[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) ::
جلد 8 شماره 6 صفحات 11-19 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده و سخت رویی روانشناختی در دانشجویان پرستاری
مریم آخوندی ، میترا کامیابی* ، احمدرضا صیادی ، زهرا زین الدینی
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، kamiabi.mm@gmail.com
چکیده:   (882 مشاهده)

مقدمه: ذهن آگاهی فرایندی درمانی است که بر توجه هدفمند، غیر قضاوتی، همراه با پذیرش تجارب و اعتراف به آن و زیستن در لحظه اشاره دارد.  این پژوهش به­منظور بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخت­رویی روانشناختی و استرس ادراک شده دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر را کلیه­ی دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تشکیل دادند. نمونه­ی پژوهش شامل 30 نفر که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه­های سخت رویی روانشناختی کوباسا (1979) و استرس ادراک شده (2005) قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش  به مدت 8 جلسه 80 دقیقه­ای (هفته­ای یک بار) تحت  درمان مدیریت ذهن­آگاهی محور کابات ذین (2000) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نمرات آزمودنی‌ها با استفاده از میانگین، انحراف­معیار و تحلیل کوواریانس و به­کمک نرم افزار -22 SPSS تحلیل شد.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد بین نمرات سخت­رویی روانشناختی در مرحله پیش­آزمون (53/6±30/66) و پس­آزمون (12/7±88/89) (01/0P<) تفاوت معناداری را نشان داد. همچنین در نمرات استرس ادراک شده در مرحله پیش آزمون (46/4±31/28) و پس آزمون (24/5±73/21) (01/0P<) در گروه آزمایش پس از اجرای مداخله تفاوت معناداری مشاهده شد. این تفاوت در گروه کنترل مشاهده نشد.  
نتیجه­ گیری: از آنجا که آموزش ذهن اگاهی بر افزایش سخت­ رویی روانشناختی و و استرس ادراک شده موثر است می­توان از این نوع آموزش می­ توان برای کاهش  استرس ادارک شده تحصیلی و افزایش سخت رویی دانشجویان رشته­ی پرستاری استفاده کرد.
­
واژه‌های کلیدی: ذهن آگاهی، سخت­رویی روانشناختی، و استرس ادراک شده، دانشجویان پرستاری.
متن کامل [PDF 261 kb]   (262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/8 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akhondi M, kamiabi M, sayadi A, zeinadini Z. The Effectiveness of Mindfulness Training on Perceived Stress and Psychological Hardship in Nursing Students.. IJPN. 2021; 8 (6) :11-19
URL: http://ijpn.ir/article-1-1579-fa.html

آخوندی مریم، کامیابی میترا، صیادی احمدرضا، زین الدینی زهرا. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده و سخت رویی روانشناختی در دانشجویان پرستاری. روان پرستاری. 1399; 8 (6) :11-19

URL: http://ijpn.ir/article-1-1579-fa.html



دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4319