OTHERS_CITABLE ارتباط بین حمایت اجتماعی خانواده و رضایت از تصویر ذهنی در بیماران سوختگی مقدمه: سوختگی خطری است که همه روزه به اشکال مختلف انسانها را تهدید می کند و به عنوان یکی از مخرب ترین صدمات دارای عوارض مختلف جسمی و روانی می باشد.حمایت اجتماعی خانواده به عنوان مؤثرترین و نیرومندترین عامل مقابله ای موفقیت آمیز افراد در زمان مواجهه با شرایط تنش زا شناخته شده است و تحمل مشکلات را برای بیماران تسهیل می کند، از طرفی اسکار، بدشکلی و اختلال عملکرد از مهمترین عوارض سوختگی است که می تواند سبب اختلال در تصویر ذهنی شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط میان حمایت اجتماعی خانواده با رضایت از تصویر ذهنی در بیماران دچار سوختگی مراجعه کننده به بیمارستان های شهر تهران در سال 1393 انجام گردیده است. روش ها: در این مطالعه توصیفی – همبستگی، 164 نفر از بیماران دچار درجات مختلف سوختگی به روش مبتنی بر هدف مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه های سنجش حمایت اجتماعی خانواده (SSFS) و رضایت از تصویر ذهنی (BSS) پس از انجام روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفتند. داده ها بوسیله آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی و از طریق نرم افزار Spss 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری نیز P<0.05 تعیین گردید. یافته ها: بیماران میزان حمایت اجتماعی خانواده را در سطح مطلوب و میزان رضایت از تصویر ذهنی خود را در سطح نامناسب گزارش نمودند. در خصوص ارتباط بین متغیرهای اصلی پژوهش همبستگی مثبت و معناداری مشاهده گردید (P<0.01, r=0.2) به طوری که در سطوح بالاتر حمایت اجتماعی خانواده میزان رضایت از تصویر ذهنی نیز بیشتر بود. سن، وضعیت تأهل، درصد سوختگی و محل سوختگی جزء عوامل مؤثر بر درک حمایت اجتماعی و رضایت از تصویر ذهنی بودند (P<0.05). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان می دهد افرادی که از حمایت اجتماعی بالاتری برخوردار هستند رضایت بیشتری نیز از تصویر ذهنی خود دارند. بر این اساس می توان حمایت اجتماعی خانواده را به عنوان یک راهبرد مؤثر و مقرون به صرفه جهت ایجاد سازگاری با عوارض سوختگی در این افراد مورد نظر قرار داد. http://ijpn.ir/article-1-680-fa.pdf 2016-02-10 1 9 سوختگی، حمایت اجتماعی خانواده، تصویرذهنی Relationship between Socio familial support with satisfaction of body image in patients with burn. Introduction: Burn is a danger that threatens people every day in various forms and is recognized as one of the most devastating effects which has physical and psychological injuries. Familial social support is known as the most effective and powerful factor of success to cope with stressful situations and facilitate tolerance of problems for patients. On the other hand Oscar, deformity and dysfunction are main complications of burn that can cause disturbance in body image. Aim of this study was determine the relationship between familial social support and satisfaction of body image in patients with burn injury referred to Tehran hospitals in 2014. Methods: In this descriptive–correlation study, 164 patients with various degrees of burns were studied with purposive sampling. The questionnaires of Social Support-Family Scale (SSFS) and Body Satisfaction Scale(BSS) were used for data collection after determining the validity and reliability. Data is analyzed by descriptive and analytical statistics through software Spss Ver 16. The significant level was determined P<0.05. Results: Patients reported desirable levels of familial social support and Undesirable levels of satisfaction of body image. The main variables have positive and significant Correlation (r=0.2,P<0.01) so that in higher levels of familial social support, satisfaction of body image was also more. Age, marital status, percentage of burn and wheal were factors influencing on the perception of familial social support and satisfaction of body image (P<0.05). Conclusion: The results show that people who have more social support , have more satisfaction with their body image. Therefore, familial social support can be considered as an effective and cost-effective strategy to work with burn complications in these individuals . http://ijpn.ir/article-1-680-en.pdf 2016-02-10 1 9 Burn familial social support Body image K Niroumand-Zandi N.zandi@yahoo.com 1 Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR T Atashrazm Jirandeh 2 Shahid University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR F Atashzadeh- Shoorideh 3 Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR M.J Hoseinabadi-farahani 4 Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR E Talebi 5 Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR