fa
jalali
1393
4
1
gregorian
2014
7
1
2
2
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط افکار خودکشی با ویژگی های روانی – اجتماعی در بیماران افسرده
Relationship between suicidal ideations and psychosocial characteristics in depressed patients
مقدمه: روزانه در جهان بیش از 1000 خودکشی و 10 – 20 برابر آن اقدام به خودکشی رخ میدهد. شناسایی عوامل خطر میتواند برای طراحی فعالیتهای پیشگیرانه برای کاهش شیوع خودکشی مفید باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط افکار خودکشی با ویژگیهای روانی -اجتماعی در بیماران مبتلا به افسردگی بستری در مرکز آموزشی درمانی رازی تبریز انجام گرفت.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بود که در سال 1392 انجام شد. ۸۰ بیمار مبتلا به افسردگی که دارای افکار خودکشی بودند، به روش نمونهگیری در دسترس در مطالعه شرکت نمودند. پرسشنامه این مطالعه دارای دو قسمت ویژگیهای روانی -اجتماعی و مقیاس افکار خودکشی بک بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
یافتهها: به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که ارتباط معنیداری بین افکار خودکشی و ابعاد آن با جنس، شغل، تحصیلات، اقدام به خودکشی قبلی، روش خودکشی، وجود بیماری جسمی و مصرف داروهای غیرروانگردان وجود دارد (05/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به این که افکار خودکشی به عنوان یکی از قویترین عوامل خطر برای خودکشی موفق میباشد و شناسایی گروههای در معرض خطر نقش مهمی را در پیشگیری از خودکشی دارند لذا با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود بیماران زن دارای تحصیلات پایین تر از دیپلم که داروهای روانگردان مصرف می نمایند به عنوان گروه در معرض خطر مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
Introduction: More than 1000 suicides occur daily worldwide and suicidal attempts occures 10 to 20 times. Identification of risk factors can lead to design preventive interventions to reduce the incidence of suicide. The aim of this study is to determine the association between suicidal ideations and psychosocial characteristics in depressed patients of Razi Hospital in Tabriz.
Methods: This descriptive analytical study was conducted in 2013. 80 depressed patients who have suicidal ideation were selected through convinience sampling method. To collect data, a questionnaire consisting of social and mental questionnaire and Beck suicide ideation scale was used. To analyze data, descriptive and inferential statistics was used.
Result: The overall results of this study showed that significant relationship was seen between suicide ideation and dimensions and gender, job, education, history and method of suicidal attempt, physical disorders, using non psychotropic drugs (P<0.05).
Conclusion: Regarding the issue that suicidal ideation is an important risk factor for successful suicide and identification of vulnerble groups have important role in suicide prevention therefore, According the result of study we suggest that female patients with lower education less than diploma that use psychotropic drugs should be further considered as a risk group.
