استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران ، manzari.v63@gmail.com
چکیده: (2043 مشاهده)
مقدمه: ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی یکی از ﺷﺎیﻊ ﺗﺮیﻦ ﻣﺸﮑﻼت ﮐﻮدﮐﺎن و ﻣﻬمترین ﻋﻠﻞ ارﺟﺎع ﺑﻪ درﻣﺎﻧﮕﺮان اﺳت، پرخاشگری علاوه بر آسیب به خود و دیگران، میتواند در محیط مدرسه و خانه خطرات جدی به بار بیاورد و از طرفی استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان میتواند نقش مهمی در کنار آمدن فرد با شرایط نامطلوب داشته باشد. از این روی ﻫﺪف از انجام ﭘﮋوﻫﺶ حاضر ﺑﺮرﺳـﻲ اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی شهربابک بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه است. جامعهی آماری پژوهش را تمامی کودکان دبستانی مراجعه کننده به مراکز تخصصی یوگا شهرستان شهربابک در سال 1398 تشکیل داد. تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای مداخله و کنترل گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های تنظیم هیجان (ERQ) و پرخاشگری بود و برای هر دو گروه اجرا شد. جلسات تمرینی یوگادرمانی به مدت 8 جلسه، 60 دقیقهای ( هفته ای 1 جلسه) برای کودکان اجرا شد. پس از مداخله هر دو گروه پرسشنامه های فوق را به عنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد بین گروه مداخله و گروه کنترل کودکان دبستانی در تنظیم هیجان و پرخاشگری تفاوت معناداری وجود دارد(001/≥p). بدین معنی که تنظیم هیجان و پرخاشگری در گروه مداخله بعد از تمرینات یوگادرمانی بهبود یافته است. نتیجه گیری: به نظر می رسد یوگادرمانی می تواند باعث بهبود تنظیم هیجانی و کاهش پرخاشگری در کودکان دبستان (7 تا 11 سال) شود، توصیه میشود روان درمانگران در کنار سایر مداخلات درمانی از این تمرینات در کودکان برای تنظیم هیجانی و کاهش پرخاشگری استفاده نمایند.
Kafi H, manzari tavakoli V. The effectiveness of yoga therapy on emotional regulation and aggression in elementary school children. IJPN 2021; 9 (1) :11-18 URL: http://ijpn.ir/article-1-1595-fa.html
کافی حکیمه، منظری توکلی وحید. اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی. روان پرستاری. 1400; 9 (1) :11-18