrenia and depression disorders and can be an important therapeutic target in the treatment and rehabilitation.
Behavioral Activation System, Behavioral Inhibition System, Positive Emotion Regulation Strategies, Negative Emotion Regulation Strategies, Cognitive Failures
سیستم فعالساز رفتاری, سیستم بازداری رفتاری, راهبردهای مثبت تنظیم هیجان, راهبردهای منفی تنظیم هیجان, نارساییهای شناختی
8
18
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-824-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/42017/03/15
1395/12/25
2017/10/102017/09/26
1396/7/4
Akbar
Atadokht
University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
اکبر
عطادخت
ak_atadokht@yahoo.com
0031947532846007214
0031947532846007214
No
دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
Nouraddin
Majdy
University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
هادی
مجدی
majdy3029p@yahoo.com
0031947532846007215
0031947532846007215
Yes
دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
fa
تأثیر آموزش بر احساس شایستگی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی
The Effect of Education on Sense of Competence of Mothers of Children with Hyperactivity Disorder
مقدمه: اختلال بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان میباشد. مشکلات روانشناختی از جمله کمبود احساس شایستگی در میان مادرانی که کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی دارند شایع است. در این پژوهش، اثر آموزش بر احساس شایستگی این مادران مورد مطالعه قرار گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در شهر تهران در سال 1394 انجام شد. 100 نفر ازمادران کودکان مبتلا به بیش فعالی با دامنه سنی 11-7 سال در این مطالعه شرکت داده شدند. به منظور جلوگیری از انتشار اطلاعات، انتخاب مراکز پژوهش به صورت قرعه کشی تعیین گروه کنترل و مداخله در هر مرکز صورت گرفت، بدین معنی که مرکز اول (انستیتو روانپزشکی تهران) در قرعه کشی به عنوان گروه آزمون و مرکز آموزشی درمانی علی اصغر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. از هر یک از مراکز 25 نفردر گروه آزمون و کنترل انتخاب شد. در مرحله بعد گروه کنترل از انستیتو روانپزشکی تهران و گروه آزمون از مرکز علی ااصغر انتخاب شدند (در هر گروه 25 نفر). نمونه گیری به صورت دردسترس انجام شد. در نهایت با توجه به ریزش نمونهها در هر دو مرکز تعداد کل نمونهها به 87 نفر رسید. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه (PSOC) قبل از مطالعه و بلافاصله بعد از اتمام آموزش (2 ماه بعد از پیش آزمون) انجام گرفت. در گروه آزمون آموزش مادران در 8 جلسه 60 دقیقهای (هر هفته یک جلسه) در گروههای 12- 5 نفری برگزار شد. برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت. پس از پایان آموزش پس آزمون انجام شد. دادهها با استفاده از نرم افزار 22 SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد مادران هر دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک همگنی باشند. میانگین نمره احساس شایستگی در گروه کنترل و آزمون قبل از مداخله (به ترتیب 1/7 ± 860/86 و 3/8 ± 220/69) و بعد از مداخله (به ترتیب 2/9 ± 02/68 و 9/9 ± 37/70) اختلاف آماری معنی داری نداشت.
نتیجه گیری: به نظر میرسد مقوله احساس شایستگی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد و آموزش کوتاه مدت نمیتواند این احساس درونی را به سرعت تحت تأثیر قرار دهد. انجام مطالعات بیشتر در خصوص عوامل مرتبط با احساس شایستگی و همچنین تأثیر سایر رویکردهای آموزشی بر احساس شایستگی مادران ضرورت دارد.
Introduction: Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders among children. Three to five percent of children suffer from this disorder. The behavioral problems of children with ADHD affect the sense of competence of mothers. Sense of competence is an important factor to perceive the parent role and satisfaction of parent role to support the child and establishing good order and discipline. The present study aimed to examine the effect of education on sense of competence of the mothers of the children with ADHD.
Methods: This semi-experimental study was conducted in Tehran in 2015. The study population was 100 literate mothers of children with ADHD. The mean age of the children was 7-11 years. The study methodology is convenience and random sampling method of clinical centers. Then, using the random method, it was shown which center was control and which center was experimental group. Children were selected from two educational medical centers of Tehran Psychiatric Institute (experimental group, n = 50) and Ali Asghar Medical Center (control group, n = 50). Data were collected using demographic questionnaire and the questionnaire of Parenting Sense of Competence. This program was held during 8 sessions (60 min, one session per week) for the experiment groups (groups of 5-12 mothers). The control groups received no intervention. Three months after the completion of the questionnaires, pre-test, and post-test were performed for the control groups. One month after the last session, post-test was performed by the completion of questionnaires in the experiment groups. The data were analyzed using SPSS 22 software.