Suicidal ideation, Depression, Psychosocial characteristics
افکار خودکشی، افسردگی، ویژگیهای روانی -اجتماعی
1
12
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-23&slc_lang=fa&sid=1
2014/07/21
1393/4/30
2014/07/22
1393/4/31
R
Modabber
Tabriz University of Medical Sciences
راحله
مدبر
r_modaber@yahoo.com
0031947532846001678
0031947532846001678
Yes
دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
H
Ebrahimi
Tabriz University of Medical Sciences
حسین
ابراهیمی
0031947532846001679
0031947532846001679
No
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
AH
Kazemi
Tabriz University of Medical Sciences
عبدالحسن
کاظمی
0031947532846001680
0031947532846001680
No
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
M
Fallahi Khoshknab
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences (USWR),Tehran
مسعود
فلاحی خشکناب
0031947532846001681
0031947532846001681
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
fa
بررسی شیوع اختلال وسواسی- جبری دانشجویان دانشگاه های شهرستان خوی 1391
The prevalence obsessive- compulsive disorder in students in Khoy University in 2013
مقدمه: اختلال وسواسی اجباری یکی از شایع ترین اختلال روانی است که بر تمام جنبه های زندگی اثر می گذارد . با توجه به شیوع بالای اختلال وسواس جبری و اثرات مخربی که این اختلال در طولانی مدت بر روابط بین فردی و ارتباطات اجتماعی دارد. مطالعه ای با هدف تعیین شیوع اختلال وسواس جبری و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه های شهرستان خوی در سال 1391 انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی بود. واحدهای مورد پژوهش 800 نفر از دانشجویان دانشگاه های شهرستان خوی بودند. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه Moudzly بود. داده ها با استفاده از آمارتوصیفی و تحلیلی مانند آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها:نتایج نشان داد که از میان 692 مورد از پرسشنامه های بازگشتی 237 نفر (2/34%) اختلال وسواس جبری داشتند. بیشترین نوع وسواس به ترتیب مربوط به وسواس تردید (5/27%)، وسواس بازبینی (4/11%)، وسواس شست و شو (1/10%)، وسواس تکرار (6/5%) بوده است. بین وسواس شست و شو با وضعیت اقتصادی پایین و وسواس بازبینی با وضعیت تاهل ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. نتیجه آزمون آماری مجذور کای تفاوت معنی داری بین متغیر های جنس، وضعیت تاهل، وضعیت اقتصادی و گرایشات مذهبی با اختلال وسواس جبری نشان نداد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج، اختلال وسواس جبری از شیوع بالایی در میان دانشجویان برخوردار است که این مطلب موید نیاز شدید به انجام اقدامات پیش گیرانه در کاهش اختلالات روانی در میان دانشجویان است. لذا توجه بیشتر مسؤلین به این مقوله ضروری به نظر میرسد.
Introduction: Obsessive compulsive disorder is one of the most common of the mental disorder that influences all aspects of life. According to the high prevalence of obsessive-compulsive disorder and long-term adverse effects on interpersonal relationships and communication, so the aim of this study was to determine the prevalence of obsessive-compulsive disorder (OCD) and factors related it's in students Khoy University in 2012.
Methods: This research is a descriptive - analytic study. The samples were included of 800 students from universities in the city of Khoy. The samples were selected using quota sampling. The instrument for data collection was MOCI questionnaire and demographic questionnaire. Data were analyzed with descriptive and analytical statistics.
Results: Showed that among the 692 returned questionnaires, 237 cases (34.2%) based on Moudzly Inventory had score 11 or higher that means Obsessive compulsive disorder (OCD). Most of obsessive compulsive related to uncertainty (27/5%), obsessive-reviewed (11/4%), obsessive-washing (10/1%), obsessive-repetition (5.6%). there was significant relationship between washing obsessive whit low economic status and Checking obsessive whit marital status. Chi² test did not show significant differences between gender, marital status, economic status, religious affiliations with OCD.
Conclusion: According to the obtained results OCD has high prevalence among students. This shown that preventive workups were done to reduce psychiatric disorder among student therefore greater attentions must be given to this issue by the authorities.
Anxiety disorder, Obsessive compulsive disorder, College students
اختلال وسواس جبری، دانشجویان.