F Bolourchifard 6 Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تأثیر آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر افزایش هوش هیجانی بیماران همودیالیزی مقدمه: همودیالیز سبب اختلالات جسمی، روانی- اجتماعی و تغییر در سبک زندگی بیماران می شود. هوش هیجانی مجموعه ای از توانایی ها و مهارت ها می باشد که افراد را جهت سازگاری با محیط و موفقیت در زندگی آماده می کند که قابل آموزش می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی به شیوه سخنرانی در بیماران همودیالیزی در شهرستان خرم آباد انجام شد. روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 74 بیمار مراجعه کننده به بخش دیالیز بیمارستان های شهرستان خرم آباد در سال 1393 انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. آموزش هوش هیجانی درطول 2 ماه در 8 جلسه توسط پژوهشگر (آموزش دیده) به گروه آزمون داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه هوش هیجانی بار-ان بود که قبل و بعد از آموزش توسط کمک پژوهشگر طی مصاحبه با بیماران تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های آماری تی زوج و مستقل انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که نمونه ها شامل 58% مرد و 42% زن، 2% مجرد و 66% متأهل و بقیه بیوه و مطلقه بودند. میانگین سنی 7/49 و انحراف معیار 8/10 سال و میانگین مدت زمان همودیالیز در بیماران 48/3 سال و انحراف معیار آن 22/2 بودند. آزمون تی مستقل قبل از مداخله بین میزان هوش هیجانی در بیماران همودیالیزی در دو گروه آزمون و شاهد تفاوتی نشان نداد، اما در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله از 16/18±08/295 به 06/15±898/304 افزایش یافت (01/ 0=P). نتیجه گیری: نتایج نشان داد با آموزش، هوش هیجانی بیماران همودیالیزی، ارتباطات بین فردی، تحمل استرس، توانایی حل مسئله، انعطاف پذیری و شادمانی ارتقاء یافت. لذا پیشنهاد می شود از آموزش هوش هیجانی به عنوان راهکاری جهت سازگاری بهتر برای جامعه آماری مذکور استفاده گردد. http://ijpn.ir/article-1-681-fa.pdf 2016-02-10 10 17 همودیالیز، هوش هیجانی، آموزش، سخنرانی The Effects of Emotional Intelligence Items Training on Increasing Emotional Intelligence in Hemodialysis Patients Introduction: Hemodialysis due to Physical, psychosocial and lifestyle disturbances. Emotional intelligence is a set of abilities and skills that prepare people for the sustainability and success in life, that can be taught. The aim of this study was to determine the effect of emotional intelligence training lecture in hemodialysis patients in the city of Khorramabad Methods: This semi-experimental study was administered on 74 patients who had been consulted to go to the hemodialysis wards of Khorramabad hospitals during the year 2014. The patients were randomly divided into two groups the experimental and control groups. The emotional intelligence training was given by the trained and skilled researchers to the experimental group for two months and within 8 sessions. The data collecting devices consisted of two sections including demographic data, and Bar-On's emotional intelligence questionnaire filled out by the researcher's assistant through interviewing with the patients. Data analysis was conducted by applying the SPSS software using statistical tests such as independent and paired t-test. Results: The subjects consisted of 58% males, 42% females, 66% married, and the rest were widowed and divorced. The age mean was 49.7± 10.8 years, and the mean of hemodialysis duration for the patients was 3.48± 2.22 years. Before training intervention, the independent t-test indicated that there was no difference between the experimental and control groups in terms of the amount of emotional intelligence in the hemodialyzed patients, but this amount increased in the experimental group after the training intervention in comparison to before the intervention 295/08±18/16 to 304/898±15/06 (p=0.01). Conclusion: The results showed that training an improvement in the emotional intelligence of the hemodialysis patient, interpersonal relationship, stress Tolerance, problem solving, flexibility and happiness Therefore, it is recommended that emotional intelligence training be implemented for the abovementioned statistical community as a strategy for better adaption. http://ijpn.ir/article-1-681-en.pdf 2016-02-10 10 17 Hemodialysis Emotional intelligence Training lectur F Yarahmadi 1 University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran. AUTHOR F Ghasemi ghasemi2211156@yahoo.com 2 University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran. AUTHOR S Foroghi 3 Faculty of Nursing, Lorestan University of Medical