[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 11-18 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی
حکیمه کافی ، وحید منظری توکلی*
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران ، manzari.v63@gmail.com
چکیده:   (451 مشاهده)


مقدمه: ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی یکی از ﺷﺎیﻊ ﺗﺮیﻦ ﻣﺸﮑﻼت ﮐﻮدﮐﺎن و ﻣﻬمترین ﻋﻠﻞ ارﺟﺎع ﺑﻪ درﻣﺎﻧﮕﺮان اﺳت، پرخاشگری علاوه بر آسیب به خود و دیگران، می­تواند در محیط مدرسه و خانه خطرات جدی به بار بیاورد و از طرفی استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان می­تواند نقش مهمی در کنار آمدن فرد با شرایط نامطلوب داشته باشد. از این روی ﻫﺪف از انجام ﭘﮋوﻫﺶ حاضر ﺑﺮرﺳـﻲ اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی شهربابک بود.
روش­ کار: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه است. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی کودکان دبستانی مراجعه کننده به مراکز تخصصی یوگا شهرستان شهربابک در سال 1398 تشکیل داد. تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­های مداخله و کنترل گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه­ های تنظیم هیجان (ERQ) و پرخاشگری بود و برای هر دو گروه اجرا شد. جلسات تمرینی یوگادرمانی به مدت 8 جلسه، 60 دقیقه­ای ( هفته ای 1 جلسه) برای کودکان اجرا شد. پس از مداخله هر دو گروه پرسشنامه های فوق را به عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت.
یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد بین گروه مداخله و گروه کنترل کودکان دبستانی در تنظیم هیجان و پرخاشگری تفاوت معناداری وجود دارد(001/≥p). بدین معنی که تنظیم هیجان و پرخاشگری در گروه مداخله بعد از تمرینات یوگادرمانی بهبود یافته است.
نتیجه ­گیری: به نظر می ­رسد یوگادرمانی می­ تواند باعث بهبود تنظیم هیجانی و کاهش پرخاشگری در کودکان دبستان (7 تا 11 سال) شود، توصیه می­شود روان درمانگران در کنار سایر مداخلات درمانی از این تمرینات در کودکان برای تنظیم هیجانی و کاهش پرخاشگری استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: یوگا درمانی، تنظیم هیجان و پرخاشگری.
متن کامل [PDF 303 kb]   (195 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/26 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10 | انتشار الکترونیک: 1400/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kafi H, manzari tavakoli V. The effectiveness of yoga therapy on emotional regulation and aggression in elementary school children. IJPN. 2021; 9 (1) :11-18
URL: http://ijpn.ir/article-1-1595-fa.html

کافی حکیمه، منظری توکلی وحید. اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی. روان پرستاری. 1400; 9 (1) :11-18

URL: http://ijpn.ir/article-1-1595-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331