13
21
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-24&slc_lang=fa&sid=1
2014/07/212014/07/21
1393/4/30
2014/07/222014/07/22
1393/4/31
L
Hashemloo
Khoy University of Medical Sciences
لیلا
هاشم لو
l.hashemloo@yahoo.com
0031947532846001682
0031947532846001682
Yes
دانشکده پرستاری و بهداشت خوی
F
Safaralizadeh
Islamic Azad University of Khoy
فاطمه
صفرعلیزاده
0031947532846001683
0031947532846001683
No
دانشگاه آزاد اسلامی خوی
F
Bagheriyeh
Faculty of Nursing and Health of Khoy
فرزانه
باقریه
0031947532846001684
0031947532846001684
No
دانشکده پرستاری و بهداشت خوی
H
Motearefi
Faculty of Nursing and Health of Khoy
حسین
متعارفی
0031947532846001685
0031947532846001685
No
دانشکده پرستاری و بهداشت خوی
fa
نقش سبکهای مقابلهای و خودکارآمدی دراسترس شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان
The Role of Coping styles and Self-efficacy in Nurses Job Stress in Hospital
مقدمه: استرس شغلی یکی از چالشهای حرفهای پرستاران محسوب میشود. این پژوهش با هدف بررسی نقش سبکهای مقابلهای و خودکارآمدی در استرس شغلی بیمارستانی پرستاران شهر اصفهان انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تمام پرستارانی که در سال 92-91 در بیمارستانهای اصفهان مشغول به کار بودند را شامل میشد. تعداد 171 نفر به روش نمونه برداری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه سبکهای مقابلهای، خودکارآمدی عمومی و استرس شغلی بیمارستانی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه، به روش گام به گام تحلیل شدند. یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی و سبک مقابله مسئلهمدار با استرس شغلی بیمارستانی به ترتیب (41/0-r=، 46/30M=)، (32/0-r=، 30/47M=) رابطه معکوس و معناداری در سطح 01/0p≤ وجود داشت. علاوه بر آن نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که مجموعاً 20% از واریانس استرس شغلی بیمارستانی را متغیرهای خودکارآمدی و سبک مقابله مسئلهمدار تبیین میکنند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، خودکارامدی و سبک مقابله با استرس شغلی بیمارستانی رابطه داشته و به طور معناداری آن را پیشبینی میکنند. بنابراین برای به حداقل رساندن استرس شغلی در پرستاران و بهبود فرایند انجام کار بر آموزش سبکهای مقابلهای با تاکید بر روشهای حل مساله و تقویت باورهای خودکارآمدی پرستاران توصیه میگردد.
Introduction: Job stress is one of the challenges of nurse’s profession. The purpose of this study was to examine the role of coping styles and self-efficacy on job stress in hospital nurses. Methods: Current study was a descriptive study. In this study, a statistical sample comprised of 171 nurses from the Isfahan city hospitals were selected with multistage cluster sampling Method and completed the Coping Style, General Self-efficacy and job stress Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation and stepwise regression. Results: The results showed that there was a negative correlation respectively (r=-0/41, M=46/30), (r=-0/32, M =30/47) between self-efficacy and problem oriented coping style with hospital job stress and significance level was p≤0/01. In addition, the results of stepwise regression showed that a total of 20% of the variance of hospital job stress explained by coping styles and self- efficacy variables. Conclusion: According to current study findings, there is a significant relationship between self-efficacy and problem oriented coping style with hospital job stress. Therefore, it is emphasized on Training problem oriented coping styles and self-efficacy enhancement in order to minimize occupational stress and improve working processes. In addition to, it ventured toward to elimination problems conducive to occupational stress and developed a soothing mental climate in workplace. The results of this research can help to hospital administrators in reduce job stress in hospital nurses and them efficiency increase.
Nurses, Hospital Stress Job, Coping styles, Self-efficacy
پرستاران, استرس شغلی, بیمارستان, سبکهای مقابلهای, خودکارامدی.
22
32
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-25&slc_lang=fa&sid=1
2014/07/212014/07/212014/07/21
1393/4/30
2014/07/222014/07/222014/07/22
1393/4/31
S S
Vaezfar
Semnan university
سید سعید
واعظفر
vaezfar1364@yahoo.com
0031947532846008326
0031947532846008326
Yes
دانشگاه سمنان
M M
Azadi
Semnan university
محمد مهدی
آزادی
0031947532846008327
0031947532846008327
No
دانشگاه سمنان
A
Akbari Balootbangan
Semnan university
افضل
اکبری بلوطبنگان
0031947532846008328
0031947532846008328
No
دانشگاه سمنان
M
Rahimi
Semnan university
معصومه
رحیمی
0031947532846008329
0031947532846008329
No
دانشگاه خوارزمی
fa
ارتباط خودکارآمدی با درک پیشآگهی بیماری در مبتلایان به سرطان
Relationship self-efficacy with perception of prognosis among cancer patients
مقدمه: ایجاد هرگونه تغییر در رویه کنونی افشاء اطلاعات مرتبط با پیشآگهی سرطان، نیازمند مطالعاتی است که رابطه افشاء این اطلاعات بر وضعیت روانی بیماران مبتلا به سرطان را مورد بررسی قرار دهند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط خودکارآمدی با درک پیش-آگهی بیماری در مبتلایان به سرطان انجام شد.