Sciences, Aligoudarz, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی ارتباط طرحواره های اولیه ناسازگار با توجیه روابط فرا زناشویی در میان افراد متأهل مقدمه: زندگی خانوادگی با خطراتی گره خورده که سلامت و استمرار آن را تهدید می کند. یکی از این مخاطرات، روابط فرازناشویی است. این پدیده تحت تأثیر عوامل زیستی ، روانی و اجتماعی متعددی قرار دارد. یکی از عوامل روان شناختی و شخصیتی احتمالی مؤثر بر روابط فرازناشویی، طرحواره های ناسازگار اولیه است. لذا این مطالعه با هدف تعیین رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه با توجیه روابط فرا زناشویی در میان افراد متأهل انجام یافته است. روش ها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی است، تعداد 150 نفر به روش نمونه گیری آسان از میان زنان و مردان متأهل ساکن مناطق مختلف تهران انتخاب شدند، داده ها با استفاده از سه پرسشنامه: ویژگی های جمعیت شناختی، فرم کوتاه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و توجیه روابط فرازناشویی، درسال 1393 جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های مجذور کای، تست دقیق فیشر و تی مستقل در نرم افزار SPSSV16 تحلیل شد. یافته ها: 64% نمونه ها روابط فرازناشویی را تحت شرایطی قابل توجیه می دانستند. این نسبت در مردان 5/77% و در زنان 5/50% بوده است. دلایل توجیه روابط به ترتیب، عاطفی، عشقی، جنسی و دلایل بیرونی اعلام شده است. بین تمام طرحواره های ناسازگار اولیه (به جز طرحواره ایثار) با توجیه روابط فرازناشویی و همچنین نمره کلی طرحواره ها (001/0>P) رابطه آماری معنادار مشاهده شد . از میان ویژگیهای جمعیت شناختی، تنها بین جنس با توجیه روابط فرازناشویی رابطه آماری معنادار دیده شد (008/0=P). نتیجه گیری: با توجه به رابطه معنادار بین طرحواره های ناسازگار اولیه و توجیه روابط فرازناشویی می توان از طرحوارهای ناسازگار اولیه در شناخت افراد در معرض خطر و همچنین از طرحواره درمانی در درمان افراد آسیب دیده از بی وفایی استفاده کرد. http://ijpn.ir/article-1-682-fa.pdf 2016-02-10 18 27 طرحواره های ناسازگار اولیه، توجیه روابط فرازناشویی، بی وفایی. Association between the early Maladaptive Schemes and Extra Marital Relationship among Married People Introduction: Nowadays family life is bonded with risks which threat its health and continuity. One of these risks is having extramarital relationship. This matter is affected by factors such as biological, psychological and social conditions. One of the possible effective Psychological and Personality factors on extramarital relationship is early maladaptive schemas. The aim of this research is to find a association between the early maladaptive schemas and extramarital relationship among married people. Methods: This Cross-sectional study is descriptive and analytical. 150 married men and women from different areas of Tehran city were chosen. The data were collected by using three questionnaires: demographic characteristics, short form of Young early maladaptive schemas and justification of extramarital relationship, in the 2014. Then the information was analyzed by using descriptive statistics and Chi-square independent and paird T tests in SPSSV16 software. Results: 64% of participants found the extramarital relationship acceptable and justifiable under some circumstances. The rate for men was 77.5% and for women was 50.5% and the reasons for this relationship were emotional, love, sexual and external reasons respectively. There was a significant statistical association between justification of extramarital relationship and early maladaptive schemas (excluding self-sacrificing) and total number of schemas (p<0.001). Amongst demographic characters, the gender had a significant statistical relationship with extramarital involvement (p=0.008). Conclusion: Considering the relationship between justification of extra marital involvement and early maladaptive schemas, it is possible to use these schemas to initiate the people who are exposing to the danger of this relationship. Also treating schemas can be a useful method to treat hurt people from disloyalty. http://ijpn.ir/article-1-682-en.pdf 2016-02-10 18 27 Justification of Extramarital Involvement- Early Maladaptive Schemas- Infidelity J Navaei 1 Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran. Iran AUTHOR A Mohammadi Arya mohammadiarya@yahoo.com 2 University of Social Wellfare and Rehabilitition Sciences, Tehran. Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیرآموزش مهارتهای هوش هیجانی بر تاب آوری پرستاران بخش های روان پزشکی مقدمه: ظرفیت تاب آوری به عنوان یک عامل پیش بینی کننده جهت جلوگیری و کاهش تنیدگی و استرس های حرفه ای محسوب می شود. در این زمینه یکی از مهمترین مهارتهایی که باعث پیش بینی و ارتقاء تاب آوری می شود برخورداری از هوش هیجانی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت هوش هیجانی بر میزان تاب آوری پرستاران روان پزشکی در سال 1393 انجام شد. روش ها: در این مطالعه شبه تجربی، جامعه پژوهش شامل پرستاران شاغل در بیمارستان روانپزشکی روزبه بود که، مبتنی بر معیارهای ورود و محاسبات حجم نمونه 76 نفر انتخاب و سپس به روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. داده ها توسط پرسشنامه های جمعیت شناسی، هوش هیجانی بار- آن و تاب آوری کانر و دیویدسون جمع آوری گردید. ابتدا هر دو پرسشنامه توسط گروه مداخله و کنترل تکمیل سپس با برگزاری یک کارگاه یک روزه برای افراد گروه مداخله آموزشهای لازم در خصوص هوش هیجانی و مهارتهای آن همراه با تمرین های عملی در کارگاه ارائه گردید. در ادامه به مدت شش هفته با آموزشهای مکتوب (از طریق ارائه پمفلت های آموزشی مهارت هوش هیجانی بار- آن) نهادینه سازی آموزش ها پیگیری شد. سپس هر دو پرسشنامه مجددا توسط هر دو گروه مداخله و کنترل تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس در نرم افزار spss 19 استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای جمعیت شناسی بین دو گروه مداخله و شاهد همسان بوده اند. میانگین نمره هوش هیجانی قبل از مداخله در گروه مداخله 91/29 ± 72/329 و در گروه کنترل 55/36 ± 73/326 بود (501/0=p) که بعد از مداخله در گروه مداخله 27/37 ± 51/354 و در گروه شاهد به 92/34 ± 92/325رسید (003/0=p). تحلیل کواریانس با مقدار احتمال 004/0 نشان داد که تغییرات ایجاد شده در هوش هیجانی گروه مداخله ناشی از مداخله بود. میانگین نمره تاب آوری قبل از مداخله در گروه مداخله 47/12± 71/61 و در گروه شاهد 14/15 ± 70/57 بود (098/0=p) که بعد از مداخله در گروه مداخله 48/13± 40/70 و در گروه شاهد به 71/13 ± 92/58 رسید (001/0=p). تحلیل کواریانس با مقدار احتمال 001/0 نشان داد که تغییرات ایجاد شده در تاب آوی گروه مداخله ناشی از مداخله بود. نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای هوش هیجانی تاب آوری پرستاران بخش های روانپزشکی را ارتقاء داد، در حالی که قبل و بعد از مداخله در گروه شاهد تغییری حاصل نشده بود. لذا توصیه می شود آموزش مهارتهای هوش هیجانی در برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران گنجانده شود. http://ijpn.ir/article-1-683-fa.pdf 2016-02-10 28 37 هوش هیجانی، تاب آوری، پرستاران، بخش های روان پزشکی The Effect of Emotional Intelligence (EI) Training on Nurses\' Resiliency in Department of Psychiatry Introducton: Resiliency capacity as a predictor to prevent and reduce work stress is considered. In this context, one of the most important skills that can predict and improve the resiliency, having emotional intelligence. This study aimed to determine of effects of emotional intelligence training on nurses' resiliency in Department of Psychiatry (1393). Methods: In this semi experimental study, the study population consisted of nurses working in the psychiatric hospital Rouzbeh. 76 persons were that selected, that is based on input standards and calculation of volume sample. The people divided two groups. Intervention and control groups in sample random method. Data were collected with Demographic, Bar-on emotional intelligence and Conner and Davidson resiliency questionnaires. At first both groups were asked to fill in questionnaires. Then a one-day work shop was held for Intervention group then essential training about emotional intelligence and its skill with operational action was represented. After that internalization has been followed with written means such as educational pamphlets about Bar-on emotional intelligence skill for six weeks. At last, both questionnaires were filled again by two both Intervention and control groups. SPSS statistical software SPSS19 data using fisher, covariance, independent t-test, paired T was performed. Results: Results showed that no different between two group of intervention and control about demographic characteristics. The mean emotional intelligence Score was 329/72± 29/91 in intervention group, and 326/73± 36/55 in the control group before intervention, which respectively reached to 354/51± 37/27 in intervention group and 325/92± 34/92 in the control group after implementation of the intervention and this difference was Significant in intervention group (p=0/003). The mean resiliency Score was 61/71± 12/47 in intervention group, and 57/70± 15/14 in the control group before intervention, which respectively reached to 70/40± 13/48 in intervention group and 58/92± 13/71 in the control group after implementation of the intervention and this difference was Significant in intervention group (p=0/001). Conclusion: The result revealed that emotional intelligence skill training can improved nurse's resiliency in department of Psychiatry. http://ijpn.ir/article-1-683-en.pdf 2016-02-10 28 37 Emotional intelligence resiliency nurses department of Psychiatry S Khoshnazary 1 University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR MA Hosseini mahmaimy2020@gmail.com 2 University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR M Fallahi Khoshknab 3 University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR E Bakhshi 4 University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر فرسودگی شغلی پرستاران مقدمه: پرستاران به دلیل مواجهه با استرس های فیزیکی، روانی و هیجانی در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند که می‌تواند باعث ایجاد اختلالات جسمی, روحی و روانی برای فرد شاغل و تحمیل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم بر فرد و جامعه گردد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی به عنوان یک مداخله‌ی روانشناسی بر فرسودگی شغلی پرستاران بیمارستان روان‌پزشکی رازی تهران می‌باشد. روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی بوده و در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد استفاده شد. جامعه آماری کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان روان‌پزشکی رازی تهران در سال 1393بود. از طریق روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و بر اساس معیارهای ورود 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت هشت جلسه 45 دقیقه ای به مدت دو روز در هفته تحت آموزش مهارت های مثبت اندیشی قرار گرفتند. نمونه‌ها قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ را تکمیل کردند. داده‌ها با نرم ‌افزار آماری SPSS19 و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر, تی مستقل, زوجی و تحلیل واریانس تجزیه وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که فراوانی فرسودگی شغلی بر اساس جنس, تأهل و سابقه کارتفاوت معنی‌داری دارد. بعد از مداخله, میانگین نمره‌ی فراوانی فرسودگی (p=0/014) و شدت فرسودگی شغلی (p=0/031) گروه مداخله به طور معناداری کاهش پیدا کرد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی موجب کاهش فرسودگی شغلی پرستاران می شود. بنابراین می توان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را روش مناسبی برای مداخلات روانی- تربیتی و مشاوره ای و درمانی در پرستاران قلمداد کرد. http://ijpn.ir/article-1-684-fa.pdf 2016-02-10 38 47 مثبت اندیشی فرسودگی شغلی پرستار Effect of positive thinking skills training on nurse’s job burnout Introduction: Nurses are at risk of burnout due to exposure to physical, mental, and emotional stresses that can cause physical, mental problems and the imposition of direct and indirect costs on individuals and society. The purpose of this study was to determine the effects of positive thinking skills training as a psychological intervention on burnout in nurses Razi Psychiatric Hospital in Tehran. Methods: In this semi-experimental study, pre- and post-test plan with a control group was used. All of the nurses working in Razi Psychiatric Hospital in Tehran Iran, in year 2015 were our statistical research community. 30 nurses were selected Based on purposive sampling method. They were randomly divided into two groups of experimental and control. Positive thinking skills were trained to experimental groups during eight 45-minutes sessions, twice a week. We used the Maslach Burnout Inventory to assess the level of burnout. Results: Using analysis of covariance, independent t-test, paired T showed that prevalence of burnout was significantly different on the basis of sex, marital status, and work experience. The average score of burnout frequency (p=0/014) and burnout severity (p=0/031) was reduced significantly after intervention in the experimental group. Conclusion: Result showed that the Positive thinking skills training decreases the burnout of nurses. So, the method used in this study can be considered as an appropriate method for psychological-education interventions, counseling and treatment in nurses. http://ijpn.ir/article-1-684-en.pdf 2016-02-10 38 47 positive thinking burnout Nurse N Sedghi Goyaghaj 1 University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR M Rostami 2 University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR M Khosrozadeh M3 3 University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR MA Hosseini mahmaimy2020@gmail.com 4 University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تأثیر مداخله چند عاملی بر بروز دلیریوم در بخش مراقبت ویژه جراحی