[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 66-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی بازی‌های شناختی رایانه‌ای و غیررایانه‌ای بر حل مساله و انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
الهام کریمی ، زهرا دشت‌بزرگی* ، پرویز عسگری
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، zahradb2000@yahoo.com
چکیده:   (1499 مشاهده)
مقدمه: کودکان کم‌توان ذهنی دارای مشکلات فراوانی در عملکردهای شناختی هستند و مقایسه اثربخشی بازی‌های شناختی می‌تواند نتایج مفیدی داشته باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازی‌های شناختی رایانه‌ای و غیررایانه‌ای بر حل مساله و انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه همراه با گروه گواه بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر دوره اول ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 02-1401 بودند. نمونه پژوهش برای هر گروه 12 نفر محاسبه که این افراد با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش اول 20 جلسه 45 دقیقه‌ای بازی‌های شناختی را با نرم‌افزار رایانه‌ای کاپیتان لاگ، گروه آزمایش دوم 20 جلسه 45 دقیقه‌ای بازی‌های شناختی را بدون نرم‌افزار آموزش دید و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش ماند. ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی، آزمون رایانه‌ای برج هانوی و آزمون رایانه‌ای دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین بودند و داده‌ها با روش‌های خی‌دو، تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم‌افزار SPSS-19 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه‌های آزمایش و گواه از نظر سن و پایه تحصیلی تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0P>). همچنین، بازی‌های شناختی رایانه‌ای و غیررایانه‌ای در مقایسه با گروه گواه باعث بهبود حل مساله و انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شدند و نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (001/0P<). علاوه بر آن، اثربخشی بازی‌های شناختی رایانه‌ای در مقایسه با بازی‌های شناختی غیررایانه‌ای در بهبود حل مساله و انعطاف‌پذیری شناختی بیشتر بود (001/0P<).
نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، متخصصان سلامت و درمانگران می‌توانند از روش بازی‌های شناختی رایانه‌ای در کنار سایر روش‌های موثر برای بهبود عملکردهای شناختی استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: بازی‌های شناختی، بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های غیررایانه‌ای، حل مساله، انعطاف‌پذیری شناختی، کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر.
متن کامل [PDF 382 kb]   (505 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/8 | پذیرش: 1402/7/20 | انتشار: 1402/9/10 | انتشار الکترونیک: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi E, DashtBozorgi Z, Asgari P. Comparison the Effectiveness of Computerized and Non-Computerized Cognitive Games on Problem Solving and Cognitive Flexibility in Educable Intellectual Disability Children. IJPN 2023; 11 (5) :53-66
URL: http://ijpn.ir/article-1-2269-fa.html

کریمی الهام، دشت‌بزرگی زهرا، عسگری پرویز. مقایسه اثربخشی بازی‌های شناختی رایانه‌ای و غیررایانه‌ای بر حل مساله و انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر. روان پرستاری. 1402; 11 (5) :53-66

URL: http://ijpn.ir/article-1-2269-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4660