روش: این مطالعه توصیفی-همبستگی بر روی 200 بیمار مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بیمارستان شهید قاضی طباطبایی تبریز و مطب خصوصی دو پزشک فوق تخصص انکولوژی انجام شد. نمونهگیری به روش نمونهگیری در دسترس بود. درک از پیشآگهی با پرسشنامه درک از پیشآگهی وخودکارآمدی با استفاده از پرسشنامه رفتار سرطان ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS v.13 و آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین سن بیماران 5/44 سال و بیماران شرکت کننده در مطالعه درک مثبتی از پیشآگهی بیماری خود داشتند و خودکارآمدی خود را بالا گزارش نمودند. همچنین، ارتباط مثبت و معنیداری بین درک از پیشآگهی با خودکارآمدی در بیماران شرکت کننده در مطالعه وجود داشت (39/0 =r، 001/0 = p).
نتیجهگیری: بیمارانی که پیشآگهی بیماری خود را منفی میدانستند خودکارآمدی پایینتری داشتند. به این دلیل باید ملاحظات فرهنگی در زمینه افشاء اطلاعات مرتبط با سرطان مورد توجه قرار گیرد. هرچند تایید این یافتهها نیازمند انجام مطالعاتی بیشتر است
Introduction: Any change in current procedure of disclosure of cancer prognosis needs studies investigating the relationship of such information with mental status of cancer patients. The aim of the present study was to investigate the relationship between the perceptions of prognosis with self -efficacy among cancer patients.
Methods: In this descriptive-correlation study, 200 cancer patients referred to Shahid Ghazi Hospital and private offices of two oncologists in Tabriz were participated. The sampling method was convenience sampling method. Perception of prognosis was investigated by Perception of Prognosis and self-efficacy was investigated by Cancer Behavior Inventory. Data analysis was conducted by SPSS software version 13 using descriptive statistics and Pearson correlation test.
Results: The mean age of patients was 44.5 years. One hundred three patients (52.6%) were female. Participants reported positive perception about the prognosis of their disease (score 11 from 15) and rated their self-efficacy as high (score 236 from 297). There was positive correlation between perception of prognosis and spiritual health among cancer patients (r=0.39, p=0.001).
Conclusion: Patients who have a more negative perception of their prognosis had more negative self-efficacy. Therefore, cultural factors should be considered in disclosure of cancer related information. Nevertheless, approving these results needs further studies.
Cancer, Prognosis, Self- efficacy, Perception.