قلب مقدمه: دلیریوم اختلال شناختی نوسان داری است که در بیماران، خصوصا بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه در مدت زمان کوتاهی بروز می کند و می تواند بین چند ساعت تا چند روز طول بکشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله چند عاملی بر بروز دلیریوم در بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه جراحی قلب انجام شد. روش ها: این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی غیر تصادفی بوده که بر روی 96 بیمار بستری در بخش آی سی یو جراحی قلب بیمارستان بوعلی شهر قزوین در سال 1393 انجام شد. بیماران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه شاهد و مداخله قرار گرفتند. ابتدا تعداد 48 بیمار درگروه شاهد از نظر بروز دلیریوم بررسی و پس از ترخیص آخرین فرد از گروه شاهد، نمونه گیری و مداخلات در گروه مداخله با 48 بیمار انجام شد. مداخله شامل سه مولفه حرفه ای، محیطی و مربوط به مددجو بود. پرسشنامه مربوط به اطلاعات بیمار روز قبل از عمل تکمیل شد. در گروه شاهد از روز اول و برای گروه مداخله از لحظه خارج کردن لوله تراشه تا روز چهارم بعد از عمل مقیاس RASS) Richmond Agitation-Sedation Scale) جهت تعیین سطح بیقراری و آرامش بیماران تکمیل شد، چرا که یکی از شرایط ورود در مطالعه نداشتن سطح هوشیاری 5- و 4- براساس مقیاس RASS بود و مقیاس Neecham) Neelon;Champagne Confusion Scale) جهت بررسی بروز گیجی و دلیریوم تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی به صورت جداول و از شاخصهایی از قبیل میانگین و انحراف معیار برای توصیف مشخصات دموگرافیک نظیر سن، جنس، میزان تحصیلات و شغل و همچنین از آزمون های آماری (مجذور کای، تی مستقل، آزمون فیشر و تحلیل رگرسیون) استفاده شد (18 :SPSS) آزمون های آماری نشان داد که افراد از نظر مشخصات دموگرافیک در دو گروه همگن بودند. یافته ها: میزان بروز دلیریوم (خفیف تا شدید) در گروه مداخله 2/4 % و در گروه شاهد 4/10% بود. که این اختلاف با استفاده از آزمون کای دو معنی دار بود (p=0.0018). نتیجه گیری: مداخله چند عاملی می تواند منجر به کاهش بروز دلیریوم در بیماران بخش مراقبت ویژه جراحی قلب شود. http://ijpn.ir/article-1-686-fa.pdf 2016-02-10 48 57 دلیریوم، جراحی قلب، مداخلات The Effect of a Multifactorial Intervention on the Incidence of Delirium in Cardiac Surgery Unit Introduction: Delirium is significant fluctuations in cognitive impairment between patients, especially of the patients admitted to intensive care units in a short time and it can take between a few hours to a few days. This study aimed to investigate the effects of multifactorial interventions on the incidence of delirium in hospitalized patients, and this was performed in the intensive care unit of heart surgery. Methods: This clinical trial study was performed on 96 patients admitted to the ICU cardiac surgery in the Bu-Ali hospital in Qazvin in 2015. Patients were selected by convenience sampling in both intervention and control groups. First The 48 patients in the control group were evaluated for incidence of delirium. After releasing the last one in the control group, Interventions were conducted and Sampling was carried out with 48 patients in the intervention group. Multifactorial intervention included three components of the professional, environmental and related to client. Demographic questionnaire about patient was completed in the day before the surgery . It was completed in the control group from first day and for the intervention group up to the fourth day from the moment of intubation after RASS (Richmond agitation-sedation scale) scale to determine the level of agitation and calm patients Richmond tool to determine the level of agitation and calm patients was completed Because one of the inclusion criteria was the lack of consciousness 5- and 4- on a scale RASSand Neecham (Neelon & Champagne confusion scale) scale to Evaluation of confusion and delirium. For data analysis, descriptive statistics for tables and indexes such as mean and standard deviation to describe the demographic characteristics such as age, sex, education level and occupation, as well as statistical analysis (chi-square, t-test, Fisher and regression analysis) was used (SPSS: 18). Results: The incidence of delirium (mild or severe (was obtained 4.2% in intervention group and 10.4% in control group. Conclusion: Multifactorial interventions can reduce the incidence delirium in cardiac surgery patients in intensive care unit. http://ijpn.ir/article-1-686-en.pdf 2016-02-10 48 57 Intervention delirium Cardiac Surgery R Zeighami 1 Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran. AUTHOR M Alipour Heydari 2 Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran. AUTHOR