[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 107-97 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط سبک های فرزند پروری مادران با مهارت های اجتماعی کودکان دبستانی
مهدی شمسی هوجقان ، مسعود بحرینی* ، مریم روانی پور ، راضیه باقر زاده
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، m.bahreini@bpums.ac.ir
چکیده:   (4775 مشاهده)

مقدمه: کمبود مهارت های اجتماعی، روابط بین فردی، رشد شخصیت و سازگاری کودک با محیط را تحت تأثیر قرار می دهد. در این میان، مادر، عضوی از خانواده است که موثرترین نقش را در تعیلم و تربیت کودک ایفا می کند. هدف این مطالعه تعیین ارتباط سبک های فرزندپروری مادران با مهارت های اجتماعی دانش آموزان دبستانی شهر بوشهر (1398) بود.
روش کار: در این مطالعه مقطعی، 550 نفر از  مادران دانش آموزان دبستان های دولتی و غیر انتفاعی شهر بوشهر که به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند از نظر سبک های فرزند پروری و مهارت های اجتماعی فرزندان مورد ارزیابی قرارگرفتند. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه سبک فرزندپروری بامریند و پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون جمع آوری شد. تحلیل داده ها با کمک شاخص های آمار توصیفی و نیز آزمون های آمار استنباطی  آنالیز رگرسیون تک متغیره  و چند متغیره در سطح معنی داری زیر 05/0 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد از  بین سه سبک فرزندپروری، سبک فرزندپروری اقتدار منطقی با مهارت اجتماعی رابطه آماری مستقیم و معنی‌دار داشت (004/0 = P،135/0=β). سطح تحصیلات بالاتر از لیسانس پدر با مهارت اجتماعی کودک ارتباط آماری معکوس و معنی‌دار داشت(004/0=P ،266/0- =β).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که سبک فرزند پروری مقتدرانه به دلیل اینکه بر پایه حفظ محدویت ها همراه با  اعتدال، تعامل و صمیمیت می باشد منجر به سطوح مناسبی از استقلال و ارتباط دو سویه کودک و والدین می شود. نتایج این مطالعه، می تواند توجه برنامه ریزان و مجریان بهداشت عمومی جامعه و خانواده را به نقش مهمی که سبک فرزندپروری مادران در ارتقای مهارت اجتماعی کودکان دارد به خود جلب نماید .
واژه‌های کلیدی: سبک فرزند پروری مادران، کودکان دبستانی، مهارت های اجتماعی.
متن کامل [PDF 257 kb]   (1385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/2 | پذیرش: 1399/9/9 | انتشار: 1399/9/10 | انتشار الکترونیک: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shamsi Houjgan M, Bahreini M, Ravanipour M, Bagherzadeh R. Investigating the relationship between mothers' parenting styles and social skills of Primary school children. IJPN 2020; 8 (5) :97-107
URL: http://ijpn.ir/article-1-1632-fa.html

شمسی هوجقان مهدی، بحرینی مسعود، روانی پور مریم، باقر زاده راضیه. بررسی ارتباط سبک های فرزند پروری مادران با مهارت های اجتماعی کودکان دبستانی. روان پرستاری. 1399; 8 (5) :97-107

URL: http://ijpn.ir/article-1-1632-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 5 - ( آذر و دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645