سرطان، پیشآگهی، خودکارآمدی، ادراک
33
45
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=1
2014/07/212014/07/212014/07/212014/07/21
1393/4/30
2014/07/222014/07/222014/07/222014/07/27
1393/5/5
elaheh
seyed rasouli
Tabriz University of Medical Sciences
الهه
سید رسولی
0031947532846001745
0031947532846001745
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Azad
Rahmani
Tabriz University of Medical Sciences
آزاد
رحمانی
azad.rahmani@yahoo.com
0031947532846001746
0031947532846001746
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
vahid
Zamanzadeh
Tabriz University of Medical Sciences
وحید
زمان زاده
0031947532846001747
0031947532846001747
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Ali
Ashrafi
Tabriz University of Medical Sciences
علی
اشرفی
0031947532846001748
0031947532846001748
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Alireza
Nikafar
Tabriz University of Medical Sciences
علیرضا
نیکانفر
0031947532846001749
0031947532846001749
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Hamid
Heydarzadeh
Tabriz University of Medical Sciences
حمید
حیدرزاده
0031947532846001750
0031947532846001750
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
fa
نگرش والدین نسبت به اختلال روانی فرزند
Attitude of parents towards children's mental disorder
مقدمه: نگرش والدین عاملی موثر در پیشبینی، پیشگیری، کنترل و درمان اختلالات روانی است. علیرغم تحقیقات وسیع در کشورهای غربی، مطالعات اندکی در مورد دانش و نگرش مردم درباره اختلالات روانی در کشورهای غیر غربی انجامشده است. هدف از انجام این پژوهش تعیین نگرش والدین، نسبت به برخورد با اختلال روانی فرزندان بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در سال 1392 در کلینیکهای تخصصی روانپزشکی اطفال دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت. جامعه موردمطالعه والدین یا سرپرستان کودکان بودند که برای اولین بار جهت بررسی مشکلات رفتاری کودک خود به کلینیکهای تخصصی روانپزشکی اطفال مراجعه کرده یا توسط مدرسه، مراکز مشاوره یا درمانی ارجاع شده بودند. حجم نمونه 400 نفر و نمونهگیری بهصورت نمونهگیری آسان (در دسترس) بود. ابزار گرداوری دادهها در این تحقیق، پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه سنجش نگرش والدین بود. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که 7/93% از والدین نگرش کاملاً مناسبی نسبت به برخورد با اختلالات روانی کودکان داشتند. بین نگرش والدین نسبت به اختلالات روانی با سطح تحصیلات (001/0>P) و وضعیت خانوادگی آنها (006/0>P) رابطه معنیدار آماری وجود داشت. در سایر متغیرها ارتباط معنیدار دیده نشد.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد والدین نگرش کاملاً مناسبی نسبت به برخورد با اختلال روانی کودکان دارند. با توجه به نگرش والدین، میتوان بسیاری از چالشهایی را که خانوادهها جهت ارجاع فرزند خود با آن روبرو بودهاند از بین برد. این امر ضمن کمک به پیشرفت علمی و بالینی گروه درمان، حساسیت زیادتر خانوادهها را در پی گیری اختلالات رفتاری به همراه خواهد داشت
Introduction: the attitude of parents is an important factor for the prevention, control and treatment of psychological disorders. Despite Western countries, in developing countries, few studies have been done on people knowledge and attitude about mental disorders. The aim of this study was to determine the attitude of parents towards children mental disorder.
Methods: This study was a cross-sectional study conducted in child psychiatry clinics of Tehran University of Medical Sciences during 2013. The parents of children (n=400) who referred to the psychiatric clinics were recruited for the study by the convenience sampling method. Data were collected by questionnaire and analyzed using descriptive and analytical statistics.
Results: Among the total study sample, 93.7% of parents had a totally appropriate attitude towards children's mental disorder. The results of ANOVA showed that the attitude of parents toward mental disorder had a statistically significant relationship with parent education level (P<0.001) and their familial status (P<0.006).
Conclusion: This study showed that the parents of children referred to the psychiatric clinic have a totally appropriate attitude towards the mental disorder of their children. Logically, having totally appropriate attitude can empower family members to overcome different challenges with the child mental disorder. Such attitude can facilitate the process of disorder management from the step of early diagnosis of any psychological disorder to the treatment adherence.