Results: The mean values of sense of competence of mothers were compared before and after the intervention. The result of independent t-test showed that there was no significant difference between the score of sense of competence after the intervention in two groups. Thus, two groups are homogenous in terms of the sense of competence after the intervention (P = 0.256). There was no significant difference in other items.
Conclusions: There was no significant difference in the sense of competence of mothers after the intervention and this sense can be affected by different factors Also, short-term training cannot have a significant effect on it. Further studies are suggested to perform regarding the sense of competence and the effect of other educational approaches on this sense.
Education, Sense of Competence, Mothers, ADHD
اختلال بیش فعالی و کم توجهی, احساس شایستگی, آموزش, مادران
19
26
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-811-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/42017/03/152017/02/10
1395/11/22
2017/10/102017/09/262017/10/10
1396/7/18
Nazi
Abdollahpour
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
نازی
عبدالله پور
0031947532846007216
0031947532846007216
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Naeemeh
Seyedfatemi
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
نعیمه
سیدفاطمی
nseyedfatemi@gmail.com
0031947532846007217
0031947532846007217
Yes
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Mitra
HakimShooshtari
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
میترا
حکیم شوشتری
mitra.hakim@gmail.com
0031947532846007218
0031947532846007218
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Abbas
Mehran
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
عباس
مهران
mehran2000@yahoo.com
0031947532846007219
0031947532846007219
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
fa
پیگیری روند تأثیر آموزش روانی خانواده محور برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی
Follow up of the Impact of Family-Centered Psychoeducation Based on Atkinson and Coia's Model on the Relapse and Severity of Symptoms in Schizophrenia
مقدمه: عودهای مکرر علائم و بستری شدن متعدد بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تأثیرات زیادی بر هزینههای درمانی خانوادههای این بیماران و نظام سلامت میگذارد. این مطالعه باهدف پیگیری روند نهماهه تأثیر آموزش روانی برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی روی 100 بیمار مبتلابه اسکیزوفرنی بستری، درسال 1396 در شهر قزوین انجام شد. بیماران به شکل تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل از قرار هر گروه 50 بیمار تقسیم شدند. در گروه آزمون جلسات آموزش روانی خانواده، با حضور مراقب اصلی، در 8 جلسه برگزار شد. جهت پیگیری میزان عود و شدت علائم بیماران از پرسشنامه PANSS که یکی از ابزارهای سنجش شدت علائم و عود بیماری میباشد، استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 23 و آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمونهای آنالیز واریانس، Chi-Square، آزمون t زوجی و مستقل تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: بیشترین تأثیر در کاهش شدت علائم گروه آزمون در ماه پنجم بود که شدت علائم بهطور میانگین 16/8 امتیاز کاهش پیدا کرد که این رابطه معنیدار بود (001/0 = P). در ماه ششم شدت علائم گروه آزمون نسبت به ماه قبل بهطور میانگین یک امتیاز افزایش پیدا کرد، تا ماه هشتم امتیاز شدت علائم تقریباً ثابت شد و در ماه نهم 36/0 امتیاز افزایش پیدا کرد. نتایج نشان داد بین آموزش روانی و عود بیماری اسکیزوفرنی بهجز ماه اول در تمامی ماهها رابطه معنیداری وجود داشت.
نتیجه گیری: باتوجه به پیگیری روند نهماهه، آموزش روانی بر کاهش شدت علائم و عود اسکیزوفرنی میتواند مؤثر باشد. با توجه به یافتههای این پژوهش بهتر است هر شش ماه آموزشها تکرار شوند.
Introduction: Frequent relapse and hospitalization of schizophrenic patients could impose large financial burdens on families and healthcare systems. This study aimed at tracking the nine-month effect of psychoeducation based on the Atkinson-Coia model on the recurrence and severity of the symptoms of schizophrenia.
