گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. ، Samani@iaushiraz.ac.ir
چکیده: (1270 مشاهده)
مقدمه:اینپژوهشباهدف تبیین اثربخشی مداخله سوسیودرام بر کاهش اضطرابکودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام گرفت. روش کار:روش تحقیق در این پژوهش تکآزمودنی آزمایشی از نوع طرحAB بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6 تا 7 سال مبتلا به اضطراب اجتماعی بود که در سال 1400 در مراکز روانشناسی شهر تهران حضور داشتند. از بین آنها تعداد 5 کودک دارای اختلال اضطراب اجتماعی (دو پسر و سه دختر) بر اساس ملاک های ورود و خروج و به شیوه نمونهگیری هدفمند گزینش شدند. مداخله سوسیودرام برای هر کودک در 10 جلسه اجرا گردید. ابزارهایپژوهششامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1997) و چک لیست رفتار اجتماعی (محقق ساخته) بود. هریکازشرکتکنندگان به تفکیک قبل از اعمال مداخله 5-6 بار مورد آزمون ارزیابی قرار گرفتند (مرحله A) و پس از آن به تفکیک تحت آموزش مداخله سوسیودرام قرار گرفتند (مرحله B). تحلیل دیداری دادهها در دو سطح درون موقعیتی و بین موقعیتی انجام گرفت. یافته ها:یافتههایپژوهشنشاندادکه مداخله سوسیودرام سبب کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در مقیاس اضطراب کودکان اسپنس شده؛ و میزان بهبودیکلیدرهر یک از تک رفتارهای اضطراب و اجتناب در حل مساله، اضطراب و اجتناب در خودکنترلی، اضطراب و اجتناب در مسئولیتپذیری، اضطراب و اجتناب در برقراری ارتباط، اضطراب و اجتناب در دوستیابی، اضطراب و اجتناب در مشارکت و همکاری و اضطراب و اجتناب در ابراز وجود به ترتیب 01/67، 30/83، 80/82، 65/82، 37/77، 88/86 و 78/82 درصد بود. میزانبهبودیکلیبین پنج آزمودنی نیز 42/82 درصد برآورد شد. نتیجه گیری:باتوجهبهیافته هایپژوهشمیتواننتیجهگرفتکه مداخله سوسیودرام قادراستسبب کاهش اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی شود. بنابراین، نهادهای خانواده و آموزشی، مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره میتوانند برای کاهش اضطراب کودکاندارای اختلال اضطراب اجتماعی از مداخله سوسیودرام بهرهمند شوند.
Alikhani H, Samani S, Bardideh M R, Mozaffari M. Intervention based sociodrama: Evaluating the effectiveness on the anxiety in children with social anxiety disorder. IJPN 2022; 10 (3) :88-103 URL: http://ijpn.ir/article-1-2062-fa.html
علی خانی هدی، سامانی سیامک، بردیده محمدرضا، مظفری محمد. مداخله به شیوه سوسیودرام: ارزیابی اثربخشی بر اضطراب کودکان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. روان پرستاری. 1401; 10 (3) :88-103