attitudes, parents, children, mental disorders
نگرش، والدین، کودکان، اختلالات روان
46
56
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-30&slc_lang=fa&sid=1
2014/07/212014/07/212014/07/212014/07/212014/07/27
1393/5/5
2014/07/222014/07/222014/07/222014/07/272014/07/27
1393/5/5
M
Movaghari
Tehran University of Medical Sciences
محمدرضا
موقری
mohammadrezamovaghari@yahoo.com
0031947532846001740
0031947532846001740
Yes
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
A
Nikbakht
Tehran University of Medical Sciences
علیرضا
نیکبخت نصرآبادی
0031947532846001741
0031947532846001741
No
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
A
Mehran
Tehran University of Medical Sciences
عباس
مهران
0031947532846001742
0031947532846001742
No
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
M
Bazgh
Sabzwar University of Medical Sciences
میلاد
بازقلعه
0031947532846001743
0031947532846001743
No
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
S
Rahimi
Tehran University of Medical Sciences
شهرام
رحیمی
0031947532846001744
0031947532846001744
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران
fa
کیفیت زندگی کاری معلمان شاغل در مدارس استثنایی
Quality of working life of teachers of students with exceptional school
مقدمه: توجه به کیفیت زندگیکاری یکی از روشهای حفظ کارکنان برای کسب عملکرد بهتر درمحیطکاری می باشد. در این راستا کیفیت زندگیکاری معلمان مدارس استثنایی به عنوان موضوع مهم مطرح می باشد. این مطالعه با هدف تبیین ادراک معلمان مدارس استثنایی درباره ی کیفیت زندگیکاری خود صورت گرفت.
روش: این مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. نمونهگیری به صورت مبتنی برهدف صورت گرفت. 12معلم مدارس دانشآموزان با نیازهایویژه که در سال تحصیلی 92-91 دراستان زنجان شاغل بودند در این مطالعه شرکت کردند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید. دادهها پس از اشباع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در این مطالعه، مفهوم کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس استثنایی دارای 7 درون مایه شامل روابط در محل کار، تعامل با دانش آموزان، ارتقاومشارکت شغلی، رضایت شغلی، موانع شغلی، قوانین وجایگاه شغلی و عملکرد کاری از داده ها استخراج گردید.
نتیجه گیری: کیفیت زندگیکاری معلمانمدارس دانشآموزان استثنایی، از سطح مناسبی برخوردار نبود. بنابراین، مسئوولین آموزش وپرورش میبایست راهکارهای جدیدی را برای بالا بردن سطح کیفیت زندگیکاری معلمان مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه فراهم نمایند . همچنین یافتههای این مطالعه می تواند زمینه را برای مطالعات بیشتر در این رابطه فراهم نماید.
Introduction: Considering quality of working life is a way for preserving employees for better performance. In this regards, quality of working life of teachers of student exceptional school is an important fact to study. The aim of this study was to explore quality of working life of teachers of students exceptional school.
Methods: This study was conducted by qualitative method and content analysis methods through considering purposive sampling, twelve teachers of student's exceptional school, working between2012-2013, with four years' experience were participated. Through semi-structured interviews, the data were collected and analyzed.
Results: In this study, the quality of work life of teacher of students exceptional school were classified into the seven main themes: communication in work place, interaction with students, promotion and job involvement, job satisfaction, job barriers, policy and job position, and job performance.
Conclusion: Quality of work life of teachers of student's exceptional school was not in a satisfactory level. Consequently, policymakers should provide new strategy to increase quality of work life of teachers in these schools. Furthermore, findings of this study can provide and facilitate more future studies in this field.
Quality of work life, Teacher of exceptional school, Qualitative study, Content analysis.