Methods: This quasi-experimental study was performed on 100 hospitalized patients with schizophrenia, during year 2016 in the city of Qazvin. The patients were randomly allocated to 2 groups (50 patients per group). In the experimental group, family training, attended by the primary caregiver, was held in 8 sessions. In order to evaluate the relapse and severity of the symptoms, the Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS) was used. For data analysis, Analysis of Variance (ANOVA), Chi-square, paired t test, and independent t test were performed, using SPSS version 23.
Results: The greatest impact in reducing the severity of symptoms in the test group occurred during the fifth month, so on average, the symptoms were reduced by 8.16 points and this relationship was significant (P = 0.001). In the sixth month, the severity of symptoms in the test (experimental) group, compared to a month earlier was increased by one point, on average, while, up to the eighth month, the severity of symptoms was almost constant and increased by 36 points in the ninth month. The results showed that there was a significant relationship between psycho-education and relapse of schizophrenia, except for the first month.
Conclusions: According to the nine-month follow-up trend, psychoeducation could effectively reducing the severity of symptoms and recurrence of schizophrenia. According to the findings of this study, it is better to repeat the training every six months.
Schizophrenia, Recurrence, Family
اسکیزوفرنیا, عود, خانواده
27
33
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-903-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/42017/03/152017/02/102017/07/31
1396/5/9
2017/10/102017/09/262017/10/102017/10/10
1396/7/18
Nasser
Haji Aghaei
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
ناصر
حاجی آقایی
0031947532846007220
0031947532846007220
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Mohammad Reza
Sheikhi
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
محمدرضا
شیخی
mmsheikhi1@yahoo.com
0031947532846007221
0031947532846007221
Yes
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Reza
Zeighami
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
رضا
ضیغمی
behsare@gmail.com
0031947532846007222
0031947532846007222
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Mahmud
Alipour
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
محمود
علیپور
Mahmood_ alipour2001@email.com
0031947532846007223
0031947532846007223
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
fa
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پریشانی روانشناختی و متابعت درمانی بیماران کرونر قلبی
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Psychological Distress and Medication Adherence of Coronary Heart Patients
مقدمه: پریشانی روانشناختی و عدم متابعت درمانی همواره مشکلی مهم در بیماران کرونر قلبی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پریشانی روانشناختی و متابعت درمانی در بیماران کرونر قلبی شهر اصفهان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بوده است. بدین منظور از بین کلیه بیماران مبتلا به کرونر قلبی مراجعهکننده به کلینیکهای قلب شهر اصفهان در بازه زمانی تابستان و پاییز 1394، دو مرکز مشخص و 30 نفر از بیماران کرونر قلبی به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). آزمودنیها قبل و بعد از مداخله و یک ماه بعد در مرحله پیگیری به مقیاسهای پژوهش شامل پریشانی روانشناختی و متابعت درمانی پاسخ دادند. آزمودنیهای گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. اما بر گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس اندازههای تکراری نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات پریشانی روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) و متابعت درمانی تفاوت معنادار وجود دارد (05/0 > P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، میتوان برای بهبود پریشانی روانشناختی و متابعت درمانی بیماران کرونر قلبی از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد سود جست.
Introduction: Psychological distress and lack of medication adherence is an important problem in patients with coronary artery disease. The aim of this research was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on psychological distress and medication adherence of patients with coronary artery disease in Isfahan.
Methods: The research design was semi-experimental with pre-test and post-test, control group, and a 1-month follow-up. For this purpose, among patients with coronary artery disease, who were referred to cardiovascular clinics of Isfahan in the first 6 months of 2015, 2 clinics were selected and 30 patients were selected by available sampling and distributed in 2 groups of experiment and control, randomly (15 individuals in each group). Participants completed psychological distress and medication adherence scale before and after the intervention and one month later, during follow up. The experimental group participated in 8 sessions (90-minute each) of acceptance and commitment therapy (Hayes, 2010), yet no intervention was carried out for the control group.
Results: Repeated measures analysis showed a significant difference between the 2 groups in psychological distress (depression, anxiety, and stress) and medication adherence (P < 0.05).
Conclusions: According to the results, using acceptance and commitment therapy is useful to improve psychological distress and medication adherence of coronary artery disease patients in Isfahan.