R Babaee rezababaee54@yahoo.com 3 Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی اثر بخشی درمان سیستمی اختلالات جنسی بر بهبود تمایل جنسی زنان مبتلا به اختلال کم میلی جنسی مقدمه: اختلال کم میلی جنسی یکی از رایج ترین اختلالات جنسی در خانم ها است، با کمبود یا فقدان افکار/ فانتزی های جنسی و یا فعالیت جنسی بطور دائمی یا موقتی همراه است که منجر به آزردگی و مشکلات بین فردی می شود. رویکرد سیستمی درمان اختلالات جنسی ریسک فاکتورهای اختلال کم میلی جنسی را که از عوامل مرتبط با هر یک از زوجین، خانواده مبداء، و رابطه زوجین ناشی می شوند، مورد بررسی قرار می دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کارآیی درمان سیستمی اختلالات جنسی در زنان مبتلا به کم میلی جنسی انجام شد. روش ها: در این پژوهش از طرح تجربی تک موردی از نوع چند خط پایه ناهمزمان استفاده شد. سه نفر از زنان مبتلا به اختلال کم میلی جنسی بر اساس مصاحبه تشخیص تمایل جنسی زنان، که یک مصاحبه ساختاریافته جهت تشخیص کم میلی جنسی می باشد، انتخاب شدند. از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و آزمودنی ها پس از احراز شرایط درمان وارد فرآیند درمان شدند.. درمان سیستمی به مدت هشت جلسه هفتگی به کار گرفته شد و مرحله پیگیری نیز، شش هفته پس از پایان درمان دنبال شد. شاخص تمایل جنسی هالبرت (Hurlbert Index of Sexual Desire) و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (ENRICH Marital Satisfaction Scale) برای مراجعان به کار گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از روش استاندارد تحلیل دیداری، شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی استفاده شد. یافته ها: با توجه به یافته های این پژوهش کاهش معنی دار در شدت و علایم اختلال کم میلی جنسی هر سه مراجع در مقایسه با نمرات مرحله خط پایه و تداوم این تغییر تا آخر دوره پیگیری، حاکی از کارایی و اثربخشی این روش مداخله در بهبودی زنان مبتلا به اختلال کم میلی جنسی می باشد. نتیجه گیری: درمان سیستمی اختلالات جنسی در درمان زنانی که از اختلال کم میلی جنسی رنج می برند، از کارآیی لازم برخوردار است. مشاوران و ماماها می توانند از یافته های پژوهش حاضر در راستای مداخلات بالینی و درمانی استفاده کرده و از این رویکرد درمانی کاربردی و مؤثر در جهت حل تعارضات و کمک به بهبود روابط زناشویی افراد بهره ببرند. http://ijpn.ir/article-1-687-fa.pdf 2016-02-10 58 70 درمان سیستمی اختلالات جنسی، اختلال کم میلی جنسی The Effectiveness of Systemic Sex Therapy on Sexual Desire Improvement in Women With Hypoactive Sexual Desire Disorder(HSDD) Introduction: Hypoactive sexual desire disorder is one of the most common sexual dysfunctions in women, associated with the persistent or recurrent deficiency and/or absence of sexual thought/fantasies and/or receptivity to sexual activity, which causes distress or interpersonal difficulties. The systemic framework in Sex Therapy is used to examine the risk factors for Hypoactive sexual desire disorder arising from: the individual partners families of origin and the couple’s relationship. The present study was carried out in order to examine Systemic Sex Therapy in the treatment of women with Hypoactive Sexual Desire Disorder (HSDD). Methods: Non-congruent multiple baseline experimental single case study was used as the method of the present study. Three women with Hypoactive Sexual Desire Disorder (HSDD) were selected using Women’s Sexual Interest Diagnostic Interview (WSID): A Structured Interview to Diagnose HSDD. Subjects were selected using purposeful sampling, and underwent the treatment process subsequent to obtaining treatment requirements. The treatment program was carried out for 8 weekly sessions, with a follow-up period of 6 weeks subsequent to treatment termination. Subjects completed Hulbert Index of Sexual Desire (HISD) and ENRICH Marital Satisfaction Questionnaire. Data analysis was performed using visual inspection, reliable change index (RCI) and improvement percentage. Results: According to the findings of present study a significant reduction in severity and symptoms of hypoactive sexual desire disorder in each three cases in comparison with baseline scores and stability of these changes until the end of follow up reveals the efficacy of this intervention in improvement of women with hypoactive sexual desire disorder. Conclusion: Systemic Sex Therapy has appropriate efficacy in the treatment of women suffering from Hypoactive Sexual Desire Disorder. Counselors and obstetricians can use this efficient and effective theraputic approach to solve marital conflicts and help people to improve their marital relationships. http://ijpn.ir/article-1-687-en.pdf 2016-02-10 