کیفیت زندگی کاری، معلمان مدارس استثنایی، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
57
66
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-27&slc_lang=fa&sid=1
2014/07/212014/07/212014/07/212014/07/212014/07/272014/07/22
1393/4/31
M
Naderlou
Zanjan Science and Research Branch, Islamic Azad University
معصومه
ندرلو
0031947532846001697
0031947532846001697
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات زنجان
F
Yaghmaei
Islamic Azad University, Zanjan
فریده
یغمایی
farideh_y2002@yahoo.com
0031947532846001698
0031947532846001698
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
fa
پیش بینی کننده های اضطراب و افسردگی بیماران پس از عمل جراحی پیوند عروق کرونر در هنگام ترخیص
Predictors of anxiety and depression in patients undergoing coronary artery bypass surgery
مقدمه: اضطراب و افسردگی مهمترین و شایعترین پیامد روانشناختی در بیماران تحت پیوند عروق کرونر است. تعیین عوامل پیشبینی کننده بروز اضطراب و افسردگی بیماران میتواند درزمینه ارتقاء توانمندی آنان و کاهش رویدادهای قلبی منتج شده از برآیندهای علائم روانشناختی مفید واقع گردد. لذا این مطالعه بهمنظور تعیین عوامل پیشبینی کننده اضطراب و افسردگی بیماران هنگام ترخیص در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر انجام گرفت.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی_ مقطعی است. 170 نفر از بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخشهای جراحی قلب بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مشخصات فردی و اجتماعی، مقیاس استانداردشده اضطراب و افسردگی بیمارستانی و پرسشنامه عوامل تنیدگی آور بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS v.17 آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: بر اساس یافتهها به ترتیب 75/33% و 83/17% بیماران دارای اضطراب و افسردگی بیمارستانی حین ترخیص بودند. بر اساس آزمون لجستیک عوامل پیشبینی کننده اضطراب بیماران حین ترخیص، عامل تنیدگی آور "درد یا ناراحتی پس از عمل، جنس و سطح تحصیلات" و عوامل پیشبینی کننده افسردگی بیماران حین ترخیص عامل تنیدگی آور" عدمحمایت خانواده و اطرافیان "، سن و جنس" تعیین گردیدند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشاندهنده بروز اضطراب و افسردگی در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر میباشد. لذا لزوم بررسی وضعیت روانشناختی این بیماران در دوره پیش از ترخیص و توجه به عوامل پیشبینی کننده آن بهمنظور برنامهریزی مداخلات مناسب پیشنهاد میشود.
Introduction: Anxiety and depression are the most common psychological outcomes in patients undergoing coronary artery bypass surgery (CABG). Determining the predictors of anxiety and reduction of cardiac events resulting from the outcome of psychological symptoms depression can be useful in ability of patients and therefore, this study was conducted to determine predictors of hospital anxiety and depression in patients undergoing coronary artery bypass surgery.
Methods: This study is a cross-sectional study in which 170 patients undergoing coronary artery bypass surgery hospitalized in cardiac hospitals of Guilan University of Medical Sciences were selected by Convenience sampling method. Tools for data collection included demographic and social, Standardized questionnaire, Hospital Anxiety and Depression Scale and the stressors questionnaire. The data were analyzed by SPSS software, version 17, and descriptive and inferential statistic tests were used.
Results: The findings showed 33/75% and 17/83%of patients had anxiety and depression at discharge. Based on logistic regression test predictors of hospital anxiety at “discharge pain or discomfort following surgery" sex and education level and depression at discharge "Lack of support from family and friends "age and sex were determined.
Conclusion: Results of this study showed an occurrence of anxiety and depression in patients with coronary artery bypass surgery. Recommendations for further assessment of the mental status of the patients at discharge and considering predictors for planning appropriate interventions is recommended.
Anxiety and depression, Hospital, Coronary artery disease.
اضطراب و افسردگی، بیمارستان ،جراحی پیوند عروق کرونر
67
80
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-28&slc_lang=fa&sid=1
2014/07/212014/07/212014/07/212014/07/212014/07/272014/07/222014/07/22
1393/4/31
2014/07/222014/07/222014/07/222014/07/272014/07/272014/07/23
1393/5/1
E
Paryad
Guilan University of Medical Sciences
عزت
پاریاد
0031947532846001711
0031947532846001711
No
، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
T
Hosseinzadeh
Guilan University of Medical Sciences
طوبی
حسین زاده
Hosseinzadeh@gums.ac.ir
0031947532846001712
0031947532846001712
Yes
، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
E
Kazemnejad Leili
Guilan University of Medical Sciences
احسان
کاظم نژاد لیلی
0031947532846001713
0031947532846001713
No
، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
N
javadi
Guilan University of Medical Sciences
نازیلا
جوادی
0031947532846001714
0031947532846001714
No
، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
fa
نقش خانواده اصلی در تمایز خود و تعارضات زناشویی
The role of family of origin in differentiation of self and marital conflicts
مقدمه: طبق نظریههای چندنسلی خانواده، اساس روابط میانفردی در خانواده اصلی شکل میگیرد و مشکلات زناشویی کنونی، دنباله مشکلات ارتباطی در خانوادههای اصلی همسران تلقی میشود. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش خانواده اصلی در تمایز خود و تعارضاتزناشویی بود.