Psychological Distress, Medication Adherence, Acceptance and Commitment Therapy, Coronary Artery Disease Patient
پریشانی روانشناختی؛ متابعت درمانی؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, بیماران کرونر قلبی
34
43
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-516-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/42017/03/152017/02/102017/07/312017/05/13
1396/2/23
2017/10/102017/09/262017/10/102017/10/102017/10/10
1396/7/18
Maral
Rahnama
Islamic Azad University, Isfahan, Iran
مارال
رهنما
maral.rahnema@gmail.com
0031947532846007224
0031947532846007224
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
Ilnaz
Sajjadian
Islamic Azad University, Isfahan, Iran
ایلناز
سجادیان
i.sajjadian@khuisf.ac.ir
0031947532846007225
0031947532846007225
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
Amir
Raoufi
Islamic Azad University, Isfahan, Iran
امیر
رئوفی
Amir_raoufi@yahoo.com
0031947532846007226
0031947532846007226
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
fa
بررسی ابعاد ادراک از خداوند در بیماران همودیالیزی شهر قزوین در سال 1395
A Study on Effects of Perception of God on Hemodialysis Patients in Qazvin during Year 2016
مقدمه: ادراک فرد از خداوند شرط اساسی و پایه شکل گیری روابط انسان با محیط اجتماعی اوست. در واقع شناخت آگاهانه و درک عمیقتر افراد از خداوند در رفتار و کیفیت تعاملات روزانه آنها تاثیری بس شگرف خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف تعیین ابعاد ادراک از خداوند در بیماران همودیالیزی شهر قزوین انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر به شیوه مقطعی بر روی 100 نفر از بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی بوعلی سینای شهر قزوین انجام شد. نمونهها به شیوه تصادفی طبقهای وارد مطالعه شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ادراک از خداوند لارونس (2007) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 و آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، من ویتنی و T مستقل، کروسکال والیس، ANOVA) انجام گرفت.
یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد بین زیر مقیاسهای ادراک از خداوند "درک از مشیت الهی" با میانگین و انحراف معیار 2/3 ± 6/33 در سطح بالاتر و "درک از تأثیرپذیری خداوند" با میانگین و انحراف معیار 34 ± 2/31 در سطح پایینتر قرار دارند. همچنین میزان ادراک از خداوند در افراد مؤنث با میانگین و انحراف معیار 3/10 ± 6/195 بالاتر از افراد مذکر میباشد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه با توجه به تفاوت جنسیتی مطرح شده میتوان با برگزاری دورههای آموزشی آشنایی با مفهوم ادراک از خداوند و تأثیر ناخودآگاه آن بر کیفیت تعاملات روزانه، سبب افزایش توان خود مراقبتی و کیفیت زندگی بیماران دیالیزی شد.
Introduction: Perception of god is a major and fundamental basis for formation of relationships between people and social community. In fact, a more conversant and deeper perception of god could enhance one’s quality of daily interactions and behavior. The aim of this study was to determine the dimensions of perception of God on hemodialysis patients of Qazvin city.
Methods: The current study employed an analytic-descriptive method on 100 hemodialysis patients visiting Avicenna Healthcare Training Center. Samples were selected randomly. For gathering information about perception of god, Lawrence’s questionnaire of perception of god was employed. Analyzing the data was conducted via IBM SPSS Statistics v. 22 and its descriptive tools.
Results: Findings from the current study indicated that among subscales of perception of god, “providence” with a mean and standard deviation of 33.6 ± 3.2 was at the highest level and “influence” with a mean and standard deviation of 31.2 ± 34 was at the lowest level. Moreover, the ratings of perception of god in female samples, with a mean and standard deviation of 195.6 ± 10.3, was higher than male counterparts.
Conclusions: According to the findings derived from this study and sexual differences, with holding training courses on topics like familiarization with concept of perception of god and its subconscious effects on daily life interactions, self-care capacity, and quality of life in hemodialysis patients could be improved.
