[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) ::
جلد 9 شماره 5 صفحات 132-122 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی و پرخاشگری پرستاران شاغل در بیمارستان‌های روان‌پزشکی
زهره زاهدی راد ، سیمین‌دخت رضاخانی* ، پریوش وکیلی
گروه مشاوره، دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، rezakhani@riau.ac.ir
چکیده:   (276 مشاهده)

مقدمه: ذهن‌آگاهی به عنوان رویکردی برای رفع تنش در حوزه پرستاری معرفی شده است و می‌تواند از تعاملات درمانی تحول‌گرایانه پرستاران پشتیبانی کند و فعالیت‌های فکری آنان را به تجربیات واقعی تبدیل کند. از این رو جهت کاهش افسردگی و پرخاشگری در پرستاران، پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی و پرخاشگری پرستاران بیمارستان‌های روان‌پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.
روش‌کار: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون‌-‌ پس‌آزمون و پیگیری سه‌ ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 635 نفر پرستاران شاغل در بیمارستان‌های روان‌پزشکی تهران در سال 1398 بودند که سه بیمارستان به صورت تصادفی انتخاب و از بین 73 نفر که دارای نمره بالای افسردگی و پرخاشگری بودند، 30 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه (آزمایش و کنترل) هر گروه 15 نفر، گمارش شدند. گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی دریافت کرد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌ افسردگی بک II و پرخاشگری باس و پری بودند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 25 و با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری مکرر انجام شد. 
یافته‌ها: براساس نتایج این پژوهش بین میانگین نمرات افسردگی و پرخاشگری در دو سطح پیش‌آزمون (83/19 و 33/78) و پس‌آزمون (33/13 و 08/68) در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود داشت، در حالی که این تفاوت در نمرات  افسردگی و پرخاشگری در دو سطح پیش‌آزمون (28/17 و 47/74) و پس‌آزمون (80/16 و 87/73) در گروه کنترل مشاهده نشد. در نتیجه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی منجر به کاهش افسردگی و پرخاشگری شرکت‌کنندگان در گروه آزمایش شد و این کاهش در مرحله پیگیری نسبتاً ثابت مانده است ((p>0/05.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، انجام آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی می‌تواند موجب کاهش افسردگی و پرخاشگری شود که جزء شاخص‌های سلامت‌روان هستند و در نهایت می‌توانند موجب ارتقاء سلامت روان پرستاران شود.
واژگان کلیدی: ، کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی، افسردگی، پرخاشگری، پرستاران
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی:، کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی، افسردگی، پرخاشگری، پرستاران
متن کامل [PDF 284 kb]   (171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/8 | پذیرش: 1400/6/21 | انتشار: 1400/10/10 | انتشار الکترونیک: 1400/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezakhani S, Vakili P. The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction on Depression and Aggression in Nurses of Psychiatric Hospital. IJPN. 2021; 9 (5) :122-132
URL: http://ijpn.ir/article-1-1874-fa.html

زاهدی راد زهره، رضاخانی سیمین‌دخت، وکیلی پریوش. تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی و پرخاشگری پرستاران شاغل در بیمارستان‌های روان‌پزشکی. روان پرستاری. 1400; 9 (5) :132-122

URL: http://ijpn.ir/article-1-1874-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4410