روشها: تعداد 207 دانشجوی متاهل پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بهشیوه نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند و به سه پرسشنامه خانوادهاصلی (FOS) Family of origin Scale، تعارضاتزناشویی براتی و ثنایی و تمایزخود (DSI-R) Differentiation of self Inventory-Revisedپاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین کارکرد خانوادهاصلی و مولفههای آن و تعارضاتزناشویی (01/0P<) رابطه منفی و معنادار وجود داشت. به علاوه میان تعارضاتزناشویی و تمایز خود (01/0P<) رابطه منفی و معنادار بدست آمد. بین کارکرد خانوادهاصلی و مولفههای آن و تمایزخود (01/0P<) رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. خانوداده اصلی و مولفههای آن قادر به پیشبینی تعارضاتزناشویی و تمایز خود (01/0PP).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که میان کارکرد خانواده اصلی و مولفههای آن (صمیمیت و استقلال) با تعارضات زناشویی و تمایز خود رابطه معنادار وجود دارد و کارکرد سالم خانواده اصلی همسران با کاهش تعارضات زناشویی و افزایش تمایز خود همراه است.
Introduction: Multi-generational family theory suggests that individuals acquire a foundation for interpersonal relationships in their families of origin. Current marital difficulties are seen as extensions of relationship problems in the spouses’ original families. Thus, the aim of this research was to examine the role of family of origin in differentiation of self and marital conflict.
Methods: 207 married students of Islamic Azad University of Karaj from nursing and midwifery department were selected via single cluster sampling method and answered to three questionnaires such as family of origin (FOS), Barati and Sanaei marital conflicts and differentiation of self (DSI-R). For Data analysis Pearson correlation, stepwise regression analysis and independent T-test were performed.
Results: Results showed that there was a negative significant correlation between family of origin function and its components and marital conflicts (P>0.01). There was a negative significant correlation between marital conflicts and differentiation of self (P>0.01). There also was a positive significant correlation between family of origin function and its components and differentiation of self (P>0.01). Also, T-test results indicate a significant difference between marital conflicts and differentiation in healthy and unhealthy family functioning (P>0.01).
Conclusion: The results of current research indicated that there was a significant correlation among family of origin function and its components, marital conflicts and differentiation of self and healthy family of origin functioning associated with decrease in marital conflict and increase in differentiation of self
Family of origin, Marital conflicts, Differentiation of self.
خانواده اصلی، تعارضات زناشویی، تمایز خود
81
91
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-29&slc_lang=fa&sid=1
2014/07/212014/07/212014/07/212014/07/212014/07/272014/07/222014/07/222014/07/22
1393/4/31
M R
Belyad
Islamic Azad University, Karaj Branch
محمدرضا
بلیاد
0031947532846001703
0031947532846001703
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
F
Nahidpoor
Islamic Azad University, Karaj Branch
فرزانه
ناهیدپور
F_nahidpoor@yahoo.com
0031947532846001704
0031947532846001704
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
sh
Azadi
Islamic Azad University, Gachsaran Branch
شهدخت
آزادی
0031947532846001705
0031947532846001705
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
H
Yadegari
Alzahra University, Tehran
هاجر
یادگاری
0031947532846001706
0031947532846001706
No
دانشگاه الزهرا، تهران