Perception of God, Hemodialysis, Patients
همودیالیز, ادراک ازخداوند, بیماران
44
51
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-890-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/42017/03/152017/02/102017/07/312017/05/132017/07/8
1396/4/17
2017/10/102017/09/262017/10/102017/10/102017/10/102017/10/10
1396/7/18
Seyedeh zahra
Hosseini golafshani
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
سیده زهرا
حسینی گل افشانی
zahragolafshani@yahoo.com
0031947532846007234
0031947532846007234
Yes
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Sonia
Oveisi
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
سونیا
اویسی
soveisi@yahoo.com
0031947532846007235
0031947532846007235
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Farnoosh
Rashvand
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
فرنوش
رشوند
n.rashvand@yahoo.com
0031947532846007236
0031947532846007236
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Fateme
Goudarzi
Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
فاطمه
گودرزی
fatemegoudarzi75@yahoo.com
0031947532846007237
0031947532846007237
No
دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
Mohamad hossein
Mafi
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
محمد حسین
مافی
mafi1404@gmail.com
0031947532846007238
0031947532846007238
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
fa
تبیین ادراک پرستاران از ایمنی بیمار در بخشهای روانپزشکی: یک مطالعه کیفی
Exploring the Nurses' Perception of Patient Safety in Psychiatric Wards: A Qualitative Study
مقدمه: رخدادهای ایمنی متعدد و متنوعی برای بیماران در بخشهای روانپزشکی روی میدهد که تبعات و عوارض نامطلوب جسمی و روانی را برای آنها به دنبال دارد. پرستاران این بخشها بیشترین نقش را در مراقبت از بیماران بر عهدهدارند. مطالعه حاضر باهدف تبیین ادراک پرستاران این بخشها از ایمنی بیمار انجام گردیده است.
روش کار: این تحقیق از نوع کیفی به شیوه تحلیل محتوی قراردادی با روش استقرایی است که طی آن 19 پرستار از مرکز روانپزشکی رازی در تهران و شفای رشت و بخش روانپزشکی بیمارستان آتیه از سال 1394 لغایت 1395 به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در مطالعه مشارکت کردند. جهت جمعآوری دادهها از روش مصاحبه فردی عمیق نیمه ساختارمند استفاده شد.
یافتهها: از آنالیز مستمر و مقایسه دادهها سهطبقه اصلی "رفتارهای پرخطر بیماران" " فضای ناایمن بخش " و "مخاطرات ناخواسته " شناسایی شد، هرکدام از این طبقات شامل تعدادی زیر طبقه میباشند. ادراک روان پرستاران از ایمنی بیمار در بخشهای روانپزشکی با درونمایه "بیماران ناآرام- خطرسازان بالقوه " انتزاع گردید.
نتیجه گیری: با توجه به ماهیت بیماری روان و با در نظر گرفتن نقش خود بیماران در رخدادهای ایمنی، مراقبت از ایمنی بیمار در بخشهای روانپزشکی موضوعی متفاوت و چندجانبه است. بکار گیری تعداد کافی و مناسب کارکنان پرستاری، ایجاد دانش و آمادگی لازم در پرستاران و استفاده از امکانات مناسب برای ارتقاء ایمنی بیمار در این بخشها ضروری است.
Introduction: In the psychiatric wards, numerous and diverse safety events occur for patients, leading to adverse physical and psychological consequences. The present study aimed at investigating nurses’ experience of patient safety in these wards.
Methods: This was a qualitative research based on conventional content analysis and inductive method. Thus, 19 nurses were selected from Razi psychiatric center, Shafa, and Atieh center using purposive sampling. Data were collected using in-depth semi-structured interviews.
Results: According to continuous analysis and comparison of data, nurses’ perceptions of patient safety were identified and they included a theme of ‘‘inconvenient patients-potential risk creators’’ and three categories: patient high-risk behaviors, unsafe space, and unwanted risks. Each category had several different sub-categories.
Conclusions: Given the nature of mental illness and taking into account the role of patients in safety events, care for patient safety in psychiatric wards is a diverse and multi-faceted topic. Applying an appropriate and adequate number of nursing staff, creating knowledge and readiness for nurses, and using appropriate facilities for improving patient safety in these wards is essential.