58 70 Systemic Sex Therapy Hypoactive Sexual Desire Disorder AA Soliemanian 1 University of Bojnord, Bojnord, Iran. AUTHOR F Naghinasab Ardehaee Fnaghinasab@gmail.com 2 Faculty of Humanities, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran AUTHOR A Sanagoo 3 Center of Nursing Research, University of Medical Golestan, Gorgan, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر درمان شناختی رفتاری بر شادکامی و سلامت روان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مقدمه: دیابت نوع دو یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است که محدودیت‌های زیادی در فعالیت‌های بیماران ایجاد می‌کند. از این رو در سال‌های اخیر ارتقاء شادکامی و سلامت روان این بیماران مورد توجه درمانگران قرار گرفته است. درمان شناختی رفتاری به عنوان یکی از روش‌های رایج در ارتقاء شادکامی و سلامت روان شناخته شده است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی رفتاری در بهبود شادکامی و سلامت روان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر ورامین انجام شد. روشها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی شهر ورامین بودند. از میان آنان 40 زن و مرد مبتلا به دیابت نوع دو به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقه‌ای با روش درمان شناختی رفتاری آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. همه گروه‌ها پرسشنامه شادکامی و سلامت روان را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 19 با روش‌های کوواریانس چند متغیری و کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین نمرات شادکامی و سلامت روان قبل و بعد از اجرای مداخله در گروه‌های درمان شناختی رفتاری و کنترل تفاوت معناداری داشت (05/0>P). به عبارت دیگر درمان شناختی رفتاری باعث افزایش معنادار شادکامی و سلامت روانی شد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد روش درمان شناختی رفتاری می‌تواند شادکامی و سلامت روانی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهد. بنابراین مشاوران و درمانگران می‌توانند برای بهبود شادکامی و سلامت روانی این بیماران از این روش استفاده کنند. علاوه بر آن توصیه می‌شود برنامه‌ریزان بر اساس این پژوهش برنامه‌هایی را برای بهبود شادکامی و سلامت روانی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو طراحی کنند. http://ijpn.ir/article-1-688-fa.pdf 2016-02-10 71 79 درمان، شناختی رفتاری، شادکامی، سلامت روانی، دیابت The effect of cognitive behavioral therapy on happiness and mental health in patients with type II diabetes Introduction: Type 2 diabetes is one of the most common chronic patients which produce lots of limitation in patients' activities. Therefore in the recent years, promote happiness and mental health of these patients regarded by therapists. Cognitive behavioral therapy is a one common method to promote happiness and mental health. This research aimed to investigate the effect of cognitive behavioral therapy in improving happiness and mental health in patients with type 2 diabetes that referred to health care center of Varamin city. Methods: This study was a queasy-experimental with a pre-test and post-test design. The statistical population included patients with type 2 diabetic that referred to health care center of Varamin city. From them 40 woman and man patients with type 2 diabetes were selected by simple randomly sampling method and randomly assigned to two groups. The experimental group 10 sessions of 70 minutes educated by cognitive behavioral therapy. All of groups completed the questionnaires of happiness and mental health as the pre-test and post-test. The data were analyzed with using of SPSS-19 software and by multivariate analysis of covariance and analysis of covariance methods. Results: The findings showed average of happiness and mental health before and after intervention had a significant difference in the cognitive behavioral therapy and control groups (P<0/05). On the other hand cognitive behavioral therapy led to significant increase happiness and mental health. Conclusion: The results of this study showed that cognitive behavioral therapy method can increase happiness and mental health in patients with type 2 diabetes. Therefore, counselors and therapists can use this method for improve the happiness and mental health of this patients. In addition, suggested planners design programs to improve the happiness and mental health of patients with type 2 diabetes. http://ijpn.ir/article-1-688-en.pdf 2016-02-10 71 79 therapy cognitive behavioral happiness mental health diabetes. J Ashoori jamal_ashoori@yahoo.com 1 Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran. AUTHOR