Hospital, Nurses, Patient Safety, Patients, Psychiatric Care
ایمنی بیمار, پرستاران, بیمارستان, روان, بیماران
52
60
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-254-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/42017/03/152017/02/102017/07/312017/05/132017/07/82017/07/13
1396/4/22
2017/10/102017/09/262017/10/102017/10/102017/10/102017/10/102017/10/10
1396/7/18
Amin
Ajalli
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences (USWR), Tehran, Iran
امین
اجلی
aajalli@yahoo.com
0031947532846007239
0031947532846007239
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Masoud
Fallahi Khoshknab
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences (USWR), Tehran, Iran
مسعود
فلاحی خشکناب
msflir@yahoo.com
0031947532846007240
0031947532846007240
Yes
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Mohammad Ali Hosseini
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences (USWR), Tehran, Iran
محمدعلی
حسینی
0031947532846007241
0031947532846007241
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Isa
Mohammadi
Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
عیسی
محمدی
0031947532846007242
0031947532846007242
No
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Masoud
Sirati Nir
Nursing Department, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مسعود
سیرتی نیر
0031947532846007243
0031947532846007243
No
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران
fa
مقایسه اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش، تعهد و دارودرمانی بر بهبود بیماران مبتلا به افسردگی اساسی
Comparison of the Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy and Drug Therapy on Treatment of Patients with Major Depressive Disorder
مقدمه: در کنار روشهای سنتی دارودرمانی، بهتازگی بحثهای زیادی در مورد رویکردهای رفتاری و شناختی موج سوم بهخصوص در حیطه درمان افسردگی انجامشده است. ازاینرو این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و دارودرمانی بر بهبود بیماران مبتلابه افسردگی اساسی انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلابه افسردگی اساسی تحت نگهداری در مراکز بهزیستی شهرستان شهرکرد در سال 94 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 45 نفر از بیماران بود که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه آزمایشی با رویکرد پذیرش و تعهد، گروه دارودرمانی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. از مقیاس افسردگی بک (BDI) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تکمتغیره و آزمون تعقیبی شفه و نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین پسآزمون گروه رواندرمانی 40/12، گروه دارودرمانی 13/23 و گروه کنترل 27/36 بود. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش با درمان پذیرش و تعهد و دارودرمانی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (33/110 = F و 001/0 > P) و درمان پذیرش و تعهد و دارودرمانی اثر معناداری در کاهش افسردگی اساسی دارند. همچنین نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد اثربخشی بیشتری از دارودرمانی در کاهش افسردگی دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان درمان پذیرش و تعهد را بهعنوان یک روش مؤثر و بهعنوان یک مداخله بالینی ثمربخش در کنار دارودرمانی برای بهبود افسردگی پیشنهاد داد.
Introduction: Besides traditional methods of pharmacotherapy, the effectiveness of the third wave of cognitive and behavioral approaches, especially in the field of depression, has been the subject of considerable debate in the recent years. Thus, this study was conducted to compare the effectiveness of acceptance and commitment group therapy (ACT) and pharmacotherapy on the improvement of patients with major depressive disorder.
Methods: This study was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group and two experimental groups. The statistical population consisted of all patients on maintenance therapy with a diagnosis of major depressive disorder at welfare centers of Shahrekord city (Chaharmahal-o-Bakhtiari Province, Iran) in 2015. Forty-five patients were selected using the convenient sampling method and randomly allocated into three groups of ACT therapy, pharmacotherapy, and a control group. The Beck Depression Inventory (BDI) was used for data collection and the data were analyzed using analysis of covariance and the Scheffe tests by the SPSS software.
Results: The mean scores of the post-test for the ACT therapy, pharmacotherapy, and the control group were 12.40, 23.13, and 36.27, respectively. The results showed that there was a significant difference between the mean scores of the two experimental groups (ACT therapy, and pharmacotherapy) and that of the control group (F = 110.33, P < 0.001). Also, both treatments had a significant effect on reducing the symptoms of the major depressive disorder, although the ACT therapy was more effective than the pharmacotherapy.
Conclusions: According to the findings of this study, the ACT therapy can be suggested as an effective method and as a beneficial clinical intervention, along with pharmacotherapy, to improve depression.
Hospital, Nurses, Patient Safety, Patients, Psychiatric Care
پذیرش و تعهد, رواندرمانی, دارودرمانی, افسردگی
61
68
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-839-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/05/42017/03/152017/02/102017/07/312017/05/132017/07/82017/07/132017/04/28
1396/2/8
2017/10/102017/09/262017/10/102017/10/102017/10/102017/10/102017/10/102017/10/10
1396/7/18
Rasoul
Alipour
Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
رسول
عالی پور
Rasul69.a@gmail.com
0031947532846007232
0031947532846007232
No
دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
Kobra
Haji Alizadeh
Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
کبری
حاجی علیزاده
ph_alizadeh@yahoo.com
0031947532846007233
0031947532846007233
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران